• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 10 May 2021, 20:48

jag kör med att all skada som påverkar monsters, blir skada bara på styrka, borde va svårt att torka ut en drake, men inte omöjligt :P
Också en bra variant.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Mr Oldtimer
Posts: 385
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 10 May 2021, 22:22

jag kör med att all skada som påverkar monsters, blir skada bara på styrka, borde va svårt att torka ut en drake, men inte omöjligt :P
Jag gillart! Det finns inte så många besvärjelser som går att anfalla monster med och det blir lite enformigt om alla magiker måste ta Förbränna bara för att ha något som hjälper. Bra förslag!
 
Maldion
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Thu 20 May 2021, 13:03

problemet med förbränna är att den är snäppet bättre än alla andra attack besvärjelser på nivå 2
skada E, ingen rustning, och man måste lyckas med ett rörlighet för att inte ta yterligare skada, borde vara en rank 3 besvärjelse
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Tue 25 May 2021, 21:50

jag kör med att all skada som påverkar monsters, blir skada bara på styrka, borde va svårt att torka ut en drake, men inte omöjligt :P
Den var bra, enkel och bra fix. Tror jag använder den fortsättningsvis.
 
Nabakos
Posts: 10
Joined: Fri 27 May 2022, 09:37

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 29 Jun 2022, 07:18

Läst alla frågor och hitta inget om detta.
1. Behöver alla talanger kraftpoäng, eller är vissa passiva bonusar?
Tänker exempelvis på dubbelhänt? Eller måste RP ha kraftpoäng för att strida dubbelhänt?
2. Det står inte explecit att du ska slå grundtärningar när du duckar eller parerar. Men jag tänker det är underförstått med tanke på att alla ska, med hjälp av grunegenskaper, kunna anv alla färdigheter.

/Nabakos
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 29 Jun 2022, 07:47

1. Behöver alla talanger kraftpoäng, eller är vissa passiva bonusar?
Tänker exempelvis på dubbelhänt? Eller måste RP ha kraftpoäng för att strida dubbelhänt?
Bara släktes- och yrkes-talanger kostar kraftpoäng. Allmänna talanger kostar aldrig KP.
2. Det står inte explecit att du ska slå grundtärningar när du duckar eller parerar. Men jag tänker det är underförstått med tanke på att alla ska, med hjälp av grunegenskaper, kunna anv alla färdigheter.
Ducka och parera är färdighetsslag. När man slår ett färdighetsslag så slår man alltid lika många grundtärningar som ditt nuvarande värde i färdighetens grundegenskap samt självklart även eventuella färdighetstärningar (om man har färdighetsnivåer i färdigheten) och redskapstärningar (om man har ett redskap som fungerar färdigheten).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Andres
Posts: 11
Joined: Mon 26 May 2014, 14:12

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 03 Jul 2022, 00:52

Hej!
Jag har en regelfråga avseende nådastöt: Kan man utdela en nådastöt på håll (alltså på mer än armslängds avstånd) med avståndsvapen?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,

Andrés
 
User avatar
Skops
Posts: 12
Joined: Fri 13 Dec 2019, 18:05

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 12 Oct 2022, 23:45

Fråga angående Pilens väg Nivå 2 och Snabbskytt Nivå 2.
" Pilens väg NIVÅ 2: När du har utfört dina handlingar
i rundan kan du lägga en kraftpoäng för
att omedelbart utföra en extra avståndsattack.
Du måste ha LAGT AN sedan tidigare."

"Snabbskytt NIVÅ 2: Du kan AVLOSSA ett avståndsvapen
samtidigt som du SPRINGER."

Alla handlingar är gjorda, spenderar 1 kp för att aktivera pilens väg nivå för att avlossa en extra avståndsattack.
Kan man SPRINGA i den extra avståndsattacken eller AVLOSSAR man under handlingen SPRINGA?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 12 Oct 2022, 23:55

Fråga angående Pilens väg Nivå 2 och Snabbskytt Nivå 2.
" Pilens väg NIVÅ 2: När du har utfört dina handlingar
i rundan kan du lägga en kraftpoäng för
att omedelbart utföra en extra avståndsattack.
Du måste ha LAGT AN sedan tidigare."

"Snabbskytt NIVÅ 2: Du kan AVLOSSA ett avståndsvapen
samtidigt som du SPRINGER."

Alla handlingar är gjorda, spenderar 1 kp för att aktivera pilens väg nivå för att avlossa en extra avståndsattack.
Kan man SPRINGA i den extra avståndsattacken eller AVLOSSAR man under handlingen SPRINGA?
Snabbskytt nivå 2 tillåter dig att göra handlingen SPRINGA samtidigt som du gör en handlingen AVLOSSA, så om du spenderar 1 KP för att aktivera Pilens Väg nivå 2 (som du kan göra tack vare Snabbskytt nivå 1) så gör du handlingen AVLOSSA (som en extra avståndsattack) och ja i och med att du gör handlingen AVLOSSA så kan du också göra handlingen SPRINGA tack vare Snabbskytt nivå 2.

Eller kort: Ja du kan göra en SPRINGA handlingen varje gång du gör en AVLOSSA handling. Så, Legolas, släng dig i väggen :)
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Skops
Posts: 12
Joined: Fri 13 Dec 2019, 18:05

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Thu 13 Oct 2022, 16:55

Tack för svar, nu jävlar ska det springas och skjutas.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest