Jens go game
Topic Author
Posts: 299
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Skuggspel och ÖT

Mon 23 Jul 2012, 07:10

Vår grupp har kört skuggspelet i lite mer än ett år, eftersom vi var med och testade reglerna. En av fördelarna med skuggspelet är att spelarna bli mer "delaktiga" i världen. Men ett problem med skuggspelet som jag ser det är hur man vinner ÖT. En av  de mest geniala dragen med karraktärsspel  är hur man vinner ÖT, man belönas genom gott ROLLspelande och spelarna "tvingas" till att ROLLspela även om man kör klassiskt eller hybrid sättet att spela (vi spelar hybridstil). Vilket har skapat enormt minnesvärda spelkvällar med min grupp och mina spelar har verkligen lyft i sitt rollspelande. 

Men skuggspelet belönar mest tur med tärningarna vilket fick mina spelare att mest sikta på att få till så många ÖT som möjligt och kom med fler och fler dåliga berättelser kring sina komplotter. Det slutade med att vi tog bort skuggspelet och endast körde karraktärsspel när vi började med första delen av den gamla konfluxsviten. Men jag är lite peppad på att försöka få till skuggspelet igen.

Ett annat problem som vår spelgrupp fick var att det blev väldigt ojämt hur mycket ÖT det blev till karaktärsspelet, efter ett lirat skuggspel. Nu missuppfattade vi reglerna och trodde att man alltid skulle köra ett skuggspel innan karraktärsspelet och det blev en del sura miner när man hade förvärvat sina ÖT i karraktärsspelet och slarvat bort alla i skuggspelet och andra spelare som hade lite mera tur satt med stora potter av ÖT till karraktärsspelet. Det är kanske ett problem som inte upplevs lika starkt om man inte kör skuggspelet lika ofta.

Nu till mina husregler för att kompensera detta:

Två olika potter av ÖT, en för karraktärsspelet och en för skuggspelet. Så man får anteckna hur många ÖT man har både på skuggfiguren och karaktären. I Skuggspelet finns det endast 6 ÖT per spelare (eftersom berättaren inte behöver några), från börja 3 till kalken 3 till spelaren.

Efter som jag ändå vill ha en viss påverkan mellan skuggspel och karraktärsspel tänkte jag införa ett eftersnack efter skuggspelet som ser ut så här:

1) de spelare som har varit trogna skuggfigurens strategiska mål belönas med en ÖT till karraktärspelet, bordet avgör.
2) den spelare som har den mest minesvärda komplotten belönas med en ÖT till karaktärspelet, bordet avgör.
3) den spelare som har dominans belönas med en ÖT, men den går till den karaktär som är bunden till skuggfiguren, så man får den inte själv. Det här är som en liten broms för att det inte endast skall gyna en själv att lyckas med tärningarna och förhoppningsvis få till bättre ROLLspel istället för rollSPEL av skuggspelet.

Reglerna är inte speltestade än och jag tar mer än gärna emot feedback.
  
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggspel och ÖT

Mon 23 Jul 2012, 07:27

Tycker det låter som ett jättebra alternativ. Har precis som ni speltestat reglerna sedan länge och vet att det funnits en hel del kritik mot att skuggspelets tärningar skall hänga ihop med karaktärsspelets tärningar.

Att det däremot skulle vara så att spelarna slänger fram dåliga komplotter är inget som vi haft problem med i vår grupp och verkar mer vara ett spelarproblem än ett regelproblem. Mina spelare har hela tiden gjort sitt bästa att hitta intressanta sätt att öka inflytande etc. Senast så lyckades t.ex. Gozcana da Skugre att kasta ut allt Trakoriskt inflytande i Ilibaurien genom att med sina giftkokade mörda alla högt uppsatta trakorier på en för ändamålet inplanerad bankett. :-)

Sen kan jag också tycka att det är bra med ett slumpmoment för de spelare som kanske inte är så verbala och som lätt riskerar att hamna lite i skymundan. Vi har en sådan spelare i vår grupp som mer brukar hålla sig i bakgrunden och på detta sätt tjänar även han in en del tärningar.

Men som sagt, en bra alternativ regel och jag skall höra med min spelgrupp om de vill prova den!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skuggspel och ÖT

Mon 23 Jul 2012, 10:09

Det låter som en bra och genomtänkt husregel. Rapportera gärna hur den funkar!

Jag ser förstås problemet du pekar på. Det är skälet till att det är ganska svårt att förlora ÖT i skuggspelet - det är betydligt lättare att vinna ÖT - just för att man inte ska sumpa många ÖT som man surt kämpat ihop i karaktärsspelet.
Men din husregel låter som ett bra alternativ om man vill eliminera den risken helt.
Fria Ligan
 
Jens go game
Topic Author
Posts: 299
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Skuggspel och ÖT

Mon 23 Jul 2012, 22:15

@Henke: Ja, det är säkert olika beroende på spelgrupp, min behöver lite uppmuntran att ROLLspela och inte optimera så man får så mycket fördelar som möjligt.

@Tomas: jag återkommer under hösten med spelrapport så går vi se hur det går.
 
Jens go game
Topic Author
Posts: 299
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Skuggspel och ÖT

Fri 27 Jul 2012, 14:21

@Tomas: Skulle man kunna ta bort att man får tillbaka ÖT när man lyckas med slaget, när man har två olika potter med Öt(en för skuggspel och en för karraktärsspelet). Eller förstör man balancen på något sätt?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skuggspel och ÖT

Fri 27 Jul 2012, 16:01

Det borde funka. Jag ser en liten risk att spelare kan hamna med få ÖT, men varför inte testa!
Fria Ligan
 
Skarpskytten
Posts: 9
Joined: Thu 13 Dec 2012, 22:55

Re: Skuggspel och ÖT

Thu 07 Mar 2013, 21:12

Jag sitter med just det här problemet som jag upplever det i min kampanj.

Blev det någon test? Hur gick det?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skuggspel och ÖT

Thu 07 Mar 2013, 21:33

Problemet är alltså att spelare i skuggspelet förlorar ÖT som de kämpat ihop under karaktärsspelet? Eller snarare att skuggspelet skapar för stor obalans i hur många ÖT som spelare har - vissa får många, andra inga alls? Vore intressant att höra lite mer - och om Jens har testat sina husregler!

Skuggspelet är skrivet så att det är ganska lätt att vinna ÖT och rätt svårt att förlora ÖT just av det här skälet - skuggspelet ska snarare ge bonus-ÖT än ta ÖT från dig. Problemet ni beskriver dök inte upp under speltest, så det vore intressant att höra mer om det.
Fria Ligan
 
Skarpskytten
Posts: 9
Joined: Thu 13 Dec 2012, 22:55

Re: Skuggspel och ÖT

Thu 07 Mar 2013, 23:57

Det har varit något av en kamp för mig och min spelgrupp att lära oss att spela detta märkliga (och underbara spel), som är så annorlunda från allt vi har spelat tidigare (rälsat eller fisktank eller sandlåda, med stor spelledarmakt). Efter fyra möten har vi fått hyfs på öden, förbannelser och erfarenheter, och nu börjar mina spelare också lära sig att driva handlingen framåt, och att inte försöka har på hänglsen och livrem på innan de gör något.

Men. De har för många ÖT. Ett par av dem har varit nere på låga nivåer, men så snart vi kör en Skuggrunda så regnar ÖT över dem. En sitter på en sådär tio - tolv och har gjort det i två och ett halv spelmöte. Den kan vara så att de tar för få koflikter. Det kan vara så att jag är för snäll. Det kan vara så att jag ska köra fler berättarutmaningar. Men jag vet inte ... Jag förstår varför man inte ska bli av med ÖT i Skuggspelet, det är bra designval, men jag tycker att systemet är för generöst av de skäl som anförs av trådstartaren - att man inte behöver rollspela för att få ÖT, utan bara spela "rätt" i Skuggspelsrundan.

Om jag väl får ordning på tärningsekonomin tror jag att vi kommer att få en fantastisk spelupplevelse. (Den är redan bra).
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggspel och ÖT

Fri 08 Mar 2013, 06:26

Det har varit något av en kamp för mig och min spelgrupp att lära oss att spela detta märkliga (och underbara spel), som är så annorlunda från allt vi har spelat tidigare (rälsat eller fisktank eller sandlåda, med stor spelledarmakt). Efter fyra möten har vi fått hyfs på öden, förbannelser och erfarenheter, och nu börjar mina spelare också lära sig att driva handlingen framåt, och att inte försöka har på hänglsen och livrem på innan de gör något.

Men. De har för många ÖT. Ett par av dem har varit nere på låga nivåer, men så snart vi kör en Skuggrunda så regnar ÖT över dem. En sitter på en sådär tio - tolv och har gjort det i två och ett halv spelmöte. Den kan vara så att de tar för få koflikter. Det kan vara så att jag är för snäll. Det kan vara så att jag ska köra fler berättarutmaningar. Men jag vet inte ... Jag förstår varför man inte ska bli av med ÖT i Skuggspelet, det är bra designval, men jag tycker att systemet är för generöst av de skäl som anförs av trådstartaren - att man inte behöver rollspela för att få ÖT, utan bara spela "rätt" i Skuggspelsrundan.

Om jag väl får ordning på tärningsekonomin tror jag att vi kommer att få en fantastisk spelupplevelse. (Den är redan bra).
Minns att jag vid något tillfälle haft liknande situation (gällande tärningsmängden), men då berodde det på att någon spelare satt och "höll" på sina ÖT som vunnits under spel. Där brukade jag som Berättare rikta mer fokus (svåra utmaningar och dådslag) på den personen under spelet eftersom det var där dådslagen kunde utföras. Sedan får man som du påpekar inte vara för snäll när man delar ut ÖT. Samtidigt är det viktigt att spelarna träder fram i rampljuset och vågar satsa sina ÖT under spelet. Det är ju (enligt mig) inte meningen att man som spelare skall sitta på 8+ tärningar efter avslutat karaktärsspel.

Jag tror du behöver se över spelare med många tärningar och hitta fler/tyngre svårigheter för dem så att deras ÖT-mängd sakta men säkert sjunker till en mer önskvärd nivå. Glöm dock inte att samtidigt belöna dem på andra sätt (med prylar, kontakter, klumpsummor etc) så det inte känns som en bestraffning.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests