Jag har 2089-versionen av Mutant den är inte ens i närheten av lika bra som Mutant: År Noll. Jag är medveten om att jag kan spela andra versioner av Mutant. Men jag tror att du missförstår mig. Jag har inget emot att jag är tvungen att göra val och att inte alla val är tillgängliga. Jag kunde inte göra det jag ville, det är fine. Att jag däremot blev tvingad att göra varenda val jag kunde för att få något som sedan visade sig vara helt värdelöst är inte ok och att säga att "det är mitt problem" är ju ett bra sätt att ignorera min poäng.
Men faktum kvarstår att i boken finns referenser om att man använder manipulera för att förstå hur robotar fungerar på reglerna för förledarenhet. Man refererar också till att Manipulera ignorerar Status på ett annat ställe, som är ett märkligt uttalande om robotar inte kan manipulera varandra. Vi hade en diskussion om detta inom gruppen. Min spelledare gick in här för att fråga hur Fria Ligan tänkt sig för att vi just inte kom överens och den som skapat spelet valde att stödja den versionen som gör att karaktären inte har en niche överhuvudtaget på de första fyra femtedelarna av kampanjen som de skrivit och till vilken alla kort och support i Maskinarium är tillägnat.
När jag dessutom uppenbarligen enligt det jag beskrivit är spelare och inte spelledare så undrar jag hur relevant "du kan göra vad du vill som spelledare" är. Framförallt för att jag beskriver faktiska problem med det som skrivits och inte vad jag och min spelledare kommer överens om eller inte.
Jag anser att Mutant: År Noll förmodligen kan vara den bästa version av Mutant som kommit ut. Jag spelleder en vanlig M:Å0-kampanj. Jag gillar detta spelet, vanligtvis har man i designen förstått niche protection och att alla ska ha något unikt och användbart att göra. Det är därför jag är frustrerad.