Maekolv
Topic Author
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Oliknande skuggmakter

Sun 22 Apr 2012, 14:16

Hejsan!

En liten fundering slog mig vid genomläsningen av beta-PDFen: hur spelar man skuggmakter som till sin natur är väldigt olika? Fyra kondottiärer på Saphyna har ungefär samma resurser och ungefär samma typ av inflytande i olika regioner, så där blir kampen på brädet ganska given och konkurrensen uppenbar. På samma vis kan man tänka sig fyra demoniska skuggmakter, fyra drakormar eller fyra mäktiga besvärjare som kämpar mot varandra (kanske på mer abstrakta bräden).

Men hur blir det om fyra skuggmakter som är väldigt olika varandra, exempelvis en politiker, en kondottiär, en naturkraft och en demon kämpar mot varandra - när de har så fundamentalt olika resurser, olika former av inflytande och olika mål? Har detta speltestats och vad gav det för tankar och erfarenheter?

Jag tänker att ett demoniskt eller utomvärldsligt väsen (exempelvis Ishniggarab, Koklai eller Ghumgakk) är ganska ointresserade av geografiska sfärer, utan fokuserar mer på vissa individer, organisationer eller tillbedjare, men för kondottiären är mark, trupper och regioner allt. Rekommenderar Fria ligan att skuggmakterna spelar på ungefär samma "plan" för att få fin balans och flyt i spelet eller ger det sig kanske helt naturligt när man spelar att skuggmakterna hittar naturliga arenor att kämpa om?

Kartan med sfärer ser exempelvis väldigt olika ut beroende på vilka skuggmakterna man använder i spelet. Demoner, drakormar och naturkrafter har ett helt annat intresse av abstrakta eller organisatoriska sfärer jämfört med de mer "jordnära" politikerna och kondottiärerna. Hur bör detta avspegla brädet och sfärerna?

Kan man exempelvis ha ett mixat bräde, med ett antal geografiska sfärer blandat med lika många abstrakta sfärer? Har detta testats och vilka fallgropar kan man förvänta sig i spelet? Det kan i och för sig bli ganska intressant när en politiker gör en komplott för att öka sitt inflytande i en abstrakt sfär... eller när demonprinsen faktiskt blir dominant i en geografisk region (Kung Ebharing av Pjullo?). :D

Vore kul att höra era tankar och funderingar kring detta, då jag tycker skuggspelet är en mycket intressant och spännande aspekt av Svavelvinter RPG.
 
Maekolv
Topic Author
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Oliknande skuggmakter

Sun 22 Apr 2012, 14:20

Tillägg till texten ovan:

Jo, jag vet att allt går. Men jag skulle vilja få lite imput och ta del av tankar och erfarenheter kring ämnet jag tar upp. När kloka huvuden utbyter erfarenheter brukar magi uppstå och just nu skulle behöva ett släng av den spillmagi som kan uppstå vi meningsutbyten. ;)

Kanske är det jag tar upp inget "problem" alls, utan allt löser sig helt naturligt när man väl kör igång?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Oliknande skuggmakter

Sun 22 Apr 2012, 19:45

Det går absolut att spela med olika skuggmakter som har olika typer av resurser - när vi spelade i Fontra Cilor, som speltest (läs tråden Ormens Profetia i Spelrapporter för detaljer), var en skuggmakt ondvinden och demonen Pazuzu, en Nya sfären, en Digeta Longa och en Mantikorerna. Fyra rätt olika: demon, handelsförbund, underrättelsetjänst och adelssällskap.

Det funkade jättebra och blev flera roliga sessioner skuggspel.
Fria Ligan
 
Maekolv
Topic Author
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Oliknande skuggmakter

Sun 22 Apr 2012, 23:52

Svar till Kosta:
Ahh, fantastiskt läsning. Jag hade faktiskt missat just den tråden. Tack för tipset. :)
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Oliknande skuggmakter

Mon 23 Apr 2012, 10:54

Nyckeln är väl att regionerna är abstrakta – det är inte militära indelningar eller magiska landakenningar utan regioner som antas ha särskiljande drag över div. fysiska, metafysiska, politiska och kulturella dimensioner. Egentligen är det inte så stor skillnad mot verklighetens politiska regioner – de styrs av demokratiska institutioner, geografiska avgränsningar, arbetsmarknadens upptagningsområde liksom ibland kulturella och språkliga samhörighetskänslor och grupperingar.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Oliknande skuggmakter

Fri 29 Jun 2012, 09:32

Jag ska spelleda slaget om Clusta Noba, i äventyret Den Femte Konfluxen. Då vi har fem spelare så har jag lagt till en femte skuggmakt. Skuggmakterna är:
Shagul - Cruri
Praanz da Kaelve - Paratorna/Trakorien
Arn Dunkelbrink - Stegos
Amiral Trugdan Järnbuk - Ransard
Krystalokrat Manzonla - Det heliga kishatet

Att dela på Järnalliansen mellan Ransard och det heliga kishatet kanske inte är den bästa lösningen, men vad ska man göra? Väl framme på Clusta Noba vill ju alla nå den femte konfluxen, så då kanske alliansens kätting knakar i fogarna?
Jag har bett alla spelare att låta en resurs vara vikt åt siare/spåmän/astrologer, som främst kan användas för att pejla in konfluxen. Men jag har inga bra idéer på vad man kan kalla Cruris resurser för. Vandöd pöbel 1, 2 och 3 klingar inte så bra. Förslag? Crurerna har ju inte direkt några specialisttrupper i sin vandöda här.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Oliknande skuggmakter

Fri 29 Jun 2012, 14:09

Jag ska spelleda slaget om Clusta Noba, i äventyret Den Femte Konfluxen. Då vi har fem spelare så har jag lagt till en femte skuggmakt. Skuggmakterna är:
Shagul - Cruri
Praanz da Kaelve - Paratorna/Trakorien
Arn Dunkelbrink - Stegos
Amiral Trugdan Järnbuk - Ransard
Krystalokrat Manzonla - Det heliga kishatet

Att dela på Järnalliansen mellan Ransard och det heliga kishatet kanske inte är den bästa lösningen, men vad ska man göra? Väl framme på Clusta Noba vill ju alla nå den femte konfluxen, så då kanske alliansens kätting knakar i fogarna?
Jag har bett alla spelare att låta en resurs vara vikt åt siare/spåmän/astrologer, som främst kan användas för att pejla in konfluxen. Men jag har inga bra idéer på vad man kan kalla Cruris resurser för. Vandöd pöbel 1, 2 och 3 klingar inte så bra. Förslag? Crurerna har ju inte direkt några specialisttrupper i sin vandöda här.
Coolt!

Tror att det funkar fint att dela på Kishatet/Ransard, man kan mycket väl tänka sig en splittring dem emellan när konfluxen närmar sig. Och inget hindrar ju att spelare samarbetar skuggspelet!

Vad gäller resurser för Shagul/Cruri - tricket är väl kanske att du ha Shagul också! Man tänka sig Kloner, Nekromanti, Cruris gravguld, Tankemagi, osv som resurser.
Fria Ligan
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Oliknande skuggmakter

Fri 29 Jun 2012, 14:35

Bra förslag! Jag tittade på exemplen från Shagul som skuggmakt, men kände att de mest var anpassade för skuggspel i Trakorien, snarare än på Clusta Noba. Men de kan nog fungera där också. Annars kan det vara lite klurigt (crurigt?) att hitta på passande resurser.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Oliknande skuggmakter

Fri 29 Jun 2012, 19:43

Han kanske har kvar några få "lojala" RhabdoRana-mördare också?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests