User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Vad planerar du att spela först?

Mon 04 Jun 2012, 05:11

Det är ca. en vecka kvar tills Svavelvinter dyker upp från tryckeriet och många väntar med spänning. Vad är din första plan när du fått reglerna? Spela introduktionsäventyret? Påbörja konfluxkampanjen? Kanske något karaktärsdrivet eller något helt annat? Själv planerar jag att använda boken för att fortsätta min spelgrupps Konfluxkampanj (som just nu befinner sig i Skuger för att rädda ett orakel).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Vad planerar du att spela först?

Mon 04 Jun 2012, 08:57

Vad är din första plan när du fått reglerna? Spela introduktionsäventyret? Påbörja konfluxkampanjen? Kanske något karaktärsdrivet eller något helt annat?
Jag har redan reglerna på pdf så behöver egentligen bara spela klart mina nuvarande åtaganden samt samla ihop en spelgrupp.

Följande är en del av en tråd jag skapat på min spelklubbs forum (DMF i Lund):
Image

Jag har läst igenom det nya svenska rollspelet Svavelvinter och är supersugen på att testa det. Svavelvinter lämpar sig bäst för en kampanj och därför sonderar jag här intresset för en mini-kampanj. Eftersom jag inte spelat Svavelvinter förut är det svårt att gissa men jag hoppas att kampanjen ska hinnas spelas klart under sommaren.

Vad är Svavelvinter?
Ett karaktärsdrivet rollspel som fokuserar på karaktärernas personliga resor och de utmaningar de ställs inför. Detta betyder att karaktärerna ofta befinner sig på olika platser och har olika mål för spelmötet. Sällan eller aldrig ingår karaktärerna i en grupp av äventyrare på det sätt som är vanligt i många andra rollspel. Däremot ingår de alla i samma ödesmättade maktkamp.

Hur Svavelvinter spelas kan liknas vid klassiska HBO-serier som exempelvis The Wire där en grupp färgstarka karaktärer går ut och in i berättelsens centrala tema samtidigt som enstaka episoder kan låta en enskild karaktär stå i rampljuset. De behöver inte nödvändigtvis gilla eller ens känna varandra särskilt väl.

Den största likheten mellan The Wire och Svavelvinter är att bådas berättelser är uppbyggda av scener och på samma sätt som i serien är syftet med scenerna att ge utrymme för dramatiska situationer och tvinga karaktärerna att göra intressanta val.

Regelsystemet är inspirerat av FATE och förutom fyra egenskaper har varje karaktär bland annat ett öde och en förbannelse som spelaren kan använda för att få bonustärningar. Det är bland annat detta som driver karaktärsspelet framåt och skapar dramatiska situationer.

Förutom karaktärsspelet tillkommer det så kallade Skuggsspelet där varje spelare tar sig rollen som en Skuggmakt. Varje karaktär är direkt eller indirekt kopplat till en annan spelares Skuggmakt. Skuggmakterna kämpar inbördes för att uppnå dominans och denna kamp skapar drama och inspiration för karaktärsspelet.

Till skillnad från andra rollspel går det att "vinna" Svavelvinter.

Reglerna är förhållandevis enkla och regelkärnan utgörs av ett antal Grundtärningar (T6:or) som slås mot ett fast motstånd eller i konflikt mot en annan varelse. Antalet tärningar som ger 4, 5 eller 6 avgör om karaktären lyckas. Antalet 6:or avgör hur väl karaktären lyckas.

Världen är ganska trovärdig och förhållandevis realistisk fantasy. Det finns drakar, monster och magi men fokus ligger på människors levnadsöden. Trakorien är en sjö- och handelsnation där profiten sätts högst. Världen har många inslag av renässansens italien med alla dess handelsfurstar, kondittiärer och intriger.

Den som vill veta mer söker sig lämpligen till Fria Ligan; företaget som utvecklat rollspelet Svavelvinter (http://frialigan.se/). Det finns även mycket information om Trakorien, världen där rollspelet utspelar sig på Erik Granströms blogg (http://erik-granstrom.blogspot.se/). Granström är den ursprungliga författaren som skrev kampanjen Svavelvinter till Drakar och Demoner en gång i den grå forntiden och som nu har författat ett antal böcker som rollspelet baserar sig på.

Krav
Till skillnad från i Speltestsgruppen ställer jag lite krav på de spelare som är intresserade av att vara med i mini-kampanjen.
  • Måste förstå och gilla det övergripande konceptet - karaktärsdrivet rollspel.
  • Skuggspelet kommer delvis ske på forumet och därför måste alla spelare vara beredda på att hålla sig uppdaterade och även göra inlägg med jämna mellanrum.
  • Måste kunna spela två söndagar per månad under sommaren (det är så klart ok att missa något spelmöte här eller där).
Observera att ovanstående inte betyder att du måste ha lång erfarenhet av rollspel.

Kampanjen
Det första speltillfället kommer vigas åt att skapa karaktärer och komma överens om vilken sorts kampanj vi vill spela.

Jag har ett första utkast klart som jag tänkte sälja in (men jag är öppen för förslag då Svavelvinter inte kräver särskilt mycket förberedelser av spelledaren). Mitt förslag är att kampanjen fokuserar på ett uppblossande krig mellan olika gäng och kriminella organisationer. Den utspelar sig i de sämre kvarteren i någon icke namngiven hamnstad. Skuggmakterna är olika gängledare eller kanske stadsvakten eller den hemliga polisen. Karaktärerna är på olika sätt inblandade i dessa stridigheter och försöker klättra över liken till en bättre position eller bara överleva.

Image

Image

Image

Image

Han kunde känna käringarnas blickar bränna i ryggen medan han sprintade ned genom den trånga gränden. De fick för faen se till att ta in sina jävla tygtrasor. Det var knappast hans fel att de blivit nedstänkta av lera när han rusade förbi. Inte ens de blinda och döva trashankarna hade missat att krig brutit ut i slummen och käringarna borde vara glada att det inte var blod som stänkt på dem. Han visste av erfarenhet att det var bra mycket svårare att få bort.

Vinden ven förbi hans öron och han kände sig levande. Rispan i sidan dunkade men smärtan gjorde bara ögonblicket ännu mer vibrerande. Han levde fortfarande! Samma gick inte att säga om de andra och han kunde inte låta bli att skratta högt där han for fram. Bara runt ett hörn till så skulle kan vara ifrån förföljarna och sedan, när allt lugnat sig lite, skulle han gå till kondottiärern och skryta om sitt bravur! Med lite tur skulle han bli gjord till löjtnant på stubben. Han tog spjärn i de gistna gamla bräderna och slungade sig runt hörnet i en manöver som han lärt sig redan som småtjuv.

Tvärt tog det stop och han fick ingen luft. Först tänkte han att han missat och sprungit rakt in i en vägg. Han hade gjort det en gång förut när han var liten och förlorat två tänder. I nästa ögonblick såg han att det inte var en vägg utan bröstharnesket på en mann som tornade upp sig över honom och med ens kände han dolken som djupt bäddat in sig i hans bröst. Han försökte resa sig men världen blev grå. Han fumlade efter kniven men fingrarna ville inte spela med och den föll ned i leran.



Den som är intresserad hör av sig här. Jag kommer själv välja vem som får vara med och att ha anmält sitt intresse innebär inte per automatik att du får en plats. Jag tänkte att vi skulle ha ett första möte i mitten eller slutet på juni och därefter köra varannan vecka så långt det går.

Det finns plats för 2 - 4 spelare.
Just nu har jag tre intresserade så om allt håller ihop ser det ut som vi kommer börja inom en snar framtid!
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Vad planerar du att spela först?

Mon 04 Jun 2012, 16:48

Själv är jag mitt uppe i Konfluxsviten. Har spellett Kristalltjuren med Svavelvinter-regler, de tidigare delarna med Drakar och Demoner-regler. Gruppen har precis inlett den avslutande delen Den Femte Konfluxen. Än så länge har reglerna fungerat bra, men det har uppstått vissa diskussioner gällande användandet av Öde, Förbannelse och Erfarenheter, det vill säga hur strikt/liberal man ska vara med att använda sig av dessa och hur specifik eller fri man kan vara i formuleringen av dem.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vad planerar du att spela först?

Mon 04 Jun 2012, 18:27

Själv är jag mitt uppe i Konfluxsviten. Har spellett Kristalltjuren med Svavelvinter-regler, de tidigare delarna med Drakar och Demoner-regler. Gruppen har precis inlett den avslutande delen Den Femte Konfluxen. Än så länge har reglerna fungerat bra, men det har uppstått vissa diskussioner gällande användandet av Öde, Förbannelse och Erfarenheter, det vill säga hur strikt/liberal man ska vara med att använda sig av dessa och hur specifik eller fri man kan vara i formuleringen av dem.
Kul! Skriv gärna om era äventyr i sektionen Spelrapporter. :)

Vad gäller tolkning och formulering av öden/förbannelser/erfarenheter: Jo, det där är en utmaning i spelet. Det finns inga absoluta sanningar. Kom ihåg det viktigaste: Dessa regler är till för att uppmuntra och belöna att man spelar sin karaktär så som den är. Så länge ni gör det - och alla har kul - kör på! Fundera inte för mycket på om det är "rätt" eller "fel".
Men med det sagt vet jag att det ändå kan uppstå kniviga gränsfall. Varför inte posta dem här i forumet efter spelmötet och låta oss alla klura?

@Bladerunner_35: Cool kampanj!
Fria Ligan
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Vad planerar du att spela först?

Sat 16 Jun 2012, 12:30

Imorgon bär det av! Eftersom bara två spelare kan vara med imorgon mjukstartar vi lite men det ska bli riktigt kul att köra igång.

Här är vårt skuggspelsbräde:

http://i23.photobucket.com/albums/b361/ ... uksida.png

Image
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vad planerar du att spela först?

Sat 16 Jun 2012, 15:38

Imorgon bär det av! Eftersom bara två spelare kan vara med imorgon mjukstartar vi lite men det ska bli riktigt kul att köra igång.

Här är vårt skuggspelsbräde:
Coolt! Lycka till!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vad planerar du att spela först?

Sun 17 Jun 2012, 01:21

Instämmer! Blir kul att höra hur det går. :)
Fria Ligan
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Vad planerar du att spela först?

Sun 17 Jun 2012, 20:36

Jag kommer förmodligen lägga upp en krönika vad det lider men nu måste jag dela med mig av vår allra första scen någonsin. Det är karaktären Horsts startläge.

Vi befinner oss på övervåningen till ett relativt välbärgat residens. Åtminstone med tanke på dess läge i Gimorra. Samlade runt sjukbädden för husets patriark finns hela familjen samt några utvalda tjänare. Husets förstfödde har kallat dit Horst för att "få liv" i fadern som verkar ha dragit sin sista suck så att arveföljden kan säkerställas.

Horst lyckas med att skapa liv i den gamle döde men tyvärr går något snett och den döde fadern försöker med dödskalla fingrar strax strypa livet ur sin förstfödde. Horst drar raskt sitt käppsvärd och hugger helt sonika armarna av fadern varpå han snabbt ursäktar sig och försvinner ut i natten alltmedan sällskapet chockat försöker förstå vad som precis hänt...

:shock: :D

Edit: Vi har även lyckats etablera tavernan "Den Vulgäre Enhörningen". :lol:
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vad planerar du att spela först?

Sun 17 Jun 2012, 21:05

Låter som ett blodigt familjedrama! Spännande. Vart ska detta ta vägen månntro... :)
Fria Ligan
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Vad planerar du att spela först?

Sun 17 Jun 2012, 21:11

Kanske slutar det på....

Image

:lol:

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests