Jens go game
Topic Author
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Drakar & Demoner - bakåtkompatibilitet?

Sun 21 Aug 2022, 09:47

Jag är lite nyfiken på om Fria Ligans Drakar och Demoner regelmässigt kommer stötta en bakåtkompatibilitet med Äventyrsspels gamla produkter till tidigare versioner? Tänkte spela de gamla äventyren med mina barn.
 
Arioch1973
Posts: 61
Joined: Tue 30 Aug 2022, 16:45

Re: Drakar & Demoner - bakåtkompatibilitet?

Tue 30 Aug 2022, 16:50

Från vad jag sett av snabbstart reglernas pdf, så är det inte bakåtkompatibelt.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Drakar & Demoner - bakåtkompatibilitet?

Tue 30 Aug 2022, 17:04

Det är inte 100% bakåtkompatibelt, men de gamla utgåvorna är ju heller inte 100% kompatibla med varandra. Det går finfint att köra de gamla äventyren, med lite tweaks. :)
Fria Ligan
 
User avatar
rollspelsroger
Posts: 3
Joined: Wed 31 Aug 2022, 13:46

Re: Drakar & Demoner - bakåtkompatibilitet?

Wed 31 Aug 2022, 14:48

Ja, en sak som jag också funderat på är hur bakåtkompatibelt FLs utgåva är med tidigare versioner.

Exempel: I snabbstartsreglerna står det på sidan 19 att en fackla kan "[...]användas som ett vapen, och räknas då som en träklubba. Om du anfaller någon och träffar måste du dock se om facklan slocknar [...] slå en T6. Blir slaget en etta slocknar facklan."
MEN: Det står ingenstans i snabbstartsreglerna vad för skada en träklubba gör. En trästav gör dock 1T8 i skada, dock hittade jag lite information om träklubbor från en tidigare version av Drakar och Demoner:

(Trä)Klubba:
• Skada: 1T4
• STY-krav: 1
• Längd: 0
• Vikt: 0,5
• Brytvärde (BV): 5
• Pris: 10
//sidan 64 ur Vapen & Rustningar i Chronopia (DoD, 5:e utgåvan)

"BV = Bryta vapen: Bryta vapen är en manöver som bara kan utföras med vapen med s.k. vapenbrytare. Om tekniken lyckas (antingen när motståndaren eller man skälv lycats med att parera ett anfall) jämförs STY+FV mot vapnets BV. Om det lyckas bryts eller böjs svärdet. Man kan också välja att slå mot vapnet istället för mot motståndaren i avsikt att förstöra hans vapen. Lyckas tekniken multipliceras skadan med 2. För varje poäng i skada över BV minskar BV med 1."
//sidan 16 ur Vapen & Rustningar i Chronopia (DoD, 5:e utgåvan)

Kan jag överföra informationen ovan eller behöver jag modifiera något, t. ex. brytvärdet?
rollspelsroger på YouTube: https://bit.ly/3Tv6iYA

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest