Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Kejserlig regeringsföljd

Sun 02 Aug 2020, 14:01

Den kejserliga regeringsföljden för gamla Mutant och Mutant 2 finns bra beskriven i Efter Ragnarök. Där går också ganska enkelt att införliva Mutant Hindenburgs Manfred Lund. Eftersom Thorulf Skarprättare var kejsare i de gamla äventyren (även de i Sinkadus) fram till ca 110-112 p.t så måste hans regeringstid ha sträckt sig hit. Den gamla regeringsföljden från 80-talet är då enligt följande med Manfred Lund tillagd:

1-22 p.t Kejsare Palpadine
22-31 p.t Kejsare Harabanar Korpen
31-77 p.t Kejsare Galbar Targon (den gamle)
77-82 p.t Kejsare Hans Storhand
82-101 p.t Kejsare Thorbein Huggare
101-112 p.t Kejsare Thorulf Skarprättare
112- Kejsare Manfred Lund



Jag undrar nu om det är någon som har regeringslängden från Mutant - Undergångens arvtagare och som vill dela med sig av den Här?
 
User avatar
27Kilo
Posts: 26
Joined: Mon 20 Jul 2020, 17:37
Contact:

Re: Kejserlig regeringsföljd

Mon 03 Aug 2020, 13:28

Kejsarlängden finns beskriven på sidan 117 i den reviderade regelboken för Mutant UA.

Image
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Kejserlig regeringsföljd

Mon 03 Aug 2020, 14:29

Kejsarlängden finns beskriven på sidan 117 i den reviderade regelboken för Mutant UA.

Image
Tusen tack 27Kilo! Det är precis vad jag letade efter.
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Kejserlig regeringsföljd

Mon 03 Aug 2020, 14:34

Någon som vet varför Järnringen valde att göra en ny regeringslinjer för kejsarna? Vad var vinsten?

Jag förstår varför de införde klasskillnaderna mellan IMM, MM, PSI, MB och ROB som tillför en väldigt rolig och intelligent tvist till spelet. Det blir ett nytt och annorlunda sätt att spela Mutant. Men varför ändra regeringslängden? Vad är vinsten? Någon som vet?
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Kejserlig regeringsföljd

Mon 03 Aug 2020, 15:07

Min tanke är att få ihop någon form av regeringslängd för Mutant Hindenburg som knyter ihop alla de olika versionerna av Mutant (M, M2, MUA, MH mfl). Jag kan tänka mig att många av kejsarna har flera namn och inte bara sitt tilltalsnamn. Kanske har namn och regeringstider blivit fel i historiens dunkla mörker precis som i våran historia? Kanske regeringslängden för Mutant Hindenburg kan se ut något så här:

1-22 p.t Kejsare Palpadine Julius Skarprättare
22-31 p.t Kejsare Harabanar "Korpen" Ludvigg Skarprättare
31-77 p.t Kejsare Galbar Targon "den gamle" Elmer Skarprättare
77-82 p.t Kejsare Hans "Storhand" Kjell Skarprättare
82-101 p.t Kejsare Thorbein "Huggare" Kjell Skarprättare
101-112 p.t Kejsare Thorulf Skarprättare
112- Kejsare Manfred Lund
 
User avatar
27Kilo
Posts: 26
Joined: Mon 20 Jul 2020, 17:37
Contact:

Re: Kejserlig regeringsföljd

Sun 23 Aug 2020, 14:11

M:UA öppnar för att kejsarlängden är omtvistad, och jag kan tänka mig att man i i sann Pyrisk anda har "putsat fasaden" och fyllt i luckor så att det ser bra ut.
/.../ Vissa historiografer hävdar sig kunna spåra familjen Skarprättares historia långt tillbaka, till den tid då människan levde i enorma underjordsstäder på flykt undan katastrofens härjningar. Andra är försiktgare med att dra slutsatser rörande Skarprättarnar härkomst, främst eftersom at det saknas skriftliga källor som berättar om tiden före kejsar Oskards regeringsperiod /.../ nedanstående tabell (tabell 7.1) visar den mest tilltrodda uppskattningen om när och hur länge de olika kejsarna regerat /.../
Den mest tilltrodda uppskattningen behöver ju inte vara mest sann.
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Kejserlig regeringsföljd

Sun 23 Aug 2020, 14:21

Någon som vet varför Järnringen valde att göra en ny regeringslinjer för kejsarna? Vad var vinsten?

Jag förstår varför de införde klasskillnaderna mellan IMM, MM, PSI, MB och ROB som tillför en väldigt rolig och intelligent tvist till spelet. Det blir ett nytt och annorlunda sätt att spela Mutant. Men varför ändra regeringslängden? Vad är vinsten? Någon som vet?
Tja... bara för att man får tillgång till varumärket "mutant" betyder det inte att man automatiskt får rättigheterna att använda gammalt material. Och i synnerhet för ett så passa gammalt spel som gamla mutant kan det vara lite rörigt att nysta ut exakt var rättigheterna ligger då de kan vara utspridda på flera personer beroende på under vilka former materialet skrevs från början. Kan vara enklare att bara slänga ut och bygga något som är tillräckligt eget för det inte ska inkräkta på gamla rättigheter.

Jag minns att kejsarlängden var något som debatterades rätt hett på järnringens gamla forum, framförallt om Palpadine skulle vara kvar eller inte. Kommer dock inte ihåg om järnringen faktiskt utalade sig i ämnet eller inte.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests