User avatar
Royalbazto
Topic Author
Posts: 1
Joined: Sat 20 Aug 2022, 16:42

Kvartdygns schema

Sat 20 Aug 2022, 20:15

Hallå där!

Äntligen har jag fått min lilla Dnd grupp att testa Svärdets sång och nu efter andra spelmötet känner jag att det känns bra och roligt. Därför att spelet flyter på vilket kan ha att göra med att vi har varit hårda med att bara rulla tärningar när det gäller. I jämförelse med Dnd som(I min erfarenhet) gillar att rulla tärningar för nästa minsta lilla och det har såklart sin charm men spelet stannar upp när det blir för många missar i rad. Det har nog också att göra med dygnets uppdelning i Svärdet sång, vilket gör det enklare att överskåda och planera en dag. Jag tog det ett steg längre senaste mötet och skapade ett schema som spelarna kan lägga en token/figur eller något som representerar deras karaktär på vilket gör att alla under spelmötet vet vad alla gör samt att det blir en naturlig diskussion om hur de ska fortskrida när de väljer vad de skall göra härnäst.

Hittills har det svåraste för oss varit strid då det ofta glöms vad ett vapen kan eller om det gick att parera men tror att vi inte har känt på tillräckligt mycket strid än för att göra en rättvis bedömning.
(Vi använder inte initiativleken eller dolda kombinationer utan slår var sin D8 för vem som går först. Jag jobbar även på en samling av överskådliga regler för strid)

Längst ner finner ni en kopia på mitt schema. Jag har tagit mig friheten att dela upp aktiviteterna i olika kategorier var på att jag la till eller ändrade lite i vissa av dem.
-Söka föda/Söka specifik föda: Kändes som att det fanns plats för att ge spelarna ett alternativ att hitta vad de önskar så som specifik svamp eller örter och därefter slå ett slag för bildning för att fastställa att vad de hittade faktiskt är den typen av växt de sökte. Om bildnings slaget misslyckas kan SL bestämma om det är rätt växt eller något liknande(kanske giftigt). Varför speja? Jo kändes som att om de letar efter något specifikt kan de fokusera så hårt att de kan missa annalkande fara, gå vilse eller drabbas av andra mindre problem.

-Slå läger:/Förbättra läger: Jag minns en forumpost här för några månader sedan som jag inte kan hitta igen men de tillät den som bygger lägret att förbättra det på olika sätt för varje X rullad efter den första. Det lät så intressant att jag ville testa det och efter första speltestet tycker jag att det gjorde att spelarna förklarade mer ingående om hur de bygger lägret och gav oss alla en bättre bild av hur det ser ut. Om lägret används under en längre tid kan de motivera en färdighet till att tex: börja gräva fällor eller bygga ett litet staket osv.

-Vila: Hittills min minst omtyckta kategori. I regelboken skall vila återställa all GE(Inte bara 2 i varje GE som i mitt exempel) och det med kombination med att flera talanger låter spelare vila emellanåt gjorde att jag tyckte det var för tillgängligt för varje spelare. Nu kanske mina spelare inte har varit med om allt för tuffa tag och inte behövt vila än och jag kommer kanske ångra detta men känner att det är värt att testa. Jag vill fånga känslan av att ta en paus efter något extremt krävande, där återhämtning inte görs i en handvändning där pulsen och tankarna rusar även en bra stund efter händelsen. Jag är även lite kär i tanken av att vissa karaktärer har sina speciella egenheter som att röka, dricka, lukta på kryddor eller be en liten bön(Tex: Kräver rökelse) för att de skall kunna samla sig. Så om en spelare har tillgång till en vara tex: tobak så kan de återställa all GE i INT om de använder sin tobak under vilan. Spelarna får gärna motivera hur deras karaktärer påverkas av förbrukningsvarorna/ kanske får de bara tillbaka 1 i varje GE om de är beroende av något men har fått slut av ämnet för tillfället. Endast en GE kan läkas helt under en vila.

Detta innebär att: ja det är mer likt DND short rest och jag tänker tillåta att det händer en mindre extra grej under samma kvartsdygn för att fylla ut det kvartsdygnet lite om alla spelare nu skulle vila. Om du har en talang som låter dig vila och göra något annat kan du även där spendera förbrukningsvaror för att läka fullt på vald GE. Vi får se om jag behåller detta eller om jag går tillbaka till boken.

