Nabakos
Topic Author
Posts: 10
Joined: Fri 27 May 2022, 09:37

Gammal rollspelare

Fri 27 May 2022, 12:10

Hej
Jag är en gammal rollspelare som spelade enormt mycket i min ungdom då framför allt Drakar och Demoner, Expert och Gigant. Malde ner hela Ereb altor under dessa underbara år i mitt liv.
Jag har nu två barn som jag tänkt introducera i rollspelets underbara värld, men jag är sjukt ringrostig. Jag köpte Svärdets sång, anledningen var enkel, har alltid gillat svärd och magi typen mer än futuristiska och space. Gillade idéen med en typ av efterapokalyptisk, sandbox.

Så nu till det jag undrar lite över. Jag har precis börjat läsa rollspelet från pärm till pärm för att få en känsla. Jag har även börjat skapa en rollperson, tänkte skapa en två tre, låter dem slåss med varandra etc för att få en feel över regelsystemet och tärningarna. Då detta system är helt nytt för mig. För nu till mina frågor:
Kraftpoäng, det står att släkt- och yrkes talanger kräver att du spenderar kraftpoäng. Jag är nog blind eller bara dum. Men hittar ingen info om hur många kraftpoäng en person startar med. Eller är det 0 eller 10? Eller är det så att personen måste först pressa X antal färdigheter för att bygga upp kraftpoäng för att sedan använda kraftpoäng? För en magiker använder ju kraftpoäng till magi behöver de då pressa slag innan kast?

Kommer komma med fler nybörjarfrågor om vart det lider.

/Nabakos
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Gammal rollspelare

Fri 27 May 2022, 12:20

Man startar inte med några kraftpoäng utan man får dessa när man slår 'Bane' vid pressade färdighetsslag. Magiker och druider måste använda sina färdigheter i situationer där de måste pressa slaget för att lyckas för att få kraftpoäng precis som alla andra. Tanken är att magiker och druider inte ska kasta besvärjelser hela tiden utan bara när man som mest behöver det, vill man slåss så kan en magiker ha ett svärd och en brynja som alla andra.

Vi har spelat många (58) spelmöten och kraftpoäng kommer och går ganska naturligt, för alla, så länge som spelarna delar sysslor (i.e. färdighetsslag) jämnt mellan sig.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Nabakos
Topic Author
Posts: 10
Joined: Fri 27 May 2022, 09:37

Re: Gammal rollspelare

Mon 20 Jun 2022, 17:44

Man startar inte med några kraftpoäng utan man får dessa när man slår 'Bane' vid pressade färdighetsslag. Magiker och druider måste använda sina färdigheter i situationer där de måste pressa slaget för att lyckas för att få kraftpoäng precis som alla andra. Tanken är att magiker och druider inte ska kasta besvärjelser hela tiden utan bara när man som mest behöver det, vill man slåss så kan en magiker ha ett svärd och en brynja som alla andra.

Vi har spelat många (58) spelmöten och kraftpoäng kommer och går ganska naturligt, för alla, så länge som spelarna delar sysslor (i.e. färdighetsslag) jämnt mellan sig.
Tack för svaren. Jag har en nybörjarfråga också. Det är hur du eller andra löser när slag ska modifieras. dvs -2, -1, +1, +2 etc. Då ska ju en eller två tärningar tas bort eller läggas till om jag fattat systemet rätt. Men vilka tärningar? För mig känns färdighetstärningarna först, men om de är "slut" eller det anv en färdighet där jag inte har, vilka tar jag bort då? Grundegenskap eller resurstärningar.
Jävligt luddig fråga ser jag nu, men hoppas du fattar.

MVH
Nabakos
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Gammal rollspelare

Mon 20 Jun 2022, 18:05

Alla modifieringar görs med färdighetstärningar, så om du har Karisma 3 och Manipulera 2 och får minus 1 så slår man 3 bastärningar och 1 färdighetstärning. Om antalet färdighetstärningar hamnar på minus så slår man så kallade negativa färdighetstärningar. Tex. om man har Karisma 3 och Manipulera 2 och får minus 3 så slår man 3 bastärningar och 1 negativ färdighetstärning. Om den negativa färdighetsfärningen blir en 'lyckad' så dras den av ev. 'lyckade' tärningar som då fått på de andra tärningarna (den är ju negativ).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Nabakos
Topic Author
Posts: 10
Joined: Fri 27 May 2022, 09:37

Re: Gammal rollspelare

Mon 20 Jun 2022, 20:40

Alla modifieringar görs med färdighetstärningar, så om du har Karisma 3 och Manipulera 2 och får minus 1 så slår man 3 bastärningar och 1 färdighetstärning. Om antalet färdighetstärningar hamnar på minus så slår man så kallade negativa färdighetstärningar. Tex. om man har Karisma 3 och Manipulera 2 och får minus 3 så slår man 3 bastärningar och 1 negativ färdighetstärning. Om den negativa färdighetsfärningen blir en 'lyckad' så dras den av ev. 'lyckade' tärningar som då fått på de andra tärningarna (den är ju negativ).
Tack för det svaret. Hade lite svårt att förstå den biten. När man själv för 20 år sedan spelade med t20 och minus var i FV. Då förstår jag bättre. Jag har nog missat detta i texten, helt nytt system för mig och extremt ringrostig så blir lite lurigt ibland.

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 5 guests