Mascoll
Posts: 2
Joined: Sat 09 Jul 2016, 17:01

Re: Zonrötefrågor

Sat 09 Jul 2016, 21:15

En fråga om rötan och dess sanering:
Reglerna säger att man ska slå ett slag för permanent röta varje gång man ska bli av med ett rötpoäng - gäller det även de rötpoäng man tvättar bort med rötfritt vatten? Lite oklart då formuleringen är att "[hälften av rötpoängen] försvinner direkt".
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Zonrötefrågor

Sun 10 Jul 2016, 12:42

En fråga om rötan och dess sanering:
Reglerna säger att man ska slå ett slag för permanent röta varje gång man ska bli av med ett rötpoäng - gäller det även de rötpoäng man tvättar bort med rötfritt vatten? Lite oklart då formuleringen är att "[hälften av rötpoängen] försvinner direkt".
Japp! Slå för varje rotpoäng som försvinner.
Fria Ligan
 
User avatar
Flamealot
Posts: 22
Joined: Wed 22 Jun 2016, 22:59

Re: Zonrötefrågor

Sun 10 Jul 2016, 15:05

Om Röta motsvarar radioaktiv kontaminering så delas det grovt upp i Extern och Intern kontaminering.

Extern kontaminering innebär att isotoperna ligger utanpå kroppen (hud, hår, kläder m.m.). Detta går till stor del att sanera/tvätta/skrubba bort. Detta skulle jag grovt klassa som Temporär Rörskada.

Har man på nått vis fått det ratioaktiva i sig är det klart krångligare. Beroende på radioaktivt ämne kan man göra åtgärder i tidigt stadium. Har man just ätit/drukit ämnet kan man kräkas och skölja munhålan med rent vatten.
Har det gått ut i kroppen kan vissa ämnen blockas med icke radioaktiva motsvarigheter (tex jod). Då går ämnena efter en tid ur kroppen (biologisk halveringstid). Men en hel del radioaktiva ämnen kommer sätta sig i ben och vävnad och stanna där och stråla innifrån (internt). Detta skulle kunna motsvara Permanent Rötskada.

Väldigt förenklat, men lite grovt:
extern kontaminering = temporär rötskada
intern kontaminering = permanent rötskada
 
jedvard
Posts: 20
Joined: Fri 07 Feb 2014, 11:55

Re: Zonrötefrågor

Thu 29 Dec 2016, 12:05

Hur fungerar en rötdräkts skyddsvärde 3 (sid 29,57 startboxen) Jag förstår att den inte skyddar mot mat,vatten eller när rötan ska ur kroppen. Men hur skyddar den mot rötnivåer i zonen? eller skyddar den bara mot rötattacker?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Zonrötefrågor

Thu 29 Dec 2016, 14:12

Hur fungerar en rötdräkts skyddsvärde 3 (sid 29,57 startboxen) Jag förstår att den inte skyddar mot mat,vatten eller när rötan ska ur kroppen. Men hur skyddar den mot rötnivåer i zonen? eller skyddar den bara mot rötattacker?
Slå för "rustningen" varje gång du tar en (eller flera) rötpoäng. Varje rullad RADIAK stoppar en rötpoäng.
Fria Ligan
 
jedvard
Posts: 20
Joined: Fri 07 Feb 2014, 11:55

Re: Zonrötefrågor

Thu 29 Dec 2016, 14:33

så klart! tack för förtydligandet :)
 
Villejulian
Posts: 13
Joined: Mon 07 Nov 2016, 23:35

Re: Zonrötefrågor

Sat 07 Jan 2017, 11:29

Hur fungerar det om spelarna passerar ett område där de får ett rötpoäng per dygn på mindre än ett dygn? Ska jag fortsätta räkna med den tiden när de kommer in i en ny sektor?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4496
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Zonrötefrågor

Sat 07 Jan 2017, 12:54

Hur fungerar det om spelarna passerar ett område där de får ett rötpoäng per dygn på mindre än ett dygn? Ska jag fortsätta räkna med den tiden när de kommer in i en ny sektor?
Jag brukar, när gruppen vaknar, dela ut en rötpoäng om de har spenderat mer än 12 timmar det senaste dygnet i sektorer med en rötpoäng per dygn. Detta gör att gruppen kan ibland hitta en "bas" (i.e. en oas) där de kan natta. Blir lite taktik bakom hur de går framåt. Man behöver inte syssla med mer matematik än vad som krävs :)
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests