Moogle
Topic Author

Redskapsbonus för Knuff?

Fri 30 Aug 2019, 18:03

I beskrivningen under KNUFF står det:

Du försöker vräka omkull din fiende. Slå för NÄRKAMP. Vapen med egenskapen KROK eller sköld kan användas.

När jag läste det lite närmare blev jag osäker på tolkning:
  1. Du slår för NÄRKAMP, kan bara utföras om du har vapen med KROK eller sköld.
  2. Du slår för NÄRKAMP, vapen med KROK eller sköld ger redskapsbonus.

Fenhorn
Moderator

Re: Redskapsbonus för Knuff?

Fri 30 Aug 2019, 18:30

Det står på andra ställen, t.ex. vad gäller parera, att det "Kräver att du har en sköld eller ett vapen". Så min tolkning vad gäller detta är, tack vare att det står "kan", är att du kan alltid knuffa någon med dina händer/fötter men om du har en sköld eller vapen med krok så får du addera sköldens/vapnets vapenbonus när du gör det.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Moogle
Topic Author

Re: Redskapsbonus för Knuff?

Fri 30 Aug 2019, 19:01

Mjo, jag lutade åt det hållet också, men på andra likande ställen används nyckelordet "redskapsbonus" i samband med färdighetsslaget och det lyser lite med sin frånvaro här.

edit: Sen är det ju en lite märklig regel. Det är väl den enda förekomsten där en egenskap/regel gör att man får använda redskapsbonus på färdighetsslaget. Jämför med parera där alla har minus men PARERANDE slipper det minuset. Hade väl varit roligare om KNUFF hade en liknande regel isf. Dvs. att KNUFF har -2 men vapen med KROK slipper det minuset. Då blir det fler redskapstärningar rullade och således mer saker som går sönder...