Fri 28 Jan 2022, 21:36
Kom ihåg att allt ansvar för stämningen inte ligger på dig! Ni bygger berättelsen tillsammans. Vet dina spelare inte så mycket om världen eller släkternas inneboende världsåskådning/hållning gentemot varandra, ge dem den infon i bitar du tycker känns naturligt. Ge bakgrund, beskriv, informera och spela ut vad du tycker känns viktigt för dig. Välj ett par saker, kanske någon varje spelpass, sådant du verkligen vill trycka på och spela ut dem. De av dina spelare som känner sig trygga och har intresset för det, kommer själva hjälpa till genom att fråga eller spela ut en uppfattning. Har de inte det intresset utan bara vill spela "en stark enstöring till barbar med stort svärd", men alla har trevligt när ni spelar, så räcker det. Det är också ok att spela en karaktär av ett släkte som inte beter sig som sina släktingar.
Beskriv inte hur de känner inför slaveri, det måste de få bestämma själva. Visa dem effekterna av det istället! Är alver nobla och eftertänksamma i alla andra spel du kört? Presentera ett scenario där de måste söka upp en stam alver för att få viktig kunskap/hjälp/pryl och visa sedan hur omänskligt de slaktat nybyggarfamiljen eftersom de bröt mark där alverna för länge sedan lämnat en vän som skulle omvandla sig till ent. "Människor får inte hållas så långt norröver, det fastslogs i Landalagen för länge sedan. De var lagbrytare!" Orcherna vägrar ställa kämpar till ert förfogande för att mota de annalkande trollen eftersom ni är vänner med de där förb....de slavägarna (gruppens dvärg/alv). Byprästen, rostbrodern, som verkligen hjälper byborna med både läkekonst, andlig ledning, skolgång.... och med gråt i ögonen plockar ut tre ynglingar att att sända till Haggahus för kommande skördeblot...
För vem är bakgrund/världsbyggandet viktigast? För mig är det... för mig. Som SL njuter jag av allt coolt bakgrundsmaterial men efter en mer än tre år lång kampanj har mina spelare inte sett allt än. Än mindre tagit det till sig. De har sett mycket. Och tycker det har varit coolt. Men de är fortfarande mer intresserade av vad just DERAS karaktärer upplever, av äventyret, än av min coola värld med intriger/maktkamp/glömd kunskap/märkliga släktesegenheter/legender och historia. Sånt är mest för att jag ska kunna porträttera mina SLP desto bättre och mer differentierat, för att jag ska komma på trovärdiga och intressanta äventyrskrokar.
Kör inte allt på en gång. Har du och dina spelare roligt när ni träffas och spelar? Bra. Kom ihåg att det är det viktigaste.