• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
 
Paal
Posts: 17
Joined: Fri 11 Apr 2014, 10:48

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 08:40

Jag är inte förvånad över att STO är borta, det känns logiskt, men hade nästan väntat mig någon typ av förmågor/släktesförmågor som hanterade storlek, på liknande sätt som i Symbaroum. Men om det funnits så borde ju både ankan och halvlingen haft en sådan kan man tycka. Hoppas på den granuliteten i de kompletta reglerna.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 08:41

Hoppas Ankornas Släktesförmåga ändras till något som inte kräver att man använder pressade slag. Blir konstigt när en så kallad frivillig regel måste användas för att det ska gå att spela en av släktena utan att homebrewa.
Detta är en rimlig synpunkt och vi kikar på det.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 08:42

Om man skall ha ett FV för samtliga besvärjelser för en skola så borde nog någon mekanism för hur man tillskansar sig nya besvärjelser inom skolan tas fram.
Detta finns förstås i det kompletta spelet - detta är ju en snabbstart bara.
Fria Ligan
 
Paal
Posts: 17
Joined: Fri 11 Apr 2014, 10:48

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 08:43

Angående motsatta slag, när den som slår lägst under sitt FV lyckas bäst känns märkligt. Mer traditionella Pendragonslag ger att den som slår högst under sitt FV vinner slaget, vilket ger den med högst FV större chans, känns rimligare.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 08:44

Angående motsatta slag, när den som slår lägst under sitt FV lyckas bäst känns märkligt. Mer traditionella Pendragonslag ger att den som slår högst under sitt FV vinner slaget, vilket ger den med högst FV större chans, känns rimligare.
Jo, vi känner förstås till det, men valde denna variant då det är mer intuitivt att det alltid är bäst att slå lågt. Du har fortfarande störst chans att vinna slaget med högre FV.
Fria Ligan
 
Paal
Posts: 17
Joined: Fri 11 Apr 2014, 10:48

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 08:46

Hoppas Ankornas Släktesförmåga ändras till något som inte kräver att man använder pressade slag. Blir konstigt när en så kallad frivillig regel måste användas för att det ska gå att spela en av släktena utan att homebrewa.
Detta är en rimlig synpunkt och vi kikar på det.
En snygg lösning hade varit att ha ett val mellan flera olika släktes- och yrkesförmågor rent generellt, för att minska likriktningen av rollpersoner.
 
Paal
Posts: 17
Joined: Fri 11 Apr 2014, 10:48

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 08:50

Angående motsatta slag, när den som slår lägst under sitt FV lyckas bäst känns märkligt. Mer traditionella Pendragonslag ger att den som slår högst under sitt FV vinner slaget, vilket ger den med högst FV större chans, känns rimligare.
Jo, vi känner förstås till det, men valde denna variant då det är mer intuitivt att det alltid är bäst att slå lågt. Du har fortfarande störst chans att vinna slaget med högre FV.
Ja, förstår avvägningen. Överlag snyggt jobbat, det mesta ser riktigt bra ut.
 
User avatar
rollspelsroger
Posts: 3
Joined: Wed 31 Aug 2022, 13:46

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 14:56

I snabbstartsreglerna står det på sidan 19 att en fackla kan "[...]användas som ett vapen, och räknas då som en träklubba. Om du anfaller någon och träffar måste du dock se om facklan slocknar [...] slå en T6. Blir slaget en etta slocknar facklan."
MEN: Det står ingenstans i snabbstartsreglerna vad för skada en träklubba gör. En trästav gör dock 1T8 i skada, dock hittade jag lite information om träklubbor från en tidigare version av Drakar och Demoner:

(Trä)Klubba:
• Skada: 1T4
• STY-krav: 1
• Längd: 0
• Vikt: 0,5
• Brytvärde (BV): 5
• Pris: 10
//sidan 64 ur Vapen & Rustningar i Chronopia (DoD, 5:e utgåvan)

Går det att överföra informationen ovan? Har ni i Fria Ligan utarbetat hur träklubbor fungerar (framförallt skadan)?

UPPDATERING: Jag bläddrade genom den engelska översättningen och såg på motsvarande sida att en träklubba utger 1D8 "klubbande" skada.
UPPDATERING PÅ UPPDATERINGEN: Nu har FL uppdaterat även de svenska reglerna. Där står nu "Facklan kan dock själv användas som ett vapen (krossskada T8, Brytvärde 6)." Ser dock inte mitt namn under "SPELTESTARE" på sidan 34, trots att jag var SL i Dalmanstornet 11/8 under medeltidsveckan (som Olle Karlsson gjorde) och gett återkoppling både via e-post och här på forumet ...men jag är inte bitter. ^^
Last edited by rollspelsroger on Thu 08 Sep 2022, 16:47, edited 5 times in total.
rollspelsroger på YouTube: https://bit.ly/3Tv6iYA
 
User avatar
rollspelsroger
Posts: 3
Joined: Wed 31 Aug 2022, 13:46

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 16:00

Reflektion kring vissa termer.

Svenska:
• Kroppspoäng (KP)
• Kraftpoäng (KP)
Engelska:
• Hit Points (HP)
• Willpower Points (WP)

Snälla Fria Ligan: Ändra på en av de svenska termerna, t. ex. Kroppspoäng = Hälsopoäng (HP)!
Det blir så lättare än att behöva skilja KP från KP. ;)
rollspelsroger på YouTube: https://bit.ly/3Tv6iYA
 
Echo
Posts: 28
Joined: Wed 28 Sep 2011, 19:24
Location: Uppsala

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Wed 31 Aug 2022, 18:18

Den enda tanken jag har efter att ha läst snabbstarten är att det vore kul att ha fler "vanliga" färdigheter.
Jämför man med svärdets sång där det ju finns ju 16 färdigheter vilket jag tycker är ganska lagom. Känner att de 9 som finns i snabbstarten är breda och fungerar, men det vore trevligt med fler som man kan bli bättre i.
Jag tycker att det ger mer möjlighet till variation stärker karaktärskapandet med ett par till färdigheter till.

Ser inget problem med att ha flera olika stridsfärdigheter, men det vore kul att ha lite fler allmänna färdigheter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 0 guests