User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Husregler som överlag ger en högre (Men rättvis) svårighetsgrad

Tue 31 Jan 2017, 10:20

Jag har blivit anklagad tidigare för att vilja ha någon sorts "iron man" version av år noll, men överlag känner jag att spelarna haft för enkelt när de hanterar sina fiender, särskilt när de mött enskilda monster. Flera regler ligan har infört, som t.ex. att man har möjlighet att eskalera till våld om man blir manipulerad och de nya initiativreglerna har gjort att spelet funkar mer som jag vill, men det är några tweaks jag vill göra för att spelet ska kännas mer hårt och postapokalyptiskt:

Rustningar

Rustningar och pansar fungerar som de gör i andra utgåvan, men även ettor skyddar.

Kommentar: Jag störde mig enormt mycket på att feta fiender som hade närmare 10 rustningstärningar snittade på ett i rustning per attack (Fast jag slog irriterande ofta 0), och ganska snabbt blev nermejade av en grupp halvdugliga RP. Dessutom blir pansar mycket bättre och viktigare även för RP, men jag har också en idé om att viss utrustning ska vara effektivare på att slå ut vissa typer av pansar. Som exempel skulle kanske laservapen kunna negera effekten av elektroniska typer av pansars användning av ettor som skydd. Det här är en regel som gör skydd viktigare, men också ger det lite nyansering i förhållande till vissa typer av utrustning. 

Kampanjpoäng


SL har en mängd "kampanjpoäng" lika med mängden totala mutationspoäng spelarna har i början av spelmötet. Varje gång SL vill pressa med ett monster eller använda en SLP:s mutation kostar det en kampanjpoäng. Att använda mer än 5 mutationspoäng för en SLP kostar 2 kampanjpoäng.

Kommentar: Jag stör mig enormt mycket på att monster inte kan pressa slag. Visst de har höga värden, men det är så svårt att slå 6:or så jag tycker de praktiskt blir patetiskt dåliga när de möter en grupp zonfarare. Särskilt enskilda stora hot har varit extremt mesiga fram tills jag infört dessa regler (Och med småmonster kan man justera mängden varelser), men nu efter senaste mötet när jag infört dessa regler råkade spelarna se en bild på en av monstren på hotkorten och de verkade nu genuint rädda att stöta på det, vilket är precis så jag vill ha det. Förstår inte alls rationalen att monster inte ska kunna pressa slag, men en spelare påpekade att det kostar för lite att SL kan pressa hur många slag som helst under spelmötet och poängen gör att SL måste hushålla med förmågor och pressningar.

Explosioner

Explosioner förstör nu varelsers pansar på ettor. På skydd som alltid förstörs av ettor, förstörs två poäng skydd av explosioner. Ettor räknas nu också innan sexor vid explosionsskada.

Kommentar: Den här regeln är jag inte lika säker på. Jag har klagat på explosioners mesighet tidigare, men om de hade mer av en särställning i och med att de kan slå upp hål i varelsers och prylars rustning så skulle de fylla en större funktion enligt mig. Det blir ett problem i systemet när mäktiga saker som monster och explosioner saknar tillgång till pressningar, det gör de aspekterna av spelet så fruktansvärt mycket svagare. 

Det här är några regler som jag kommit på, jag känner att just postapokalyps inbjuder till en väldigt hård och utmanande typ av spelstil vilket jag vill uppleva både i rollspel och datorspel jag kört inom genren. RP saknar definitivt inte förmåga att hävda sig, mutationerna gör att de kan utöva fantastiska manövrar och en hårdare utmaning ger en mycket rikare upplevelse. Ge mig gärna feedback samt mer förslag på hur man kan göra spelet mer utmanande, men på ett balanserat sätt. En idé jag har som är rätt lös än så länge är att göra rötan mycket värre, där man drar "rötkort" med diverse effekter, men man får bara de värsta effekterna ju högre poäng röta man har.
 
User avatar
Khan
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Re: Husregler som överlag ger en högre (Men rättvis) svårighetsgrad

Tue 31 Jan 2017, 14:46

Intressanta tankar. Jag håller med dig om pansar,det  blir förvånansvärt ofta blanka tärningar. Men jag gillar också tanken på att pansar kan gå sönder, vilket försvinner i ditt förslag. Jag funderar på om man ska vända på det.

Pansar skyddar automatiskt sitt värde utom det du slår i pansar. ☢ innebär att pansar inte skyddar just nu. ☣ innebär att det går sönder som vanligt. Alla blanka tärningar skyddar som vanligt. Eventuellt får man sänka lite för bra pansarvärden.
 
User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Husregler som överlag ger en högre (Men rättvis) svårighetsgrad

Tue 31 Jan 2017, 17:03

Väldigt intressant idé! Jag undrar bara om pansaret blir på tok för bra då, överlag har jag speltestat mitt system och jag kände att det fungerade bra. RP mötte fiender som hade 4 pansar, viket gjorde att de kände sig osäkra på sina chanser att lyckas. Vid ett tillfälle slog jag 2 ettor men inga 6:or, då kändes min husregel väldigt värd. Jag ska ta ditt förslag med min grupp och se vad de säger, jag undrar om explosioner skulle kunna fungera på ett liknande sätt? 

Obs: Vanliga rustningar och skydd i eldstrider försvinner fortfarande vid ettor enligt mitt förslag. Dock försvinner inte monsters PANSAR vid ettor (Spelet gör skillnad på rustningar och pansar).
 
User avatar
Khan
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Re: Husregler som överlag ger en högre (Men rättvis) svårighetsgrad

Tue 31 Jan 2017, 22:10

Väldigt intressant idé! Jag undrar bara om pansaret blir på tok för bra då, överlag har jag speltestat mitt system och jag kände att det fungerade bra. RP mötte fiender som hade 4 pansar, viket gjorde att de kände sig osäkra på sina chanser att lyckas. Vid ett tillfälle slog jag 2 ettor men inga 6:or, då kändes min husregel väldigt värd. Jag ska ta ditt förslag med min grupp och se vad de säger, jag undrar om explosioner skulle kunna fungera på ett liknande sätt?
Det finns en klar risk för att pansaret blir för bra då, men då får man som sagt sänka antalet tärningar pansaren ger. Min tanke var mest att jag gillar att pansaret går sönder och det verkade som om det försvann i ditt system när det blev "bra" att slå ettor. Vill också påpeka att det här var något jag skrev precis efter att ha läst dina tankar, alltså varken speltestat eller ens så noga genomtänkt. :)
Din idé om att ha kampanjpoäng funkar bra i Coriolis. Det blir en skön växelverkan, men har sina egna problem det också förstås. Men jag har själv inte uppfattat ett problem där i samma omfattning som vid pansar, så jag vette fanken om jag själv kommer testa det. Men alla har sina egna upplevelser. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests