Rutger
Topic Author

Mer unika platser

Tue 07 May 2013, 07:38

Jag hoppas mycket på M0!

Och en särskild sak som jag hoppas på att se i M0 är att varje ny äventyrsplats är lite mer unik. Jag vet att det är mycket upp till SL men det kan också stödjas i olika hög grad av settingen och de miljöbeskrivningar som finns.

Tyvärr finns det (enligt mitt tycke) för många generiska byar, värdshus, städer, bunkrar, skogar, grottor, etc beskrivna i olika rollspelsvärldar. De flesta platser man besökt glöms bort rätt snabbt. I en postapokalyptisk värld har man verkligen chansen att skapa spännande, intressanta och spektakulära miljöer med lite fantasi. Istället för generiska bosättningar i form av ett gäng hyddor med palissad runt kan man ha bosättningar som helt upptar en gammalt hisschakt, Katarinahissen, mitt i ett syraträsk eller hängandes från en klippsida eller från en gammal byggkran.

Och inte bara den fysiska miljön kan vara spektakulär. Som nämnts i en annan tråd här på forumet så kan invånarna vara spännande på olika sätt; strikt följa trafikregler även när de går eller pratar, alltid bära toppluvor, sjunga istället för att prata, alltid låta den med mest skägg bestämma, etc.

I MUA fanns en del av detta men jag tycker att man kunde drivit det ett snäpp till. Det går att göra utan att det blir komiskt om man har lite fingertoppskänsla. Målet är att spelarna ska tycka varje nytt möte är spännande och lättare minnas varje liten håla de besökt.

Hur blir nya M0 tro? Blir det mellanmjölk? :)

Tomas
Site Admin

Re: Mer unika platser

Tue 07 May 2013, 09:08

Efter att ha kikat på de zonsektorer som redan nu tar form vågar jag nog lova att det blir gott om unika och annorlunda platser i M0. :)
Fria Ligan