Tomas
Site Admin

Re: Världen

Mon 08 Apr 2013, 09:10

Jepp, vi har definitivt planer för IMM och de kan dyka upp redan i M0 - men när spelet startar har vandrarna från enklaverna ännu inte anlänt till mutanternas marker...
Fria Ligan

Hevane

Tue 09 Apr 2013, 12:24

Hur färskt i minnet är katastrofen?
Minns folk vad som orsakade den?
Minns folk hur det var innan katastrofen?
I kort och gott, minns folk något av tiden kring katastrofen eller har allt suddats ut till myter och legender?

Tomas
Site Admin

Tue 09 Apr 2013, 13:16

I bosättningen där rollpersonerna börjar spela har ingen minnen av själva katastrofen, det är snarare myter och legender. Det finns mer att säga om det, men jag stannar vid det så länge för att inte spoila!
Fria Ligan

LXEagle

Fri 12 Apr 2013, 00:36

Det låter som en väldigt bra utgångspunkt att börja smått och i viss mån låta spelledaren bygga världen utåt, (om jag förstod fenixartikeln rätt). Det var lite andan i första Mutant1984. Det känns lite som om det är fel att utesluta vissa genrer inom postapokalyptisk scifi, genom att beskriva hela världen. Istället kan man utgå från en punkt vilken utgör spelgruppens synvinkel på den värld dom utforskar. Sedan väljer dom den miljö dom vill spela i.

För all del så kan det ju finnas ett embryo till ångpunks liknande Pyri nånstans, varför inte...det hade sin charm. Gärna en megacity nån annanstans om man vill leka dystopisk bladerunner. Gillar man inte Pyri så behöver man ju inte köpa den boxen, om den planeras.

Desarius

Mon 06 May 2013, 10:23

Jepp, vi har definitivt planer för IMM och de kan dyka upp redan i M0 - men när spelet startar har vandrarna från enklaverna ännu inte anlänt till mutanternas marker...
Är tanken att ha med regler för IMM i grundlådan?
Jag tycker att fria ligan har väldigt många bra idéer till M0 men som spelledare som avskyr färdigskriva metaplottar (Hydran som ett exempel) så hoppas jag att så mycket som möjligt finns i boxen så att spelare och spelledare kan forma sin egen ark och setting.
Hur stor frihet kommer du ha direkt ut ur boxen?

/Patrik

Kosta
Site Admin

Mon 06 May 2013, 10:33

Konceptet med M:0 är att det ska va precis det du efterfrågar - frihet att göra det du vill med en massa olika verktyg.
Fria Ligan

Desarius

Mon 06 May 2013, 10:39

Konceptet med M:0 är att det ska va precis det du efterfrågar - frihet att göra det du vill med en massa olika verktyg.
Tack för mycket snabbt svar. Jo det var så jag hade uppfattat det också men tänkte att det inte skadade att förtydliga.
Ser fram mot vad jag kommer få skickat till mig när ni är klara.

/Patrik

Desarius

Mon 06 May 2013, 23:53

Satte mig dock ner nu på kvällen och läste Fenix nummer 2 2013. Där står det rätt klart att man inte kommer att kunna spela annat än Muterad människa direkt ur boxen. Är det något som har ändrats eller kvarstår detta? Om det verkligen skall vara en verktygslåda där spelarna och spelledaren själv gör vad de vill så bör ju möjligheterna att bygga en hel ark med IMM också finnas.

Tomas
Site Admin

Tue 07 May 2013, 01:53

Det stämmer att planen är att grundboxen enbart ska ha muterad människa som spelbar klass. Skälet är, som vi har förklarat närmare här och var (lyssna gärna på vår podcast!), att vi vill utforska de olika klassernas unika ursprung och verkligen gå på djupet med dem. Från början fanns inte mutanter, människor, djur och robotar sida vid sida - de kom från olika håll, och i Mutant: År Noll får man vara med när de möts i Zonen. :)

Att börja med muterade människor känns naturligt - spelet heter trots allt Mutant - men djuren, robotarna och människorna kommer också att få sina boxar. Det finns en metaplot som man kan använda om man vill, men det går utmärkt att spela utan den om man föredrar det.
Fria Ligan

catcaller

Thu 16 May 2013, 12:01

Arken och Folket är de klart mest lysande ideerna till att ge Spelarna utmaningar utöver allt som klassiskt rollspel traditionellt erbjuder. Det finns så mycket potential och uppslag här att jag blir helt yr. Dessutom är det ett fantastisk möjlighet till generations rollspel. "Pappa dog i zonen men lämmnade sina stövlar och den här kartan..."