daflum
Topic Author
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Det förlorade paradiset *Spoiler*

Sun 10 Mar 2013, 18:57

Sådär ja, nu har man börjat närma det sista deläventyret i Nordholmia-boken och är helt enkelt ute efter tips på dels händelser och platser men även hur jag hanterar *spoiler* enklaven. Allt är ju såklart mycket upp till vad man har för grupp men en del saker överlag om hur man hanterar detta enorma område och bra tips skulle uppskattas :)
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Det förlorade paradiset *Spoiler*

Thu 21 Mar 2013, 15:02

Hej! Nu kom jag sent på den här bollen men jag hopas det kan vara till nån hjälp ändå. Har RP kommit fram ännu?

Jag hajjar problemet, det är lätt att få prestationsångest inför den här biten. Det ska vara storslaget och mäktigt. Något liknande kommer de aldrig att få se igen. Har de en aning vad de vill göra där? Det gör ju ditt jobb lättare i så fall.

Så låt de få tid på sig att titta sig omkring och undersöka innan kaoset med alla konkurrenter brakar löst.

Om de har specialintressen i enklaven så låt de få gott sig i det vare sig de helst vill plundra eller kunskapa.

Jag överöste dem med grejer och pryttlar. Saker finns det överallt, i varierande skick. Vi körde nog en hel session inne på ett varuhus. Att frakta grejset blev en utmaning i sig självt.

Krubbis konditori lät jag ligga uppe i centraltornet så de får en anledning att klättra upp dit. Där finns det ännu mera grejs, regeringskvarter, ministerier osv. Konditoriet ligger i våningen under Kaizers privata och ganska oanvända våning. En av RP har sedan dess en hel säck med underkläder märkta KS. :)

Jag lät AIn vara mer av en ansvarig för hela enklaven. Hon vill ha hjälp att reparera och fixa saker och påpekar ofta att enklaven är stängd tills man kan "erbjuda en rimlig servicenivå". Hjälper RP till med att laga monorailbanan, fixa reaktorn, etc kan de få info eller annan hjälp. AIn bryr sig inte om man plockar grejer men blir sur om man spränger och förstör. När AIn vänjer sig vid RP kommer den på att den kanske kan utnyttja dem för en riktigt stor tjänst...

Plantera de andra hoten ordentligt innan de kommer i spel. Skuggor på hustak, mystiska svallvågor nere i vattnet etc...

Tänk över vilka andra grupper du vill ha på plats. För oss urartade det i fullskaligt krig mellan å ena sidan RP och Järnringen, å andra sidan en groteskt förstärkt expeditionsstyrka från Vita Kåren. Lejonorden dök upp sent och Rallarna inte alls. RP får bestämma hur de vill möta hoten. Enklaven är stor nog att de kan undvika varandra helt om de vill.

Ha skoj! /P
 
daflum
Topic Author
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Det förlorade paradiset *Spoiler*

Thu 21 Mar 2013, 23:49

Hej och tack, de kommer ta sig in på lördag här och så får vi se vad som händer. Det är många bra ideer du har som jag kommer sno sådär fräckt och göra till mina egna, det är stort men jag förbereder titt som tätt, tänker göra Limbo lite mer attraktivt med och skapa det lite som en buggig version av Coriolis med andra influenser. Känns bara tufft att komma på hur alla noder skall se ut för jag tyckte det kändes lite mer abstrakt och vill ha det lite mer som 90-talets alternativa världar

Tänkte även slänga in projekt TITAN och låta de notera att TITAN 8 verkar ha försvunnit och att styggelsen är TITAN 7 då, något de kan bita i.

Råkar du ha några platsförslag och liknande? vet att de fanns på det gamla forumet.
 
ollevarm
Posts: 29
Joined: Fri 07 Dec 2012, 18:58

Re: Det förlorade paradiset *Spoiler*

Fri 22 Mar 2013, 14:11

Man kan jobba mer med olika depåer tex med vapen eller medicinsk utrustning. Att låta spelarna observera de andra fraktionernas verksamhet är en veklig stämningshöjare. Man kan låta dem göra det i Limbo (övervakningskameror) eller IRL.
 
Rutger
Posts: 49
Joined: Thu 04 Aug 2011, 12:23
Location: Uppsala

Re: Det förlorade paradiset *Spoiler*

Sun 12 May 2013, 10:18

Jag överöste också spelarna med prylar. Det finns inget som gör dem så misstänksamma som en generös SL. ;)

Sedan lät jag AI:n vara mycket begränsat aktiverad i början men de lyckades komma i kontakt med den och AI:n lurade dem att starta både reservkraftverk och försvarssystem. De blev till slut tvungna att fly hals över huvud. Kul att se deras miner när de förstod att det var de som "förslutit" enklaven för besökare igen. :lol:

Vad gäller själva enklaven så satsade jag mycket på att understryka dess storlek; ekande sa
lar, kilometerlånga korridorer, enorma kupoler, etc. Allt ödsligt och tyst... tills ett plötsligt ljud eller rörelse! Som nämnts ovan kan man jobba upp en förväntan och spännng genom att i början antyda hot och faror utan att förklara närmare.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests