Var lite osäker på om jag skulle skapa en ny tråd för detta, men jag kör i vind och ser om någon hakar på:
När jag köpte första MUA regelboken tänkte jag mycket på vilken vildmark och hur en natur som förändrats, muterats och anpassats till nya förutsättningar kunde se ut. Är något av en naturromantiker och är svag för Miyazakis återkommande tema om någon sorts Gaia (kort beskrivet som Jorden som en sammankopplad och självläkande organism). Säger inte att detta ska ett huvudtema på samma sätt i M:0.
Är ingen biolog och det är väl inget krav men vi kan väl tillsammans spåna på vilka naturtyper och innevånare som kan tänkas ha uppstått efter katastrofen..?
*Man kan tänka sig att insekter kan ha gynnats, filmen Nausicaa, Valley of the wind innehåller några vackra miljöer som ger "sense of wonder". Kanske har k-strateger såsom kackerlackor gynnats en första tid efter katastrofen.
*Ett område av smält betong och glas fanns väl nånstans i MUA, men det vill jag gärna se igen.
*Tjocka granskogar som accelererat näringsomsättningen, precis som i regnskogarna där jorden nästan inte innehåller någon näring alls och därför sker en stor del av omsättningen i luften så har på vissa platser M:0 jorden blivit urlakad/förgiftad. Nedbrytningen sker framför dina ögon.
Med en SLP eller ett "monster" kan man interagera som spelare. Hur kan man interagera med växter och naturen på ett roligt sätt?
En sak som jag saknat är naturen som resurs. Många resurser har funnits i forntidens lämningar, med all rätt! Det är ju kul för en spelare. Jag vill dock gärna se någon kunskap om örter, insekter och andra semiintelligenta djur.
*Ska stalkers kunna såna saker, eller ska man göra nån sorts "klassuppdelning" så att man har druid/shamantyper?
*Hur har ni andra haft kul med "druidtyper" i andra rollspel? jag kan uppleva att det lätt blir en shoppinglista utan kreativitet från spelaren...
Vad säger ni andra?