Jag har läst igenom det nya svenska rollspelet Svavelvinter och är supersugen på att testa det. Svavelvinter lämpar sig bäst för en kampanj och därför sonderar jag här intresset för en mini-kampanj. Eftersom jag inte spelat Svavelvinter förut är det svårt att gissa men jag hoppas att kampanjen ska hinnas spelas klart under sommaren.
Vad är Svavelvinter?
Ett karaktärsdrivet rollspel som fokuserar på karaktärernas personliga resor och de utmaningar de ställs inför. Detta betyder att karaktärerna ofta befinner sig på olika platser och har olika mål för spelmötet. Sällan eller aldrig ingår karaktärerna i en grupp av äventyrare på det sätt som är vanligt i många andra rollspel. Däremot ingår de alla i samma ödesmättade maktkamp.
Hur Svavelvinter spelas kan liknas vid klassiska HBO-serier som exempelvis The Wire där en grupp färgstarka karaktärer går ut och in i berättelsens centrala tema samtidigt som enstaka episoder kan låta en enskild karaktär stå i rampljuset. De behöver inte nödvändigtvis gilla eller ens känna varandra särskilt väl.
Den största likheten mellan The Wire och Svavelvinter är att bådas berättelser är uppbyggda av scener och på samma sätt som i serien är syftet med scenerna att ge utrymme för dramatiska situationer och tvinga karaktärerna att göra intressanta val.
Regelsystemet är inspirerat av FATE och förutom fyra egenskaper har varje karaktär bland annat ett öde och en förbannelse som spelaren kan använda för att få bonustärningar. Det är bland annat detta som driver karaktärsspelet framåt och skapar dramatiska situationer.
Förutom karaktärsspelet tillkommer det så kallade Skuggsspelet där varje spelare tar sig rollen som en Skuggmakt. Varje karaktär är direkt eller indirekt kopplat till en annan spelares Skuggmakt. Skuggmakterna kämpar inbördes för att uppnå dominans och denna kamp skapar drama och inspiration för karaktärsspelet.
Till skillnad från andra rollspel går det att "vinna" Svavelvinter.
Reglerna är förhållandevis enkla och regelkärnan utgörs av ett antal Grundtärningar (T6:or) som slås mot ett fast motstånd eller i konflikt mot en annan varelse. Antalet tärningar som ger 4, 5 eller 6 avgör om karaktären lyckas. Antalet 6:or avgör hur väl karaktären lyckas.
Världen är ganska trovärdig och förhållandevis realistisk fantasy. Det finns drakar, monster och magi men fokus ligger på människors levnadsöden. Trakorien är en sjö- och handelsnation där profiten sätts högst. Världen har många inslag av renässansens italien med alla dess handelsfurstar, kondittiärer och intriger.
Den som vill veta mer söker sig lämpligen till Fria Ligan; företaget som utvecklat rollspelet Svavelvinter (
http://frialigan.se/). Det finns även mycket information om Trakorien, världen där rollspelet utspelar sig på Erik Granströms blogg (
http://erik-granstrom.blogspot.se/). Granström är den ursprungliga författaren som skrev kampanjen Svavelvinter till Drakar och Demoner en gång i den grå forntiden och som nu har författat ett antal böcker som rollspelet baserar sig på.
Krav
Till skillnad från i Speltestsgruppen ställer jag lite krav på de spelare som är intresserade av att vara med i mini-kampanjen.
- Måste förstå och gilla det övergripande konceptet - karaktärsdrivet rollspel.
- Skuggspelet kommer delvis ske på forumet och därför måste alla spelare vara beredda på att hålla sig uppdaterade och även göra inlägg med jämna mellanrum.
- Måste kunna spela två söndagar per månad under sommaren (det är så klart ok att missa något spelmöte här eller där).
Observera att ovanstående inte betyder att du måste ha lång erfarenhet av rollspel.
Kampanjen
Det första speltillfället kommer vigas åt att skapa karaktärer och komma överens om vilken sorts kampanj vi vill spela.
Jag har ett första utkast klart som jag tänkte sälja in (men jag är öppen för förslag då Svavelvinter inte kräver särskilt mycket förberedelser av spelledaren). Mitt förslag är att kampanjen fokuserar på ett uppblossande krig mellan olika gäng och kriminella organisationer. Den utspelar sig i de sämre kvarteren i någon icke namngiven hamnstad. Skuggmakterna är olika gängledare eller kanske stadsvakten eller den hemliga polisen. Karaktärerna är på olika sätt inblandade i dessa stridigheter och försöker klättra över liken till en bättre position eller bara överleva.
Han kunde känna käringarnas blickar bränna i ryggen medan han sprintade ned genom den trånga gränden. De fick för faen se till att ta in sina jävla tygtrasor. Det var knappast hans fel att de blivit nedstänkta av lera när han rusade förbi. Inte ens de blinda och döva trashankarna hade missat att krig brutit ut i slummen och käringarna borde vara glada att det inte var blod som stänkt på dem. Han visste av erfarenhet att det var bra mycket svårare att få bort.
Vinden ven förbi hans öron och han kände sig levande. Rispan i sidan dunkade men smärtan gjorde bara ögonblicket ännu mer vibrerande. Han levde fortfarande! Samma gick inte att säga om de andra och han kunde inte låta bli att skratta högt där han for fram. Bara runt ett hörn till så skulle kan vara ifrån förföljarna och sedan, när allt lugnat sig lite, skulle han gå till kondottiärern och skryta om sitt bravur! Med lite tur skulle han bli gjord till löjtnant på stubben. Han tog spjärn i de gistna gamla bräderna och slungade sig runt hörnet i en manöver som han lärt sig redan som småtjuv.
Tvärt tog det stop och han fick ingen luft. Först tänkte han att han missat och sprungit rakt in i en vägg. Han hade gjort det en gång förut när han var liten och förlorat två tänder. I nästa ögonblick såg han att det inte var en vägg utan bröstharnesket på en mann som tornade upp sig över honom och med ens kände han dolken som djupt bäddat in sig i hans bröst. Han försökte resa sig men världen blev grå. Han fumlade efter kniven men fingrarna ville inte spela med och den föll ned i leran.
Den som är intresserad hör av sig här. Jag kommer själv välja vem som får vara med och att ha anmält sitt intresse innebär inte per automatik att du får en plats. Jag tänkte att vi skulle ha ett första möte i mitten eller slutet på juni och därefter köra varannan vecka så långt det går.
Det finns plats för 2 - 4 spelare.