-Jaga/Jaga med fälla: Jag kände att det blev mer intressant om man kombinerar olika färdigheter för att nå ett mål(Se även söka specifik föda), därför ersatte jag det sekundära överlevnadslaget med hantverk(Representerar att spelaren bygger upp/ sätter upp fällan) Vissa fall kan nog motiveras till fingerfärdighet i stället.

-Att hjälpa: Jag har för övrigt efter vårt första spelmöte ändrat sättet att hjälpa varandra då mina spelare kände att det var för futtigt och tråkigt att bara rulla en extra tärning per person(Jag lät den som hjälpte till att få rulla sin egen hjälp tärning, kanske därför de uppfattade det såhär) Självklart skall det vara rimligt att hjälpa och skall inte missbrukas för en extra +3 varje gång. Men då ingen av mina spelare är människa tog jag deras rastalang och gjorde om den till en hjälpaktion. Så mina hjälpregler lyder följande:
Om du får möjlighet till att hjälpa en annan spelare måste du välja en annan färdighet än den som den du hjälper skall slå för. Du måste kunna motivera på ett trovärdigt sätt hur du hjälper till annars underkänns hjälpen. Slå antalet tärningar lika med din FV du har i vald färdighet(Max 3 tärningar) och addera X till den du hjälper. Flera personer kan hjälpa till men får inte välja en färdighet som redan är tagen samt att maxantalet tärningar för hjälp kan inte överstiga 3 sammanlagt. Om du däremot slår en eller flera ettor stjälper du spelaren! Trots din klumpighet kan du inte göra så att den andra spelaren misslyckas utan dina ettor reducerar det totala antalet X rullade av alla spelarna utöver den första. Att hjälpa och att få hjälp kräver koncentration och koordination vilket gör att ingen av er får tillfälle att pressa dessa slag. Den som blir hjälpt och enbart den spelaren kan spendera en WP för att pressa sitt slag allenast en enda gång.

Detta innebär: Att en spelare kan känna sig viktigare och mer delaktig då den kan använda sin djupa erfarenhet inom en färdighet. Flera spelare kan hjälpa till men måste då vara kreativa för att få hjälpa till. Det finns även en chans att hjälpen har motsatts effekt vilket skapar roligt rollspel men jag kände att spelaren som ber om/ får hjälp skall kunna bestämma över sitt eget öde då det faktiskt är den spelaren vars liv/rykte/utrustning som står på spel.

Övrigt:
-Jag har haft mycket kul att SL:a detta spel, slumpmötena låter mig hålla spelet öppet och vissa slumpmöten kan återkomma vilket jag finner djupt roande.Det känns enkelt och snabbt att skapa en karaktär men själva karaktärsbladet innehåller för mycket fluff för att kännas effektivt. Fluff kan alltid finnas på ett separat papper i min mening(med fluff menar jag, kläder, utseende, tix eller annat som kan rollspelas). Dnd har för mig just nu för mycket småregler och det är nästan omöjligt att introducera nya spelare då de måste ha koll på sin karaktär, förmågor osv samt att de ska försöka rollspela samtidigt.
-Skulle gärna utveckla fiska lite, kanske kunna fånga med överlevnad + smidighet om man saknar redskap.
-Jag har dykt in på detta forum till och från under 2 års tid och det är möjligt att jag har snappat upp saker som andra har kommit på, skrivit ner det och sedan några veckor eller månader senare tro att det var min egen ide. Det har inte varit min avsikt att knycka redan bra ideér utan mitt mål var att göra det enklare och om möjligt roligare att spela för mina spelare.
-Bilden hittade jag på en google sökning och kommer tydligen från "Pixta" om någon har en bättre bild att föreslå så är jag öppen för förslag.

Hoppas ni fann denna läsning intressant, jag är idel öra på att få veta vad mer erfarna spelare skulle tycka om detta, använder ni redan något liknande eller hur sköter ni era kvartsdygn? Även nybörjare som jag eller folk som inte testat spelet än får gärna kritisera mina tankar. Och om du som skrev delen om att förbättra lägret finner denna post låt mig veta!

Image

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests