User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sun 04 Sep 2022, 17:49

Tack för all bra feedback här!
Fria Ligan
 
User avatar
Figge
Posts: 5
Joined: Tue 23 Jan 2018, 10:31

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 05 Sep 2022, 11:09

Ducka - sid 15

Saknar förtydligande vad det innebär att vara liggande på marken.

Till exempel:
Har en anfallare fördel när de anfaller en person som ligger på marken?

Kan man göra reaktiva handlingar på nästa runda innan det är ens tur?

Fria handlingar - sid 12

Kan jag utföra en fri handling om jag redan gjort en reaktiv handling tidigare i rundan?
 
avokado34
Posts: 8
Joined: Fri 09 Jul 2021, 21:03

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 05 Sep 2022, 11:44

Lite OT kanske, men: Är nedladdningslänken trasig? Jag tror jag laddade ner det förut men så hittar jag det inte på datorn nu så jag tänkte ladda ner igen men så möts jag bara av "nätverksfel".
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 05 Sep 2022, 14:02

Ang. ducka

Utförd ’duckning’ i stridsrunda 1 innebär att spelare i stridsrunda 2 inte kan ducka förrän det är dennes tur. Tänk på att initiativ ändras mellan rundor. Någon som duckat rundan innan ligger ’försvarslös’ fram till dess tur och kan INTE utföra reaktiv handling även ifall personen ligger på marken med vapen ’draget’ / framme.

En parering med vapen eller sköld rundan innan tillåter reaktiv parering i rundan efter innan spelarens tur.

Fördel med sköld är som sagt att man kan parera avståndsattacker och den har högt BV.
 
hakanlo
Posts: 11
Joined: Sun 16 Dec 2012, 18:48

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 05 Sep 2022, 20:54

Två väldigt specifika återkopplingar efter en första genom bläddring:

- Dödsslag. Man slår tre gånger mot FYS. Den som har FYS 10 har då 12,5% chans att överleva. Den som har FYS 18 har 72,3%. Den som har FYS 3 har 0,34%. Det känns inte helt rimligt. Jag tycker dock det är en kul grundtanke med tre dödsslag - kan tänka mig att det är spännande. Inget helt genomtänkt förslag, men jag kan tänka mig att man byter det mot tre motståndsslag: första mot 5, andra mot 10 och tredje mot 15. Då kommer de flesta att klara det första, och många kommer att ha svårt på det tredje. Rollpersoner kommer inte att hamna på 0 hela tiden, så denna lilla extra komplexitet känns inte orimlig. Man kan då också tänka sig olika förmågor/magisom ger fördel/nackdel på slagen utan att oddsen förskjuts lika mycket.

- Tillståndet lortig. Varför i hela friden blir man mindre empatisk av att vara lortig? Jag skulle föredra om det hade med osäkerhet och tvivel att göra. Kanske "osäker" eller "tvivlande"? Det känns som att det är lättare att väva in i andra saker. Om pressar ett slag när man sitter vid ett förhandlingsbord, hur blir man plötsligt lortig? Måste man börja prata om spillda vinglas eller läckande fjäderpennor?
Hade visst lyckats förstå dödsslag fel... först till tre även för att dö var det. Det gör det ju nästan omöjligt att dö om man har hög FYS (en bit över 10), för då lär alltid tre lyckade slag vinna (eftersom ett eller två misslyckade inte räcker för att dö, och lyckade har högre chans). Och omvänt, förstås. Inte så balanserat - tråkigt att det nästan är hopplöst att ha fys 7 eller så. (Orkar inte räkna ut exakt sannolikhet).
Last edited by hakanlo on Mon 05 Sep 2022, 20:56, edited 1 time in total.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 05 Sep 2022, 20:54

Ang. förslagen att införa mer än en handling per SR bl.a. genom att (åter)introducera färdigheterna ’två vapen’ & sköld.

Jag tycker att detta skulle förstöra ’ekonomin’ kring handlingar och ge tvåhandsvapen en rejäl nackdel vid möte med en dual-wielder. Ankan med två dolkar dragna som finns bild på i quickstart är ju dock inspirerande så jag undrar om man inte kan ta med två vapen och ge annan fördel än extra handling. Ett fördelsslag (2T20) blir lätt tråkigt då sannolikhetsfördelning då fv går över 15 gör det rätt onsannolikt att missa. Skulle man kunna begränsa två vapen till endast dolkar lr dylikt och istället lägga till skada för det extra vapnet utan skadebonus? Isåfall skulle fördel med två vapen finnas även ifall en RP med färdigheten endast får en handling.
 
hakanlo
Posts: 11
Joined: Sun 16 Dec 2012, 18:48

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 05 Sep 2022, 21:03

Min favoritaspekt i reglerna: att det heter Drakslag (för gamla perfekt) och Demonslag (för gamla fummel). Ett mycket smart sätt att baka in spelets namn i reglerna! Sedan med en koppling till något sorts frö till metafysik/mytologi också. Det är snyggt!

Vad gäller reglerna, jag skulle väldigt gärna önska att monster även hade något sorts anfallsvärde för attacker som man kan använda endera som frivillig regel eller vid behov - all strid sker inte på öppen plan mark, och det kan finnas osäkerhet som man vill fånga. Dessa värden borde generellt vara rätt höga för att få spelare att ha intressanta val att parera ofta.

Egentligen hade jag gärna sett att attacker gjordes med motståndsslag om man försvarar sig, men jag inser att det är ett större ingrepp. Enligt mig skalar det bättre för framförallt höga värden. Om man, exempelvis har 18 på att lyckas (vilket man verkar kunna ha) så är det inte så spännande att slå raka tärningsslag Man lyckas nästan alltid. Ett motståndsslag är mer spännande. Värre är kanske om man parerar - man vet att ett monster så gott som aldrig kommer att träffa. Detta kommer förstås inte att ske i reglerna, men om monstren har någon sorts attack-FV kan jag husregla det. Annars kan jag det inte (på ett enkelt sätt).
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 05 Sep 2022, 21:16

Motståndsslag gällande attack och parering där bas utgörs av differens mellan kombattanternas FV är en mycket intressant idé.
Min favoritaspekt i reglerna: att det heter Drakslag (för gamla perfekt) och Demonslag (för gamla fummel). Ett mycket smart sätt att baka in spelets namn i reglerna! Sedan med en koppling till något sorts frö till metafysik/mytologi också. Det är snyggt!

Vad gäller reglerna, jag skulle väldigt gärna önska att monster även hade något sorts anfallsvärde för attacker som man kan använda endera som frivillig regel eller vid behov - all strid sker inte på öppen plan mark, och det kan finnas osäkerhet som man vill fånga. Dessa värden borde generellt vara rätt höga för att få spelare att ha intressanta val att parera ofta.

Egentligen hade jag gärna sett att attacker gjordes med motståndsslag om man försvarar sig, men jag inser att det är ett större ingrepp. Enligt mig skalar det bättre för framförallt höga värden. Om man, exempelvis har 18 på att lyckas (vilket man verkar kunna ha) så är det inte så spännande att slå raka tärningsslag Man lyckas nästan alltid. Ett motståndsslag är mer spännande. Värre är kanske om man parerar - man vet att ett monster så gott som aldrig kommer att träffa. Detta kommer förstås inte att ske i reglerna, men om monstren har någon sorts attack-FV kan jag husregla det. Annars kan jag det inte (på ett enkelt sätt).
 
User avatar
Harmlessdecoy
Posts: 7
Joined: Tue 30 Aug 2022, 23:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 05 Sep 2022, 22:17

Motståndsslag gällande attack och parering där bas utgörs av differens mellan kombattanternas FV är en mycket intressant idé.
Min favoritaspekt i reglerna: att det heter Drakslag (för gamla perfekt) och Demonslag (för gamla fummel). Ett mycket smart sätt att baka in spelets namn i reglerna! Sedan med en koppling till något sorts frö till metafysik/mytologi också. Det är snyggt!

Vad gäller reglerna, jag skulle väldigt gärna önska att monster även hade något sorts anfallsvärde för attacker som man kan använda endera som frivillig regel eller vid behov - all strid sker inte på öppen plan mark, och det kan finnas osäkerhet som man vill fånga. Dessa värden borde generellt vara rätt höga för att få spelare att ha intressanta val att parera ofta.

Egentligen hade jag gärna sett att attacker gjordes med motståndsslag om man försvarar sig, men jag inser att det är ett större ingrepp. Enligt mig skalar det bättre för framförallt höga värden. Om man, exempelvis har 18 på att lyckas (vilket man verkar kunna ha) så är det inte så spännande att slå raka tärningsslag Man lyckas nästan alltid. Ett motståndsslag är mer spännande. Värre är kanske om man parerar - man vet att ett monster så gott som aldrig kommer att träffa. Detta kommer förstås inte att ske i reglerna, men om monstren har någon sorts attack-FV kan jag husregla det. Annars kan jag det inte (på ett enkelt sätt).
Verkligen! Dessutom gör det striden betydligt mer trovärdig. Ett motståndsslag visualiserar ju att motståndaren faktiskt försvarar sig vilket inte är självklart i rådande system.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Mon 05 Sep 2022, 22:29

<>
Verkligen! Dessutom gör det striden betydligt mer trovärdig. Ett motståndsslag visualiserar ju att motståndaren faktiskt försvarar sig vilket inte är självklart i rådande system.
Och skulle sakta ned och förlänga strider ganska extremt. Då är vi tillbaka till ping-pong strider. När vi spelade HârnMaster (i ett tjugotal år) så var det ganska ofta så det blev en strid per spelmöte och att folk tappade intresse för det hela och helt enkelt undvek att slåss.

En viss typ utav undvikande är inbyggt i ett attack-slag, det är därför man kan missa. Visst att parera är ju bättre. Ducka är ju i detta spel mer ett sätt att undvika monster-attacker (även om man får ducka vanliga anfall också, kanske inte så smart alltid, dock), så att luta sig åt sidan räcker inte när en draksvans kommer svepande man måste kasta sig i skydd.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests