User avatar
Ooiman
Topic Author
Posts: 31
Joined: Tue 20 Jun 2017, 14:08
Location: Göteborg
Contact:

Badass/Tuffing

Mon 25 Jan 2021, 22:42

Det här är ett huskoncept som jag kör/har kört med två olika spelgrupper. Tanken med konceptet är att få spelarna att sträva efter att bli mer engagerade i sina RP- och SLP-relationer, skaffa sig ERF och levla upp samtidigt som de lär känna sina karaktärer och definierar sin spelstil. Belöningen blir en specialutformad talang för RP som kan använda och slå för en gång per spelmöte, med riktlinjen "high risk, high reward". Talangen ska vara användbar, men det medföljer en stark konsekvens om slaget misslyckas.

BADASS
Du har nu blivit en riktig tuffing, en levande legend hos Folket och beryktad i Zonen. Dyrkad och hyllad av vissa, fruktad och hatad av andra. Du vet vem du är, vad du klarar av, och har lärt dig ett och annat. Frågan är, vem har du blivit?

Uppfyllda krav hos RP
  • 5 FV i 3 generella Färdigheter, varav en (eller fler) är kopplad till bästa Grundegenskap
  • 5 FV i ursprungliga Specialfärdighet
  • 2 talanger kopplade till sin Syssla
Exempel: Krossaren Birke levlar upp Slåss, Ta Krafttag och Vårda till att ha FV 5 i varje, samma med Mucka. Han plockar även upp talangerna Njurslag och Hård Jävel.

Badass Level
Spelare har en chans att levla upp fortare om RP gör något som de andra spelarna/SL tycker är speciellt häftigt eller utomstående. Spelare kan tjäna max en poäng på det här sättet per speltillfälle (precis som ERF) och samlas i en separat ERF-pool. Vid 3 samlade BA-poäng får spelaren levla upp som vanligt.

Vid uppfyllda krav får RP välja en av två specialtalanger (ST) skapade av SL. RP får välja en av dem.
  • ST får bara användas av RP en gång per spelmöte,
  • ST kan användas så länge RP inte är bruten,
  • ST har en negativ effekt medans den används,
  • ST har en negativ effekt direkt efter användandet

Nedan följer två exempel på ST för en Krossare

RASERI
+ Du kan SLÅSS med full styrka i 2 rundor (Skada räknas inte med)
+ Du får 2 handlingar och en manöver varje runda
+ Under din andra runda kan du agera före alla andra spelare oavsett initiativvärde

- Du kan inte parera så länge effekten verkar
- Du tar 2 poäng Trauma i valfri GE efter andra rundan (Du fördelar fritt)
- Blir du bruten upphör effekten direkt

EN ANDRA CHANS
+ Vid utdelandet av en Nådastöt kan du, istället för att döda SLP, värva dem till din sida/ditt följe (Slå med KNS eller KYL)
+ SLP du värvar räknas som Allierad och kommer att stå på din sida i konflikter
+ Är du Boss blir SLP medlem i ditt gäng (du kan inte ha fler medlemmar än ditt maxantal)

- Kan endast användas EFTER konflikt
- Du tar 1 poäng Trauma i den GE du slår för
- Misslyckat slag lämnar dig helt öppen för en attack från fienden

! SLP kan vända mot dig/eller lämna din sida om något avgörande kommer emellan er
! SLP får inte vara någon du hatar/har hatat/boss. SL har sista ordet.
I live for misfires.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests