Andres
Topic Author
Posts: 11
Joined: Mon 26 May 2014, 14:12

Några regelfunderingar

Thu 28 Dec 2017, 19:13

Har tillsammans med min spelgrupp tagit en titt på de fina alfa-reglerna som släpptes ganska nyligen. Måste säga att spelet verkar riktigt bra och hela gruppen verkar galet peppade inför att sätta igång och spela framöver. Tänkte jag skulle försöka bidra till arbetet med reglerna och presenterar därför ett antal frågor och funderingar kring reglerna i sitt nuvarande skick:

Talanger
1. Bärsärk - som den är skriven nu tycks den kunna aktiveras utan kostnad oändligt varje gång man blir bruten vilket (såvitt jag förstår det) skulle göra karaktären odödlig (bortsett kritiska skador). 

A) Är det avsiktligt att talangen ska vara kostnadsfri (kostar inga kraftpoäng) och kunna aktiveras var gång man blir bruten med enbart ev kritiska skador som balans? 
B) Är det möjligt att aktivera bärsärk efter att ha brutit sig själv genom pressade slag?
C) Är det möjligt att kombinera talangen med andra talanger som läker elände (typ orchens släkttalang, ryttarens ena talang, osv) så att man i samma ögonblick kan hela upp sig från bruten till exempelvis 4+ nivåer (3 nivåer bärsärk plus 1+ kraftpoäng från annan talang)?

2. Svärdets väg (och liknande talanger)
A) Går det att kombinera de olika nivåernas effekter (t.ex. Genom att spendera 1 KP för att ignorera rustning vid träff och samtidigt spendera KP för att öka skadan eller göra flera attacker.

B) Är antalet extra attacker begränsade till en extra attack eller enbart begränsat av antalet KP man kan och vill spendera?

3. Kastarm & Kniv/Spjuttalanger
A) Är dessa avsedda att "stacka" med varandra? Om man har kastarm nivå 3 och spjutbärare nivå 3 har man då +6 på kastspjut eller gäller spjutbärare och motsvarande talang för knivar enbart för icke-kastade attacker?

4. Orchryttare

A) Medveten om att det ur fluff-perspektiv nog inte är tänkt att orcher ska vara ryttare men ifall man nu vill göra en orch som även är ryttare så är orchens släktestalang i princip obsolet sett till Ryttarens "ditt riddjur kan hela dig när du är bruten"-talang. Är detta "avsiktligt"?

Vapen 
5. Kastvapen
A) Har kastvapen någon ammo (a la förbrukningsvaror) likt pilar (tänker främst på kastknivar, men även kastspjut, stenar osv)?

B) Har kastvapen som kräver ett extra vapen (dvs ej ammo-regler likt pilar) något som väger upp att man måste bära på flera vapen?

6. Tunga vapen och fattning
A) Jag hittar inte något i texten som talar om vilka vapen som kräver tvåhandsfattning. Är det så att alla tunga vapen normalt sett kräver tvåhandsfattning? Får man någon fördel av att hålla ett enhandsvapen i två händer?

Magi
7. Bemästra djur.
A) Har denna besvärjelse någon varaktighet? Tänker på t.ex. "Du får rida på djuret" gäller det motsvarande en strid eller ett kvartsdygns resa osv?

8. Suga liv (dödsmagi)
A) Finns det någon varaktighet på de kraftpoäng som genereras? Tänker på att en halvalv för 3 KP + ingrediens fixar 10 kraftpoäng som, som det verkar nu, varar tills de använts. Eller 1 KP + ingrediens fixar 6 "permanenta" KP enkelt i princip helt utan risk, för ett kvartsdygns investering. 


B) Det står att allt liv dör. Inklusive människor och andra släkten. Är detta avsett att kunna användas offensivt? Finns någon begränsning eller kan man automatiskt döda alla som råkar stå NÄRA besvärjaren i ögonblicket som ritualen kastas?

C) Vad hindrar en halvalv SLP med dödsmagi från att för 1 KP + ingrediens "riskfritt" generera 6 KP per kvartsdygn åt SL?

D) Skulle en möjlig balansmekanism vara att genererade KP även ger SL lika många KP? Eller minska mängden genererade KP till Effektgrad +2 (gäller även Transfer och Ingjuta Kraft)? Eller att begränsa varaktigheten på de KP som suga liv genererar? Eller all of the above?

9. Transfer
A) Hur hanteras offensivt transfer av KP från SLPs till spelarkaraktärer? Är det tänkt att spelare ska kunna tömma SLs KP pool på detta sätt eller "genereras" bara KP enkom för att ge magikern de KP han "stjäl" och SLs pool förbli konstant?

B) Finns det någon tidsbegränsning för de KP som stulits/överförts?
C) Ingrediens "ditt blod", innebär det att man behöver göra 1+ i skada på sig själv? Eller fungerar gammalt levrat blod (misstänker att det krävs färskt blod)

10. Väcka döda/frammana stentjänare
A) Lite fundersam kring ev balans-issues kring att med relativ lätthet skapa arméer av mäktiga odöda (permanenta) resp tillfälliga arméer av styrka 10 stentjänare. Tankar kring detta ur balanshänseende?

11. Lamslå och Nådastöt/Kallblodig

A) Kan man alltså med Lamslå i princip oskadliggöra någon helt och lämna denne öppen för X antal attacker utan att kunna skydda sig (Halvalv med 1 KP + ingrediens förmår detta i princip riskfritt vs levande varelser med INT 3 eller lägre, andra magiker varelser med INT 2 eller lägre, för 1 KP + ingrediens. Innebär inte detta att den lamslagne blir i princip garanterat bruten den rundan? (I synnerhet om man slåss i grupp mot en grupp motståndare)?

B) Det står i texten att den drabbade blir "försvarslös" under en runda. Försvarslöshet nämns även i kapitlet om effekter av att vara bruten och nådastöt. Innebär detta att man kan Lamslå någon och under den rundan nådastöts denne, om man har Kallblodig-talangen, helt utan konsekvens?
Antagonister
12. Kraftpoäng-beroende.
A) Kommer/kan vissa antagonister ha sin egen personliga KP-pool? Känns lite magert om man skulle möta någon typ Zygofer i en kampanj och denne inte kan lägga en endaste besvärjelse för att rollpersonerna inte hade några KP vid spelstarten men sedan genererat KP under sessionen.
B) Får SL KP även då spelarna pressar sina slag? 
C) Får SL KP då hans SLPs pressar sina slag?

Utrustning
13. Förbrukningsvaror
A) Hur mycket krävs av en vara (t.ex. Mat som jagas fram och tillreds av kock) för att man ska höja tärningsvalören och är det olika från valör till valör?


14. Bruksföremål
A) Finns alla ingredienser (som rimligtvis går att köpa) med i utrustningslistan? Kan inte hitta exempelvis "Helig symbol".

Hoppas ovanstående observationer och funderingar kan vara till hjälp för arbetet med alfa-reglerna och emottager svar på frågorna med stor tacksamhet

Med vänlig hälsning,
Andrés


Edit: fixade numrering och lade till en talangfundering samt utvecklade problematisering av KP-skaparbesvärjelser (+halvalvstalangen).
Edit: Lade till fundering kring Lamslås effektivitet och ev synergi med nådastöt/kallblodig-talangen.
Last edited by Andres on Fri 29 Dec 2017, 13:18, edited 3 times in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Några regelfunderingar

Thu 28 Dec 2017, 23:50

Bra feedback, tack för det. Återkommer med svar. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests