User avatar
Daarkh
Topic Author
Posts: 94
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Effekten av Sociala och Mentala konflikter

Sat 29 Oct 2016, 13:18

Terraz:
Social konflikt hantering har en avsaknad av meningsfulla val av saker man kan göra. I en strid så kan man parera och ducka och söka cover och skjuta och slå, och knuffa och disarma, och till och med social fua genom att skrika på folk och springa därifrån och massa olika saker. Man kan skjuta automatvapen och sätta eld på folk och kasta saker. I en förhandling slår man sin social fu skill med några modifieringar. Och visst det är bättre att rollspela sånt, men jag tror det inte hade varit omöjligt att ha lite mer utförliga regler för att ljuga, hålla tal, smickra in sig, förstå sig på någon annan och skrämma folk. Det hade även varit roligt om man i social fu hade någon annan 'victory condition' än att bara bryta sönder motståndarens känsla. Det känns oflexibelt på något sätt.
Terraz tog upp detta i Elysiumtråden och jag håller med fullständigt. Flyttar in den till en egen tråd här och hoppas ni hjälper till att komma med bra förslag. 


Edit: 

Ok, jag påbörjar en lista för Sociala effekter. Kom gärna med förslag så fyller jag på listan. 

Min tanke är att man slår ett slag för Manipulera och motståndaren får tvivel, och varje effekt utöver den första kan köpa en specialeffekt från tabellen nedan.
Om du sänkt motståndarens tvivel till 0, så har du fått dem att gå med på ditt förslag. De får dock tillbaka den förlorade tviveln om de underkasta sig din önskan och de får umgås med dig en stund (SL avgör). 
Försvararen kan få bonustärningar av SL om förslaget låter helt orimligt. På sin runda kan motståndaren välja att göra en motattack (argumentera) och försöker då ge dig tvivel istället (eller så kanske de svarar med att försöka spöa dig för att du kommer med så dumma förslag). 
Ett misslyckat slag sänker relationen (kanske förolämpar du istället för att flörta?) och du får därefter mindre gröna tärningar i framtiden, eller ger dig tvivel om du pressat slaget. 

(Återigen är detta spontana tankar, de har ännu inte provspelats med)

Handling - Effekt 
-------------------------------------
Fredsmäkla - Minskar aggressioner och öppnar för vidare diskussion. Personen attackerar inte direkt (hans vänner kan dock fortsätta slåss om de så önskar)
Förföra - Kärleksfulla och/eller sexuella inviter
Hota - Få motståndaren osäker, -1 grön tärning i kommande attack. 
Muta - Få motståndaren att ändra sig mot betalning av något slag.
Rekrytera - Förhandla om att gå med på motståndarens sida eller få dem att gå med er.
Last edited by Daarkh on Fri 04 Nov 2016, 18:04, edited 1 time in total.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Effekten av Sociala och Mentala konflikter

Mon 31 Oct 2016, 00:24

Jag har inga förslag att bidra med just för tillfället men instämmer 100% att detta vore guld! Något jag verkligen saknar generellt i rollspel!
Mutant ligger redan i topp genom att ens ha med ett skadesystem för sociala konflikter, något de flesta rollspel (alla? Bortsett från Coriolis då..) jag spelat saknar!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest