Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Kort fråga angående avståndsvapen?

Mon 23 Apr 2012, 15:26

Borde det inte vara så att de flesta avståndsvapen kräver att du har en erfarenhet eller en förmåga som prickskytte eller dylikt för att du skall kunna nyttja dem utan en negativ modifikation på, låt säga, en tärning (minimum en)?
I stort sett det enda avståndsvapen i tabellen i spelet som inte borde kräva en tidigare erfarenhet eller förmåga är armborst och arbalest. Dessa är ju mycket enkla att hantera i jämförelse med en slunga, kastkniv eller pilbåge.
En erfarenhet av typen militär grundutbildning, jägare eller liknande räcker för bågskytte kanske, medan vapen som slunga och kastkniv kan vara något helt annat.

En person som aldrig tidigare hanterat en pilbåge eller som kanske skjutit en eller ett par skott vid ett få tillfällen mot en måltavla har inte stora chanser att träffa något i en strid, oavsett grundegenskaper. Jag är givetvis ingen expert, men jag vet att kasta kniv och skjuta båge är väldigt svårt.

Dessutom undrar jag över skadan på en långbåge, är inte den lite väl lågt tilltagen på 1, den borde väl ha ungefär samma penetrationsförmåga som ett armborst, definitivt tränga igenom en lätt rustning per automatik?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Kort fråga angående avståndsvapen?

Mon 23 Apr 2012, 16:36

Vapenskadan i spelet är den minsta skadan vapnet kan göra. För varje framgångsgrad du når (varje slagen sexa) ökar skadan med ett. Med hyfsad tur med tärningarna så kommer pilen från långbågen att tränga igenom en lätt rustning.
Vapenskada 1 är alltså inte särskilt lite, utan samma som ett normalt svärd har.
Vill man sedan ha en långbåge i spelet med extra stor genomslagskraft så går det fint att konstruera den som artefakt (se kapitel 9) - då kan den ha vapenskada 2.

Vad gäller specifika krav för att bruka vissa vapen så har vi medvetet undvikt den typen av regler. Att sätta spärrar för vad rollpersoner kan göra brukar inte främja roligt spel - det är i alla fall min erfarenhet.
Spelets designmål har inte varit att exakt simulera medeltida strid, utan att främja dramatik och snabbt spel. Vill man ha mer "realism" är det fritt fram att husregla! :)
Fria Ligan
 
Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Kort fråga angående avståndsvapen?

Mon 23 Apr 2012, 20:28

Det är ju sant angående skadan, har ju inte spelat ännu så man missar en del när man läser igenom reglerna.

Tycker nog ändå att det är tillräckligt svårt att använda avståndsvapen som båge, kastkniv och slunga utan tidigare erfarenhet. Ungefär som att slåss från häst utan erfarenhet av ridning. Det går ju att rida efter fem minuters instruktioner, men inte mer. Det går givetvis att ha en husregel. ;)
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Kort fråga angående avståndsvapen?

Mon 23 Apr 2012, 21:07

Egentligen räcker det ju att man bestämmer att endast karaktärer som har en passande bakgrund kan använda saker som långbåge eller slunga
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests