Bonzzo15
Posts: 104
Joined: Wed 17 Jun 2020, 13:39

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Fri 18 Nov 2022, 13:38

Nu så sitter jag återigen och läser snabbstartsreglerna, och kommer allteftersom fylla på vad jag upplever som konstifikationer. (Skickar dock allt tillsammans.)

Avvakta, sid 11
Nej, du har inte ändrat din plats i initiativordningen för att du avvaktar.
Du står beredd att agera, på det som händer omkring dig.
Att du ska byta ner dig för alternativet Avvakta gör det till ett riktigt dåligt alternativ.
Det enda du gör är att stå beredd, det är inte nog att om det du väntar på inte sker så förlorar du den rundan.

Fria Handlingar, sid 12
"Fria handlingar räknas inte som din handling i Rundan och du får utföra hur många du vill, men bara på din egen tur."
Med tanke på att även dessa fria handlingar tar både tid och uppmärksamhet blir det ogörligt tillåta en fri mängd. Två, på sin höjd, och då två som inte inkräktar på varandra.

Handlingar Parera, sid 12
"Att parera är en reaktiv handling som sker utanför din tur och ersätter din ordinarie handling i Rundan."
Nej, nej och återigen nej.
Den arm som blir upptagen med att parera blir upptagen med att parera, inte mer.
Förutom det uppenbara med det så omöjliggör detta förfarande strid.
Den som slår först kommer vara den enda som har möjlighet attackera.
Och nej, man låter inte bli parera, inte om man har något att göra det med.
Höger och vänster arm agerar individuellt, åtminstone i detta fallet.

Handling Ducka, sid 12
Är en förflyttning.
Omöjliggör funktionell strid, på samma vis som Parera.

Handling Ta Skydd, sid 12
Att ta skydd är en förflyttning, inte en handling.

Frislag, sid 14
Inbjuder till för många konstigheter.

Kartan, sid 14
"Diagonal förflyttning är tillåten, men inte om båda de två rutor som du vill passera mellan är blockerade eller upptagna av fiender."
Det är helt ok att tillåta diagonal förflyttning, men då ska det även ske med en 50%-ig kostnad.
Samma gäller skytte.
Det blir konstiga skillnader mellan verklighet och rutnät annars.

STY-krav, sid 14
Utmärkt!
Saknar detta i ex Mutant och övriga YZ/T6-system av FL.

Sköld, sid 15
Sköldar är inte passiva skydd, de kan användas aktivt på diverse olika vis.

Främst då kantslag och "shield bash" (sköldtryck?).
Ett förslag är att man får följa upp en lyckad attack med vapen med antingen kantslag (mer skada) eller sköldtryck (knuffa iväg/omkull).
Om så görs har man gjort sin handling med skölden.

Möter man mer än en motståndare bör det vara någon form av ökad svårighet värja sig med skölden. Kanske Nackdel om fler än två (vi är ju trots allt hjältar!) motståndare?
Likaså vid strid med monster som är minst dubbelt så stark...

Dödsslag, sid 17
Seriöst? 5E rip-off rätt av. Och den funkar dåligt/tråkigt där också.
Tabellerna för kritisk skada, från YZ-motorn, känns väldigt mycket vettigare.
De effekterna går det att spela på.

Tillstånd, sid 18
Har man inte använt YZ-motorn tidigare blir denna beskrivning både luddig, knapphändig och svårtydd. Funktionen Bruten fattas för att det ska fungera. Likaså att det är den Egenskap som ligger till grund som, givetvis, påverkas.
Den primära effekten av Tillstånd förefaller vara att alla FV-slag baserade på Egenskapen slås med Nackdel. Det är känns vettigt och funktionellt, rent av bra.

Läkning & Vila
Fullständigt funktionellt.
Skada i strid är mycket mer tappad andhämtning och skrubbsår än egentliga skador från hugg och slag.
Kritiska skador däremot... Huga!

Åsså försvann det text, att man aldrig lär sig!

Hursomhelst, min åsikt fortsätter vara att DoD22 är ett hafsverk.
Speciellt reglerna runt parera, vilket gör strid omöjlig - annat än för den som slår först.
Visst, det kan finnas lite att plocka runt att hjälpa varandra, men det blir för mycket regelspel för min smak.

Varför ändra vad som fungerar? Och då menar jag BRP/20.
Angående att parera var jag extremt skeptisk först också, men då man byter initiativ VARJE runda så makes det sense att man får överväga riskerna, ska jag ta svartalvens veka slag i sidan av huvudet så jag senare kan attackera samma svartalv med ett dödande hugg, då denna inte kan parera då den förbrukat SINA handlingar.

It makes sense.
 
Bonzzo15
Posts: 104
Joined: Wed 17 Jun 2020, 13:39

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Fri 18 Nov 2022, 13:42

IDÉER OCH ÅSIKTER.
  • INITIATIV: enklare med SMI+1D10 som i gamla reglerna.
- Jag tycker att initiativkort var en bra sak. Slipper slå tärning för att hålla reda på initiativ. Slipper skriva ner det för det syns tydligt på de utdelade korten. När man gjort din runda vänder man på sitt initiativkort tills nästa runda börjar. Dock kommer vi i vårt gäng att behålla samma initiativ runda efter runda för att slippa blanda om initiativkorten & dela ut på nytt. Gör det en gång sen ligger korten där.
- Krigarens förmåga bytas ut till: "I början på varje ny runda kan du byta ut ditt initiativkort med de initiativet i spel som är precis före dig." Detta gör att efter några spelrundor är krigaren först i rundan om han vill det.


  • DOD VÄRLD: ingen specifik värld till DoD är bra. Spelet har alltid varit kompatibelt med olika spelvärldar och historiska tider: Ereb Altor, Midgård, vikingatiden, medeltiden, osv. Låt spelet fortsätta på den vägen. Vi spelledare har ju byggt våra egna världar med åren och de nya reglerna borde inte vara knutna till en specifik värld.
- Håller med dig här. Dimmornas dal kan vara en spännande liten startplats man kan använda men sen gillar jag också att expandera ut det efterhand till en egen värld att spela i. Jag tycker själv det är svårt med färdiga världar för jag tenderar aldrig att kunna komma ihåg dem tillräckligt bra för känna mig trygg att leda spel i. Mycket lättare när det är mina egna skapelser. Men det är ju tycke & smak antar jag. Vissa gillar färdiga världar att spela i, andra skapar sina egna. De ena utesluter inte det andra.
Är det sagt att de ska fortsätta vara egna världar eller finns det en spelvärld? Missat informationen där. För jag gillar faktiskt tanken på en öppen värld mer och mer.
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sun 20 Nov 2022, 22:48

<> Vi har dok en feedback och det är kring att dra intiativkort varje runda så blir det onödigt segt. <>
När vi spelade så gjorde vi så att när den sista karaktären gör sin handling så samlar en spelare (som inte är involverad i den sista karaktärens handling) in korten (eftersom de då inte behövs längre) och blandar och delar ut dom på nytt. Så när rundan är slut, voila, ligger det ett kort där framför varje spelare och X antal kort framför SL, färdiga att vändas upp. Tycker att det flöt på väldigt fint.
Vi testade enligt din idé idag. Du har helt rätt det flöt mycket bättre. Känns lite fånigt att jag inte kom på det själv. Men kanske en liten extraruta med det här tipset i spelet.
 
User avatar
Obskyr
Posts: 12
Joined: Sat 26 Nov 2022, 18:21

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sat 26 Nov 2022, 19:03

En sak i reglerna som det förvånar mig lite att ingen tagit upp…

Oftast gör SL ingen bedömning av hur svår handlingen du ska utföra är.

Är det verkligen rimligt att svårighetsgrad i grund och botten bestäms endast av en karaktärs färdigheter, och inte hur svår handlingen är? Även med för- och nackdelar inblandade så känns det som rätt lite variation mellan olika situationer särskilt med tanke på att man inte kan ha flera för- eller nackdelar samtidigt. Om karaktären redan har nackdel (tex. pga. ett Tillstånd) är det till och med precis lika svårt att hoppa över en bäck som det är att lyfta en bautasten, och som det är att simma över Östersjön på vintern.

Min stil som SL (och som spelare, för den delen) är att fokusera rätt lite på strid, och mer på problemlösning – så aningen mer detaljerade regler (även om de är valfria) för färdighetsslag skulle verkligen uppskattas. Om någon med liknande smak testat spelet med dessa regler och funnit att de fungerar bättre än jag tror, så berätta gärna! Fria ligan har ju koll, egentligen, och det är säkert ett mycket medvetet val.

(Jag ekar även tidigare inlägg om kunskapsfärdigheter: någon form av system åtminstone för att låta karaktärer vara olika kunniga om olika saker skulle vara mysigt!)
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sun 27 Nov 2022, 12:38

Efter en provspelning så har jag lite mer feedback på reglerna:
* Vi lyckades inte utläsa om monstren med två initiativkort kan använda hela sin förflyttning 2 ggr per SR eller ej.
* Vi lyckades inte utläsa om användandet av kraftpoäng påverkar möjligheten att klara en PSY-kontroll.
* Magikern kan som mest tillfoga lika mycket skada som en pil från alven, men alven kan skjuta oändligt många gånger och magikern måste vila efter tre eldbollar av högsta graden.
* Det blev väldigt många dödsslag, men ingen dog. Det får mig att tro att den matematiska kritiken tidigare här i tråden förmodligen är helt korrekt.
* Initiativkorten funkade bra. Det kändes ok att välja mellan attack och parad.
* Det var kul att pressa slag.
 
User avatar
Obskyr
Posts: 12
Joined: Sat 26 Nov 2022, 18:21

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sun 27 Nov 2022, 21:00

Nu har jag läst igenom lite mer i detalj – underbara grejer! Och så har jag lite feedback.

En oklarhet:

  • Sida 11: Det står att spelare kan avvakta, och att monster inte kan avvakta. Kan dock SLP avvakta?

Tankar om rollspelsmöjlighet:

  • “Lortig”: Det kan vara svårt att ge rollpersoner ett sådan specifikt Tillstånd – särskilt så borde det kanske gå att få KAR-Tillståndet på grund av en konversation som gick snett. Jag funderade på “besudlad”, som även skulle fungera bildligt, men det avser ju hur andra ser en och därmed svårt att rollspela hur man botar under en kort vila. Mitt förslag är “generad”, som man kan få av alla möjliga skämmiga situationer! Perfekt för rollspelande också.
  • “Ducka”: Detta ord är lite för specifikt, och svårt att rollspela omkring: eftersom det specifikt betyder “böja sig nedåt” så blir det svårt att rollspela att man t.ex. hoppar över en eldboll eller dylikt. Jag ser att ordet som används på engelska här är “dodge”, som är mer allmänt – kanske “undvika” skulle fungera på svenska?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests