Carrot

Re: Skuggspel?

Fri 06 Feb 2015, 15:53

Och hoppla! Kom på att ett Micro-skuggspel i Arken också hade varit tufft! Boss mot Boss!

Carrot

Sun 15 Feb 2015, 19:33

Ännu en fråga på detta ämnet: Hur skulle man hantera ÖT till ett Skuggspel (eller ZONSPEL) i år noll?
ÖT finns ju inte som in-game valuta, så det kanske blir konstigt om man introducerar det?
Finns det något alternativ? Zontärningar som bara används till Skuggspelet?

TheSpaceMan
Topic Author

Sun 15 Feb 2015, 20:25

Ödestärningar skulle ju gå att introducera, se det som en tillfällig färdighetstärning som spelare kan slå, då dessa inte ger negativa effekter.

Allternativt så kan kanske ödestärningar investeras av spelarna som folkets egna arbeta att färdigställa ett projekt och ger en T6 arbetspoäng.

Det jag funderar på. Allternativt ingen direkt bonus alls. Det är en del att fundera på överlag. Vi har inte tagit det här till skott ännu då jag vill att spelarna kommer in i fokuset på spelet och arken då dom flesta är nya.

Carrot

Sun 15 Feb 2015, 21:09

Ja, dom kanske skulle kunna ses som arbetstärningar eller nåt sånt, fast då kommer kanske fokus försvinna från projekten på arken?
Jag tror jag ska börja med att ge varje spelare (och dennes skuggmakt) tre tärningar, sedan får dom slåss om att få fler genom lyckade komplotter osv, och så håller jag det separat från karaktärsspelet. Det borde funka.

TheSpaceMan
Topic Author

Sun 15 Feb 2015, 21:50

Alternativ så får den spelare som håller den starkaste makten en extra erf.

Den delen jag finner mer intressant är dock att skuggmakterna, och då andra spelare kan ge ett uppdrag till den spelare som står under skuggmakten.

Carrot

Sun 15 Feb 2015, 22:11

Jag håller med dig att det är coolt med skuggmakter som kommer med befallningar, speciellt om det handlar om redan etablerade bossar, men är lite rädd för att det skulle kunna förstöra gruppens team-känsla. Jag vill inte att dom börjar spela mot varandra.
Men med det sagt låter det som en tuff grej. Skuggmakten som leder kanske är den som får dela ut en order till sin bundna karaktär? Lyder karaktären blir den belönad på ett eller annat sätt (makt, resurs, erf?)

Edit: Jag har inte haft svavelvinter i min ägo så länge (köpte den för någon vecka sedan) men ju mer jag läser, ju mer sugen blir jag på att införa skuggmakternas befallningar! Lyd, annars kan du inte få fler erfarenhetspoäng att köpa färdigheter, talanger osv för.
Viktigt blir det ju att spelarna bakom skuggmakterna inte börjar jävlas utan att deras befallningar tillför roliga saker till bordet!

TheSpaceMan
Topic Author

Wed 18 Feb 2015, 20:35

Fördelen svavelvinter har, är att det är tydligt på fronterna, "inga hemlighter, allt för berättelsen"
Man tävlar inte mot varandra, karaktärerna är viktiga men ändå sekundär för en bra berättelse.

Mutant är svårare då det handlar så hårt om överlevnad.

Har kommit på användning av vunna ödestärningar, men jag tänker kalla det ödestoken nu.

Ett ödestoken låter en spelare pressa ett slag en gång utan risk att ta trauma.

Khan

Wed 06 Apr 2016, 11:02

Jag håller på att gå i funderingar kring detta ämne själv och såg nu att det finns tankar. Har någon gjort slag i saken och producerat ett färdigt hack man kunde få titta på?

SCalvin

Sat 16 Apr 2016, 02:25

Hur utövar skuggmakten inflytande över RP? Om jag översätter det till Mutant, kommer skuggmakten Motormarodörerna att etableras som en kraft att bossa runt en RP (eller en enklavfederation, eller vandrarna...)?

DrDryg

Thu 03 Nov 2016, 14:31

Jag har gjort så här:

Vi har en spelargrupp med fem spelare och de kommer från en ark med 5 bossar. Vi började spelet så men därefter slogs jag av tanken att väva in skuggspelet. Jag rekryterade därför ett antal externa spelare som gick med på att agera bossar och de fick beskrivning av bossarnas agerande så långt som spelet sträckt sig och därefter välja vilken boss de ville spela. Sista två bossarna tog jag själv hand om.

Jag delade upp arken i lagom stora sfärer och tilldelade bossarna 3 ÖT var och sedan fick de tillsammans med mig spåna fram sina resurser. De fick en översiktigt beskrivning av RP och uppmaningen att de fick försöka interagera med RP om de så önskade men inte behövde om de inte ville. 1 boss gick in för att involvera RP i sina smutsiga komplotter, 1 boss försökte involvera RP i utforskning av zonen och stödja RP och en boss hann inte engagera sig så mycket utan skötte bara skuggspelet. Jag valde att begränsa ÖT till 33st lite godtyckligt vilket verkar fungera bra.
Detta har gett mig som SL en härlig fond att lägga upp spelmötena mot. Jag har sluppit lägga kraft på att komma på intriger mellan bossarna för det sköter sig självt.

I nuläget är en RP anklagad för att ha sprängt arkens fisktank, fängslad och ditsatt av en boss som både lyckades klämma åt sin boss-konkurrent OCH hämnas på RP för en oförrätt. De övriga RPna gör allt de kan för att nysta upp komplotten och fria sin kamrat från misstankar. De är på god väg men har nu kopplat ihop två skilda komplotter på ett felaktigt sätt och det ska bli roligt att se vad de gör med sina felaktiga teorier. Den gamle har blivit isolerad av en annan boss som skaffade sig inflytande 3 i sfären där den gamle bor och släpper inte in någon till audiens.

Eftersom bossarna inte är med på spelmötena har jag stämt av med dem innan ungefär hur de agerar i olika "om-fall". Jag använder deras ihopsparade ÖT som en resurs om det är så att RP vill försöka slåss med bossarna. Används som mutationspoäng eller extra vakter eller dylikt vid behov.

En extra krydda är att mina RP inte vet vilka som spelar bossarna men ett par av bossarna är RPnas kolleger i verkliga livet. Således har det blivit en del snack på jobbet och spelmötenas resultat är något som fler och fler är intresserade av och deltar i diskussioner om.
Semper in angulus irritans