Zyntoxic
Topic Author

Robot i nybörjargrupp

Fri 30 Dec 2016, 01:24

Hej! Vi är ett gäng som tänkte testa att spela mutant. Ingen av oss har spelat det innan och jag försöker läsa så mycket som möjligt för att börja bygga en kampanj då jag ska spelleda, men en av spelarna vill väldigt gärna spela en robot, och jag har lite problem med att lista ut hur man möjliggör detta.
Kan man intergrera en spelarstyrd robot i arken och har ni några tips på hur jag skall gå till väga med detta utan att mixtra allt för mycket med metaplotten till år noll?

Henke

Re: Robot i nybörjargrupp

Fri 30 Dec 2016, 09:54

Enklaste sättet: Köp Maskinarium som, förutom att vara en väldigt bra modul i övrigt, även behandlar hur robotar fungerar i zonen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Zyntoxic
Topic Author

Fri 30 Dec 2016, 16:10

Vi har köpt maskinarium, men det är mer hur roboten kommer till arken utan att ge roboten för mycket information om kringliggande zoner och information om helium och varför roboten inte är med sina egna osv.

Fenhorn
Moderator

Fri 30 Dec 2016, 17:04

En robot har ju bara kunskap om saker som den är programmerad att kunna. Så om man antar att denna robot inte har insikt och blev utvald att göra en liten tripp till Zonen. Eftersom denna robot bara gör som den har blivit tillsagd så lagrar han inte något annat i sitt minne. Latent i roboten ligger viruset (eller vad det nu är) som orsakar att roboten får insikt. Denna lilla utforskarrobot grupp stöter på ett stort monster och blir förstörda - ja, alla utom en, spelarens robot. I och med denna lilla batalj så försöker roboten hitta hem igen, men med ont om ström och bristande data om hur man hittar hem, han var ju aldrig programmerad att memorera hur man hittar hem, så går han vilse och dessutom så triggas insikten, han börjar få ett "jag" och ifrågasätta vem han är. Roboten möter en grupp mutanter som självklart försöker att förstöra denna maskinvarelse, men istället för att slåss så ber roboten om nåd. Mutanterna börjar prata med denna märkliga maskinvarelse som inte verkar vara som alla andra maskinvarelser de hört om.

Lite regeltekniskt:
* Spelaren drar insiktskort som vanligt och blir gradvis mer och mer en levande karaktär, upp till fem som vanligt.
* All startutrustning bör vara skrot (för att hålla kvar balansen). En snäll SL kan låt honom starta med någonting.
* Startmoduler bör anpassas för ett liv i Zonen.
* Eftersom en robot inte kan mer än han är programmerad att kunna så räcker ovanstående bakgrund. Om roboten senare springer på något som har med Helium och Titanmakter att göra så kan han få slå ett slag för Datasöka för att se om information finns lagrad i minne. Han måste självklart även slå för Datasöka för att förstå saker precis som alla andra, kanske med undantag för sådana platser/artefakter som man kan anta han känner till tack vare hans robotmodell (t.ex. en stridsrobot vet vad ett plasma- eller ett laser-gevär är och hur det fungerar, även om han inte startar med ett).

Som sagt, bara som ett exempel.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore