User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Tue 17 Feb 2015, 02:59

Det jag läste är främst att tillgängligheten ökar. Arken börjar producera dem i stor skala i stället för att de är specialjobb en skrotskalle måste få ihop.
 
User avatar
KimKhan
Topic Author
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Mon 02 Mar 2015, 22:23

Jag ser inte riktigt en argument för att skrotvapen är likgiltigt med bakladdare men jag tror jag gör ett kanske sista inlägg (tills vidare iallafall) om saken med bilder. För vi alla vet att uttrycket "en bild säger mer än tusen ord" liksom stämmer =)

För det finns en skillnad mellan skrotvapen och hemmabyggen byggda i en verkstad...
Image Image
Image

... Och serietillverkade bakladdare!
Image
Image
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Wed 04 Mar 2015, 21:39

Det konstiga med det här med bakladdare är att det känns efterkonstruerat utav FL. Menar, i boken så står det att med en Arsenal "kan Folket massproducera bakladdade skjutvapen, både pistoler och gevär." I prislistan så står Skrotpistol, Skrotgevär, och Derringer listade med ett pris på 3-6, 4-8, och 3-6 respektive, med kravet Arsenal.

Så när M:0 skrevs så verkar (åtminstone till synes) tanken med en Arsenal att man masstillverkar Skrotpistoler, Skrotgevär och Derringer som då blir tillgängligt för den breda allmänheten.

När jag läste M:0 så tänkte jag omedelbart att jag tänker låta skrotskjutvapen vara ovanliga och bara låta de mest framträdande har dem och låta 'norm' priset vara därefter (alltså 6, 8, och 6 respektive). När sedan en Arsenal finns så kommer många fler ha sådana vapen och 'norm' priset blir därför lägre ....
Exakt så uppfattade jag Det med. Massproduktion är en tillräckligt stor fördel i sig självt, och en duktig vapensmed med rätt verktyg tillverkar garanterat minst lika fina vapen.
Om bakladdaren ska vara ett eget vapen så varför inte ge den ett eget projekt istället? Skulle kunna bli än fler projekt, mekanismer typ Hanspända revolvrar (regeltekniskt som 6-pipigt vapen?), m.m.

Ett (valfritt) "matigare", mer detaljerat och avancerat system för Mecka (inte bara skrotvapen, även närstridsvapen och prylar!) skulle faktiskt kunna vara kul för ett framtida zonkompendium!
 
Crone
Posts: 47
Joined: Wed 22 Aug 2018, 16:20

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Tue 19 Jan 2021, 16:29

Sen på bollen här men jag undrar, som skrotskalle, hur dessa projekt ska hantera möjligheten för oss att bygga saker.

Skrotvapen behöver inget projekt för att skrotskallar ska kunna bygga dessa.
Verkstad behövs för att skrotvapen ska bli tillgängliga i Arken utan skrotskallars byggande (om jag förstått det rätt)

Bakladdare? Kan skrotskallar bygga dessa om det finns en verkstad?
Arsenal gör ju att dessa finns per automatik i Arken så då borde skrotskallar kunna bygga dessa snäppet innan eller?

Hur hanterar ni "skrot" som valuta? För en skrotskalle som kan bygga en massa saker är ju skrot väldigt värdefullt, för övriga typ inte alls.

//David

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest