Jag skrev ett äventyr med ett gruvrå i våras och klurade också mycket på det där eftersom det inte precis verkar finnas några sägner om hur gruvrået fördrivs. Alla berättelser jag hittade handlade bara om hur man håller sig väl med henne, och hon verkar ju inte varit ett antagonistiskt väsen på samma sätt som många andra.
För att svara på din fråga bestämde jag att gruvrået är sammankopplat med en malmåder i sin gruva och att Ritualen innefattar att man måste förstöra den ådern. Om man bara förgör gruvråets kropp men inte gör något åt ådern kommer hon så småningom att återskapas (ungefär som hur en askefroa är kopplad till sitt träd). Jag bestämde dock aldrig om ådern behövde förstöras på ett visst sätt eftersom det aldrig blev aktuellt för mina spelare att försöka fördriva henne.
Som Hemlighet bestämde jag att nycklarna som gruvrået har i bältet (många sägner verkar omtala just nyckelknippan som ett kännetecken i hennes klädesdräkt) är länken till malmådern hon är sammankopplad med, och att det är genom dem hon hämtar kraften att utföra trolldom. Dvs. om RP lyckas ta hennes nyckelknippa så hindrar de henne från att kunna bruka sin trolldom mot dem. Jag gav mitt gruvrå trollformler för att skapa stenras, styra fladdermöss, förflytta sig i mörker och förvilla människor som rör sig i gruvan. (Det sistnämnda kan ju potentiellt göra det i princip omöjligt för RP att hitta malmådern de behöver förstöra.)
Denna hemlighet gav jag till RP i form av en vaggvisa som förts vidare från generation till generation i gruvpatronens familj:
I gruvans fång
Djupt i vart prång
Finns det en skatt som
Skall bli din en gång
Mörkret slår vakt
Malmen har makt
Möter du henne
Minns vad jag har sagt
Galdrarnas nyckel
Tag i din hand
Förrän hon tar dig
Till sitt mörka land
(Om man är så musikaliskt lagd att man vill sjunga den för sina spelare så är den skriven till melodin "Josefins Visa" från soundtracket till tv-serine Jordskott.)
Hoppas att det finns något här du kan använda dig av!