User avatar
joheje
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 19 Aug 2021, 08:22
Location: Norrköping
Contact:

Första rollspelet

Thu 26 Aug 2021, 12:56

Hejsan!

Jag är helt grön i denna värld, har inte spelat Mutant, eller något annat rollspel tidigare, men har nu tänkt att jag ska köra SL i mitt första spel till helgen :) Lite sen på bollen här.
Hittade MÅ0 på Tradera för ett tag sedan, och har nu suttit och pluggat regler och Zonen varje dag sedan dess. Är sjukt peppad, men också en aning nervös faktiskt.

RP:s kommer starta på väg hem mot Arken, efter en misslyckad expedition till ett sjukhus där det ryktats finnas rötdräkter, så pass många för att på allvar börja göra stora expeditioner in i zonens centrala delar. Men expeditionen blir anfallen väl framme vid sjukhuset, RP tillsammans med en SLP är de enda som överlever och flyr hemmåt. SLP:n tycker dock att det är konstigt att de fyra RP inte bara överlevde, utan även gjorde det utan minska skada.

Arken är en gammal karavan av fordon, som någon gång för länge sedan stannade där dom står nu. Har skissat ihop en bild av arken nedan.

Image
 
BiobunkerVII
Posts: 66
Joined: Thu 14 Nov 2019, 19:33

Re: Första rollspelet

Thu 26 Aug 2021, 14:12

Kul med nya kampanjer i ÅrNoll!
Jag tror att det som ny SL är en bra ide att börja med att rollpersonerna är på väg hem, då finns ett tydligt mål för det/de första spelmötena.
Om du tänker dig att det är en bra bit hem till Arken så skulle jag nog titta över om de inte ska få börja med lite extraresurser från början, de kan ju ha hittat det på väg till sjukhuset, blir ju kanske en beige start om alla dör första speltillfället.
Jag har valt att inte (alltid) slumpa fram sektorerna under spel utan preppat en del, då kan du plugga in några fiender/fenomen innan, jag upplever att det blir lite mer flyt i spelet då.

Du får gärna skicka PM om du har några funderingar, Lycka till!
 
User avatar
joheje
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 19 Aug 2021, 08:22
Location: Norrköping
Contact:

Re: Första rollspelet

Mon 30 Aug 2021, 11:04

Det blev verkligen jättekul! Och tack för tipsen, ska ha det i åtanke!
Första mötet var bara att dra lite prolog, berätta om världen, reglerna, lite SLP:er och sedan skapa RP:s.
Har ju som sagt aldrig spelat förut, så det var sjukt spännande att se hur det började växa fram en befolkad ark utifrån de mallar jag satt upp. Var nervös att allt skulle hänga på mig, men kompisarna var superpepp och hittade på massa egna idéer utifrån de SLP och fraktioner jag redan skapat.

I dagsläget så finns ett antal fraktioner:
Kotteriet, som leds av Otiak, hård men rättvis. Största gänget, som mer eller mindre styr Arken.
De Vaknas Falang som leds av Adelia, en f.d träldrivare som säger att hon vaknat upp ur sin slummer och vill nu att resten av Arken ska göra det också. En 'religion' där alla måste gå igenom 'satgapet- och uthärda dess fasor för att också vakna upp ur sin slummer och bli en del av morgonfolket. Dink (RP, träl) har brutit sig från dom men vill hjälpa Eria som fortfarande är kvar i sekten, men hon är starkt troende.
Teknokraterna - Dom vill återfå all kunskap från urfolket och bygga vidare på deras teknologi
Återskaparna - Vill i princip raka motsatsen till Teknokraterna, dom tycker att all modifikation som görs på naturen är onaturlig och onödig. Helst borde Arken monteras ned och alla mutanter bli ett med zonen.
Vemodsjuntat får vi se vart det blir :)

Nästa helg blir det första 'riktiga' spelmötet. Är sjukt pepp :)
 
Byrax
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Första rollspelet

Tue 31 Aug 2021, 16:50

Galet snyggt! Kul! Lycka till. Vi kom inte så långt - testade att börja med gänget på expedition utanför Arken i För några få droppar vatten och ta det därifrån, för att inte tynga med allt arkrelaterad/setting etc.
 
User avatar
joheje
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 19 Aug 2021, 08:22
Location: Norrköping
Contact:

Re: Första rollspelet

Wed 01 Sep 2021, 11:26

Tack! Har fått tillbaka så mycket lust att teckna igen :) Sitter och ritar karaktärer nu, lägger upp när dom är färdiga.

Ja jag tänkte lite liknande, väntar med Arken så slipper en dra allt först. Men det blev ändå så att vi pratade lite om de olika fraktionerna samt SLP när dom gjorde deras karaktärer. Det kändes som ett bra upplägg, kompisarna tyckte det funkade bra iaf :)
Vår tanke är att Knossos som är krönikör för dagbok under våra spelmöten, så ritar jag en illustration varje vecka som spelarna får. Han håller nämligen på att sätta ihop ett "Bestiarium och allmän handbok för samtliga saker". Tror det kan bli kul (om jag hinner leverera illustrationer)
 
User avatar
joheje
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 19 Aug 2021, 08:22
Location: Norrköping
Contact:

Re: Första rollspelet

Wed 01 Sep 2021, 20:44

Första illustrationerna av RP-karaktärer:

Endel och Knossos :)

Image
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Första rollspelet

Fri 03 Sep 2021, 23:09

Holy shit så snygga ! riktigt bra sketcher på både Arken och PC!
bra jobb! Jag ska läsa igenom tråden lite mer nogrann men DAMN bra jobbat!
 
User avatar
joheje
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 19 Aug 2021, 08:22
Location: Norrköping
Contact:

Re: Första rollspelet

Sun 05 Sep 2021, 20:58

Tack! Väldigt trevligt att höra :)
Blev precis färdig med hela gänget, och gjorde om de första lite, då dom behövde bli lite skitigare :)

Image
Image
Image

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 0 guests