McFunk
Topic Author
Posts: 2
Joined: Wed 10 Aug 2022, 15:37

alternativ magiregel för nybörjare

Wed 10 Aug 2022, 16:20

Har precis införskaffat Svärdets sång efter att i många år (sedan 10-års åldern för 20 år sedan) ha varit sugen på att spelleda rollspel men varit för kontrollbehovig för att spelleda. Börjar slutligen komma till ro i mig själv och tänker att de jag spelar med kanske inte kommer dömma mig så hårt om jag inte är världens bästa spelledare direkt :P Läst rätt mycket i regelböcker och skapat karaktärer i mina dagar och är sugen på att köra något som är lite mer oldschool osande då de första rollspelsupplevelser jag hade var drakar och demoner expert samt "choose your own adventure" typen av böcker.

Jag har läst lite om det här med magi i spelet, dels vad andra har sagt om det och själva reglerna från spelarboken. Jag gillar att det ska vara lite riskfyllt att använda magi och att missöden kan ske men jag hade velat underlätta lite för de jag ska spela med om de är intresserade av att spela magiker så jag har tagit fram några alternativa regler för att hantera magianvändande. Men jag eftersöker lite feedback på mina förslag angående balansering från folk som har mer erfarenhet av spelet? Jag har försökt passa in några av reglerna tematiskt, typ att man som spelare kan vara extra bekant med en enda besvärjelse och därmed minska risken för missöden t.ex. Om jag verkar ha missförstått någon regel så tar jag gärna emot tips :)

Det är alltså ett av nedanstående alternativ som hade varit intressant av att använda eventuellt, jag tog bara fram lite olika som kändes intressanta för mig. Kraftpoäng måste fortfarande inskaffas på normalt sätt oavsett vilken av reglerna nedan som används.


1. Slå för INT för att lyckas med besvärjelse över huvudtaget (på effektgrad lika med KP)/pusha för att övertända och riskera att misslyckas och därmed slå på magiskt missöde tabellen.

2. Välj en besvärjelse (nivå 1) som du endast behöver slå på INT för att lyckas med (bekant med besvärjelsen) Når effektgrad lika med KP spenderade.
2.1 Alla andra besvärjelser används som vanligt (utan lyckat slag men med slag för övertändning/magiskt missöde)

Ovanstående förslag ändrar magianvändande till viss utsträckning så att de är mer lika det vanliga stridssystemet. Kan vara helt OP så vitt jag vet.

3. Som ovan men välj en nivå 1 besvärjelse som du alltid lyckas med utan att slå (bekant med besvärjelsen), kan dock inte gå över effektgrad 1 (utan att slå för övertändning/missöde). Normala regler för övriga besvärjelser.

Försöker mer efterlikna de vanliga reglerna men ger magiker en chans att kasta en besvärjelse de är väl införstådda med lite mer risklöst. Min favorit då den inte känns som att den kommer förändra balansen i speciellt stor utsträckning, men återigen, har inte spelat så vet inte av erfarenhet.

4. Kan lyckas med alla nivå 1 besvärjelser (i vald "skola") utan att slå, men kan endast använda effektgrad 1 utan slag. Normala regler gäller högre nivåer och/eller effektgrader.

Som 3 fast kanske för OP?

5. Använd normala regler med alternativ tabell för magiskt missöde (pellejones)


Bonusfråga om pellejones ser det här: Finns den alternativa tabellen för magiskt missöde på Svenska? Har inga problem med Engelska men vill, om möjligt, inte lägga tankekraft på att översätta medan jag lär mig att spelleda.
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: alternativ magiregel för nybörjare

Thu 11 Aug 2022, 00:06

Välkommen till Spelledarvärlden! Hoppas du kommer trivas här.

Som jag förstår det vill du ge spelarna chans till att kasta mer magi, riskfritt, men inte få det att ändra spelets balans för mycket. Jag skulle nog rekommendera att köra ett pass eller tre enligt reglerna först och sedan ha ett samtal med dina spelare om hur ni vill att reglerna ska fungera. I mina spel har det aldrig tagit speciellt många sessioner innan magikerna nått nivå två i sin magiskola, eftersom de lägger mycket kraft och fokus på att försöka hitta lärare till det snabbt i detta spel. Efter första eller andra höjningen i en eller två skolor brukar det dock avta en aning men då kan de ju oftast kasta nivå 1 besvärjelser utan att slå. Magin är mäktig som den är och utan risken att misslyckas tas en stor del av "nerven" i att nyttja magi bort.

Med det sagt, förslag 1 och 2 riskerar fort att bli OP, som du säger men å andra sidan blir det svårare för dina spelare att faktiskt kasta besvärjelser. Om du kör på förslag 3 har jag svårt att se att spelet skulle brytas och det skulle kunna vara en väg för att göra det lite "enklare" för dina spelare.

Frågan är dock om det verkligen bidrar till roligare eller bättre spel? Jag har kört detta spel mer eller mindre varannan vecka i snart 5 år och aldrig känt behovet av att göra ändringar som dessa. Det tar inte lång tid innan rollpersonerna börjar bli riktigt starka när de fått några nya/höjt några befintliga talanger. Varken jag eller mina spelare saknar möjligheten att kasta en nivå 1 besvärjelse utan risk särskilt mycket. Tänk också på att om dina spelare fastnar för detta är det svårare att ta bort något de upplever bra, än att lägga till det senare...

Kör som du tror blir bäst och berätta gärna hur du tycker det gick!
 
McFunk
Topic Author
Posts: 2
Joined: Wed 10 Aug 2022, 15:37

Re: alternativ magiregel för nybörjare

Thu 11 Aug 2022, 16:15

Tackar, det hoppas jag med!

Uppskattar det utförliga svaret och att du delar med dig av dina egna erfarenheter.

Anledningen till att jag frågade lite såhär innan jag spelar är för att jag är orolig att spelarna inte ska vilja spela magiker om vi börjar köra med de vanliga reglerna, men jag inser nu när jag läser ditt svar att jag hade missat en viktig detalj. Jag har läst reglerna om säker kastning men jag gjorde inte kopplingen hur enkelt man kan använda nivå 1 besvärjelser om man befinner sig på nivå 2. Jag insåg helt enkelt inte att man kan välja att kasta nivå 1 besvärjelse med 1 KP (om man befinner sig på nivå 2 i skolan) och därmed inte slå alls. Antaligen för att jag tänkte att när man väl kastar någon besvärjelse så köttar man in så många kraftpoäng man kan..

Jag tror jag kommer ta ditt råd och börja med standardreglerna inledningsvis och diskutera med spelarna vid behov :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests