tbergstedt
Topic Author
Posts: 2
Joined: Tue 21 May 2013, 21:46

Rättigheter till Ereb Altor?

Fri 02 Sep 2022, 11:28

Noterar att nya utgåvan kommer med sin egen värld. Av ren nyfikenhet - och även eftersom vi fortfarande använder den för kampanjer - vem är det som har rättigheterna till Ereb Altor idag? Och naturliga följdfrågan är så klart om det finns intresse att överta dessa (beroende på vem som innehar dem)?
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Rättigheter till Ereb Altor?

Sat 03 Sep 2022, 09:03

Har inte stenkoll på vem som har vad men det jag vet är att rättigheterna historiskt har varit en röra.
Tror Ligan har rättigheterna till namnet Ereb Altor men inte allt material som skapats till Ereb Altor.
Rätt säker på att Erik Granqvist har rättigheterna till det han skrivit (Konfluxsviten). Han har ju sammarbetat en del med Ligan i andra spel nyligen så skulle Ligan vilja använda det han har rättigheterna till så tror jag inte det vore omöjligt att få till en lösning.
Tvillingbergen gavs ju inte ens ut av Äventyrsspel så rättigheterna till den lär ju heller inte följa med i licensen DoD som Ligan köpte.
Kan säkert finnas fler exempel på författare som äger det de skrivit till DoD/Ereb Altor. Gissar att det skulle vara rätt svårt att överta rättigheterna till allt material som funnits till Ereb Altor.

Men hade varit kul att höra hur Ligan tänker om materialet de just nu inte äger och vad de har för intresse av Ereb Altor överlag.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Rättigheter till Ereb Altor?

Mon 28 Nov 2022, 12:22

Ereb Altor känns något för brötigt och gammaldags att uppdatera, men några återbesök till områden/äventyr där rättigheterna är klara är väl görbara? Lite som vissa zonkompendier/äventyr till Mutant År Noll. Nytolkningar av ursprungsförfattaren, anpassat till moderna tider. T ex (med risk att låta som en repig skiva... ) en nytolkning/uppdatering av Svavelvinterkampanjen till nya DoD känns som en no-brainer. Rollspelet Svavelvinter verkar insomnat, men jag har svårt att se att en nyversion av de gamla äventyren inte skulle bli en storsäljare.

Gammal + ny artwork från Kayat, med nytt Egerkransomslag i samma visuella stil som nya DoD. Inget större världsbygge behövs, bara ett litet märkligt örike i norr med en ännu märkligare ö norröver. Eventuellt med ett appendix "regler" för att spela i "bokvärldens" Trakorien istället, dvs byt ut ankor mot träskfolk, öde, lite om hur magi funkar i den settingen etc.

Kickstarta den så är finansiering etc på plats också.
 
User avatar
Måns
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Rättigheter till Ereb Altor?

Sun 04 Dec 2022, 10:25

När vi skrev Kopparhavets hjältar grävde vi rätt mycket i detta. På den tiden ägde Riotminds rättigheterna till varumärket Ereb Altor men innehållet ägdes, och ägs, av respektive upphovsman. Erik Granström tvingades till en juridisk process när RM ville stoppa rollspelet Svavelvinter. Som Erik vann. Överlag är det märkligt att RM lyckades registrera varumärket Ereb Altor. De har aldrig någonsin (innan ansökan) använt det till något men en ny EU-lag gjorde det möjligt för dem att registrera. De fick avslag första gången de försökte. Vilket föga smickrande skedde när hobbysidan www.erebaltor.se kontaktade Riotminds för ett samarbete. RM agerade som om de ägde varumärket och försökte då ansöka om det. De fick avslag, men tyvärr var det ingen på erebaltor.se som kollade upp det.

Men egentligen är det inte det minsta rörigt. Det följer exakt samma principer och lagar som alla andra varumärken och allt annat skapande. Det som gjort det rörigt är att Riotminds har påstått sig äga material som de inte ägde.

Varumärket följde med när ligan köpte Drakar och Demoner, tack och lov.
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
tbergstedt
Topic Author
Posts: 2
Joined: Tue 21 May 2013, 21:46

Re: Rättigheter till Ereb Altor?

Sun 04 Dec 2022, 18:09

Intressant att höra! Jag gillade Riotminds idéer och världsbygge en gång i tiden, men tycker inte att de riktigt hade förmågan att föra sina verk till punkt. Varje alster jag använde mig kändes rörigt och ...oavslutat? Sen känns det som om de gick ned sig på slutet.

Nu var det inte meningen att byta ämne till att dissa RM - så framför allt kul att höra om Ereb Altor och att det hör samman med Drakar och Demoner numera. Jag kan på ett logiskt plan hålla med om att världen i sig kanske inte är så himla intressant - den är ganska generell. Fördelen är väl möjligen då att man kan göra lite vad man vill med/i den. Sen så har vi i vårt sällskap tillbringat väldigt många timmar där de senaste decennierna, så på ett känslomässigt plan kan jag fortfarande tycka att det vore kul om det kom fler verk förlagda där. Som sagts tidigare här ovan: en Kickstarter från FL rörande Ereb skulle nog ha goda chanser att gå bra!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests