Ett problem med den nya upplagan jämför med den gamla upplever jag är minimalismen. En trend i många rollspel av idag.
Man har skalat ner till ett fåtal färdigheter som skall täcka mycket. Likaså är mängden talanger begränsat jämfört med tidigare. Har därför filat på en hel del tillägg till talangerna.
Med anledning av detta så skenar rollpersonerna iväg jämfört med andra individer i horisonten och regelsystemet skalar inte med det. Det finns fortfarande bara tre nivåer, oavsett hur många sexor som kommer.
En annan skillnad mot det tidigare systemet är att det kostar lika mycket att köpa nya färdighetsnivåer oavsett vad man har tidigare. Och visst. Det finns ett maxtak, men vad händer när man nått det. Alternativet blir att maxa andra färdigheter och få en bred karaktär man kanske inte vill ha, eller pensionera karaktären, eller gruppen.
Börjar med anledning av detta mer och mer luta åt att gå tillbaka mot det gamla systemet, dels kostnadsmässigt och dels vad man kan använda erfarenhet till, kanske också med fler steg av lyckanden.
Tar tacksamt emot input om detta. Hur har ni gjort?