TurboTommy72
Topic Author
Posts: 2
Joined: Mon 20 May 2019, 14:37

Fästen, kostnader, produktion och ekonomi

Fri 30 Oct 2020, 21:39

Hej,
Min grupp funderar på att bygga sitt första fäste. De ska ge sig in i en politiskt maktkamp om Kummelklint. (Jag bytte namn på byn, det var lättare att säga). Deras plan är sedan att konvertera byn till sitt fäste!
Mina spelare vill primärt skapa en inkomstkälla men också en trygg plats.
Men jag undrar över hur reglerna är tänkta att fungera och om det är någon som spelat med fästereglerna och vilken erfarenhet ni har av det?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4467
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fästen, kostnader, produktion och ekonomi

Fri 30 Oct 2020, 22:02

Mina spelare tog över Häxveden (Quetzel-boken). De har en handfull SLP och de har en trädgård, en marknadsplats och några kor (de fick korna som betalning för ett uppdrag). Deras budget är väldigt enkel. De har lagt ihop (värdet) på alla inkomster och på alla utgifter (veckobudget). Vi kör med att de SLP som de har hyrt får lön i form utav det de producerar (grönsaker och mjölk) men också lite i pengar (från marknaden). De har en allt-i-allo som sköter det hela (säljer och betalar ut lön). De går 8 silver plus (eller något sådant) och i slutet på varje vecka så väljer spelarna vad detta plus är. Eftersom de producerar grönsaker och mjölk så kan de välja de två sakerna att lägga i deras jordkällare.
Så varje vecka, oavsett om de är hemma eller inte så kollar vi av händelser i deras fäste och budgeten. Tar inte så mycket tid i anspråk. Spelarna går ut på äventyr mestadels utav våra spelmöten, men då och då, framför allt då mellan uppdrag så bygger dom nytt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
TurboTommy72
Topic Author
Posts: 2
Joined: Mon 20 May 2019, 14:37

Re: Fästen, kostnader, produktion och ekonomi

Sat 31 Oct 2020, 12:53

Tack för svaret Fernhorn!
Det låter straight forward. Jag tror jag snöade in på att det inte fanns en kvarn, priset på spannmål kontra mjöl kontra bröd, och varför det inte finns pris på mjölk osv osv. Massiv micromanagment...
Jag gör som du, tack för hjälpen!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest