Har precis införskaffat Svärdets sång efter att i många år (sedan 10-års åldern för 20 år sedan) ha varit sugen på att spelleda rollspel men varit för kontrollbehovig för att spelleda. Börjar slutligen komma till ro i mig själv och tänker att de jag spelar med kanske inte kommer dömma mig så hårt om jag inte är världens bästa spelledare direkt Läst rätt mycket i regelböcker och skapat karaktärer i mina dagar och är sugen på att köra något som är lite mer oldschool osande då de första rollspelsupplevelser jag hade var drakar och demoner expert samt "choose your own adventure" typen av böcker.
Jag har läst lite om det här med magi i spelet, dels vad andra har sagt om det och själva reglerna från spelarboken. Jag gillar att det ska vara lite riskfyllt att använda magi och att missöden kan ske men jag hade velat underlätta lite för de jag ska spela med om de är intresserade av att spela magiker så jag har tagit fram några alternativa regler för att hantera magianvändande. Men jag eftersöker lite feedback på mina förslag angående balansering från folk som har mer erfarenhet av spelet? Jag har försökt passa in några av reglerna tematiskt, typ att man som spelare kan vara extra bekant med en enda besvärjelse och därmed minska risken för missöden t.ex. Om jag verkar ha missförstått någon regel så tar jag gärna emot tips
Det är alltså ett av nedanstående alternativ som hade varit intressant av att använda eventuellt, jag tog bara fram lite olika som kändes intressanta för mig. Kraftpoäng måste fortfarande inskaffas på normalt sätt oavsett vilken av reglerna nedan som används.
1. Slå för INT för att lyckas med besvärjelse över huvudtaget (på effektgrad lika med KP)/pusha för att övertända och riskera att misslyckas och därmed slå på magiskt missöde tabellen.
2. Välj en besvärjelse (nivå 1) som du endast behöver slå på INT för att lyckas med (bekant med besvärjelsen) Når effektgrad lika med KP spenderade.
2.1 Alla andra besvärjelser används som vanligt (utan lyckat slag men med slag för övertändning/magiskt missöde)
Ovanstående förslag ändrar magianvändande till viss utsträckning så att de är mer lika det vanliga stridssystemet. Kan vara helt OP så vitt jag vet.
3. Som ovan men välj en nivå 1 besvärjelse som du alltid lyckas med utan att slå (bekant med besvärjelsen), kan dock inte gå över effektgrad 1 (utan att slå för övertändning/missöde). Normala regler för övriga besvärjelser.
Försöker mer efterlikna de vanliga reglerna men ger magiker en chans att kasta en besvärjelse de är väl införstådda med lite mer risklöst. Min favorit då den inte känns som att den kommer förändra balansen i speciellt stor utsträckning, men återigen, har inte spelat så vet inte av erfarenhet.
4. Kan lyckas med alla nivå 1 besvärjelser (i vald "skola") utan att slå, men kan endast använda effektgrad 1 utan slag. Normala regler gäller högre nivåer och/eller effektgrader.
Som 3 fast kanske för OP?
5. Använd normala regler med alternativ tabell för magiskt missöde (pellejones)
Bonusfråga om pellejones ser det här: Finns den alternativa tabellen för magiskt missöde på Svenska? Har inga problem med Engelska men vill, om möjligt, inte lägga tankekraft på att översätta medan jag lär mig att spelleda.