User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Samma ERF för alla i gruppen

Tue 03 Jan 2017, 22:04

Efter att ha följt hur Rollspelsmåndag spelar Coriolis skulle det vara kul att höra hur ni tänker runt deras idé rörande ERF (Coriolis har ju ett liknande system för utdelning av ERF). Deras tanke är att alla spelare får samma mängd ERF efter varje spelmöte, vilket betyder att det räcker med att en spelare kan svara ja på en av frågorna som är kopplade till erfarenhetsutdelningen för att alla i gruppen ska få en ERF. 

Personligen känns det positivt, och verkar fungera bra. Fördelarna är att alla spelare får samma mängd ERF, men kanske det mest viktiga är att man minskar risken att vissa spelare börjar göra konstiga saker för att kunna svara positivt på så många frågor som möjligt. En annan fördel är att det inte "straffar" spelare som har valt en lite mer obskyrt mål med sin rollperson. Alla kan hjälpas åt mot ett gemensamt mål och får samma belöning gällande ERF. 

Nackdelar finns ju givetvis. Det kan riskera att bli mindre fokus på individuella rollpersoner under spelmötet. 

Vad tycker ni?
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4496
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samma ERF för alla i gruppen

Tue 03 Jan 2017, 22:16

Måste faktiskt säga att jag gillar det upplägget. Nackdelen med MÅ0s upplägg är ju som du påpekar att det finns en risk att spelarna väljer enklare mål eller gör "konstiga" saker för att försöka få till något. Helt plötsligt skylla någonting som har hänt på den SLP man hatar, inte för att det gynnar storyn, spelet eller att det finns något rim och reson i det utan bara för att försöka få "en pinne till". Kanske ska ta och testa det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Khan
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Re: Samma ERF för alla i gruppen

Wed 04 Jan 2017, 10:59

Vi har haft lite knepigt med just det då en av spelarna har optat omedvetet. Han valde att ha sin hund som SLP han vill skydda och den hunden var alltid med ute i Zonen. Det gav oftast minst ett tillfälle per spelmöte för han kunde offra sig för sin hund medan de som valt SLP kvar i Arken hade det betydligt svårare.

Men sen är frågan om det känns rimligt att få ERF för att någon annan gör något... Jag vet inte om det känns rätt, jag...

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest