Zoodle
Topic Author
Posts: 21
Joined: Sun 03 May 2020, 01:18

Sikta på en specifik kroppsdel?

Sat 16 Jan 2021, 17:30

Undrar vad ni gör om en spelare ska skjuta en grabb och t.ex säger ''Jag siktar mot hans skalle och skjuter'' och han rullar tillräckligt många 6:or för att bryta fienden, väljer ni bara en kritisk skada ni tycker passar? Dör han direkt, utan nådastöt? Eller låter ni kanske inte spelarna välja just vart de siktar? Har funderat lite på att ge dem en minusmodifikation om de väljer en specifik kroppsdel att sikta på. Jag gillar nådastöt ''systemet'' och visste inte riktigt vad jag skulle göra igår när en RP bestämde sig för att slå en snubbe i bakhuvudet med en hammare, skulle vara skumt att rulla en T66 och det visar sig att han bröt sina tår eller något liknande, men samtidigt gillar jag inte riktigt att de dödar utan nådastöt. (Om inte den kritiska skadan visar att de dör på pricken)

Så jag undrar i princip om ni har någon bra lösning på detta lilla problem
Tack på förhand!
 
User avatar
michael
Posts: 57
Joined: Tue 24 Sep 2019, 13:31
Location: Stockholm, Sweden

Re: Sikta på en specifik kroppsdel?

Mon 18 Jan 2021, 10:52

Hej!

Det här funderingen dök upp på Alien-forumet förra året och vi var flera som tyckte och tänkte, utan att komma fram till någon gemensam slutsats. Du kan själva läsa genom tråden här: viewtopic.php?f=103&t=6241

Jag diskuterar gärna vidare här, men den tråden tror jag är en bra startpunkt eftersom flera perspektiv kommer fram.

--

Edit: En skillnad i den tråden är att reglerna för Alien möjliggör kritiska skador utan att motståndaren är utslagen (0 i STY), samt att Xenomorpherna har "signature attacks" som påminner om Monsterattacker i Svärdets Sång. Något liknande finns inte i M:Å0. Jag såg även att det fanns en del känslor i tråden men det går nog att sålla ut de viktiga poängerna från missförstånd och mindre påhopp. :) Sen är det ju upp till dig att bedöma vad du tycker låter vettigt.
"To fall in hell, or soar angelic, you need a pinch of psychedelic."
 
Zoodle
Topic Author
Posts: 21
Joined: Sun 03 May 2020, 01:18

Re: Sikta på en specifik kroppsdel?

Tue 19 Jan 2021, 01:03

Hej!

Det här funderingen dök upp på Alien-forumet förra året och vi var flera som tyckte och tänkte, utan att komma fram till någon gemensam slutsats. Du kan själva läsa genom tråden här: viewtopic.php?f=103&t=6241

Jag diskuterar gärna vidare här, men den tråden tror jag är en bra startpunkt eftersom flera perspektiv kommer fram.

--

Edit: En skillnad i den tråden är att reglerna för Alien möjliggör kritiska skador utan att motståndaren är utslagen (0 i STY), samt att Xenomorpherna har "signature attacks" som påminner om Monsterattacker i Svärdets Sång. Något liknande finns inte i M:Å0. Jag såg även att det fanns en del känslor i tråden men det går nog att sålla ut de viktiga poängerna från missförstånd och mindre påhopp. :) Sen är det ju upp till dig att bedöma vad du tycker låter vettigt.
Toppen! Tack så mycket!

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 0 guests