Sutaomiiru
Posts: 59
Joined: Sun 17 Jul 2016, 12:10
Location: Vid Maskinfältet i Musközonen

Re: Religion i M:UA

Sat 13 Feb 2021, 21:58

Sekten Nova och dess ubtrytargruppers religiösa åskådning beskrivs väl ganska ingående i kapitlet om PSI-mutanter i spelarboken för Undergångens Arvtagare?

I År Noll har mina spelare råkat skapat diverse kultur såsom Banan (uttalas som bestämd form av "bana") som anses vara den mäktigaste skrotskallen av alla för att han skapade Banans Mäktiga Tunnlar (Tunnelbanan). Vi hade även Askkulten som avgudade Askans Drottning (justitieminister Ask) och lyder Sverkers Lagg (Sveriges lag). Denna uppkom som ett missförstånd när en spelare hittade en poliskult och trodde att han hittat Moderaterna (För deras blå dräkter). Till sist av vi Marabou-kulten som dyrkar sanitetsguden Marabou, som antas se ut som en medeltida pestdoktor (Marabou-stork)
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Religion i M:UA

Mon 15 Feb 2021, 10:55

Måste säga suta, älskar hur dina religioner kom till precis så det ska vara, väldigt mutant :P
 
Pådrift?
Posts: 13
Joined: Wed 10 Feb 2021, 17:21

Re: Religion i M:UA

Mon 15 Feb 2021, 16:41

Har också uppfattat världen som dyrkandes forntiden och det teknologiska. Oavsett vad man själv anser om religion (för/emot) så finns den ju i vår värld, men sen är det väl upp till SL hur mycket och vilka former som ska finnas i deras spelvärld. Många religioner är väl mer eller mindre framåtblickande (paradis osv), det intressanta i Mutantvärlden är ju att man är så tillbakablickande, "Paradiset" fanns förr. Istället för att gå i kyrkan (eller annan religiös byggnad) så letar man sig ut i zonerna för svar på livets dunkla gåtor...
Många (framförallt IMM?) behandlar ju mycket av forntidsteknologin som religiösa artefakter (Och fungerar ju lite så också, läkedrogerna helar liksom en bön eller liknande i fantasyrollspel) så nog skulle jag säga att det finns religion men liksom världen i övrigt är den annorlunda/förvrängd och/eller misstolkad. Tänker också att religiösa skrifter som bibeln kunde vara ett inte alltför ovanligt fornfynd (speciellt trakterna kring Pirit?) liksom gamla kors eller kyrkoruiner, men i slutändan så är det väl lite vad SL vill göra världen till. Finns ju som sagt en del sekter att använda sig av också och ger det stämning så varför inte. Man kan ju tänka sig ett äventyrsuppslag att någon mutantstam hittat någon spännande religiös artefakt (Om den nu är religiös eller ej) och försöker omvända lokalbefolkningen eller beger sig ut på korståg.

Kvistendomen och Antikvist var ju klockrena :lol:
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Religion i M:UA

Tue 16 Feb 2021, 00:59

Man får inte glömma att all svenska som var innan explosionerna är "fornspråk" för att inte nämna engelskan.
har sätt nu en del gånger det här med att hitta skripter och böcker ifrån dåtiden, men den vanliga svensson förstår ju inte ett ord, då läsförståelse inte är givet "Innan UA och Hindenburg iaf" och även då skulle jag nog tolka att dem som inte är kunskapare, nog bara lärt sig det minst krävande, typ att läsa artiklar.

och på år noll då det mesta av dessa ruiner och skräp skulle finnas att hitta, kan ju ingen läsa som inte är krönikör (förns arken utväcklat sig tillräckligt dvs, och det är fortfarande det nuvarande språket och inte fornspråket, då fornspråket bara kan begripas av dem riktigt begåvade helt fel fritt dvs,) så, personligen tycker jag inte riktigt det håller att det skulle överlevt iaf inte utan att ha blivit förvrängt som Zlatan ;P

men bästa med homebrewing och rollspel! det är upp till SL ^^

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests