Bengt Petter
Topic Author
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 10:27

Jag gillar kartor. En bra karta får en att känna att man nästan är på plats. Minns hur ballt det kändes när jag vecklade upp kartan till Kandra första gången. Den känslan vill jag gärna ha igen. Kanske är det faktiskt en av de detaljer som gör att jag fortsätter bry mig om rollspel över huvud taget.

Vilka kartor kommer att finnas i Trakorien-spelet? Jag ser gärna en stor färgkarta över Tricilve eller någon annan metropol, men annat går säkert att göra annat snyggt och intressant också.

Jag vänder mig alltså inte bara till spelets skapare, utan också till andra forumiter. Vad vore ballt i kartväg?
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 10:41

Det finns en karta över Tricilve som jag använder när jag skriver romanerna. Jag och Pär Lindström gjorde den för några år sedan. Jag hoppas att någon i projektet kan rita om den snyggt, för än så länge är den mer av Eniro-stuk.

/Erik G
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 13:08

Det finns en del kartmaterial på gång, inte bara över städer utan även förstås över den trakoriska övärlden.
Men BP:s fråga är bra - vilket kartmaterial vill ni se i spelet?
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 13:36

Jag skulle vilja se (förutom en karta över de Trakoriska öarna) en större karta med mer av kontinenten (Querdo, Ransard etc) samt Stadskartor över Tricilve, HOXOH och Fontra Cilor. Gärna även en karta över De Grå Hallarna :-)

Jag hoppas även på att olika regioner kan få egna moduler längre fram (varje ö får en egen modul t.ex.). Då kanske man kan få fler detaljkartor där istället.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 14:00

Jag skulle vilja se (förutom en karta över de Trakoriska öarna) en större karta med mer av kontinenten (Querdo, Ransard etc) samt Stadskartor över Tricilve, HOXOH och Fontra Cilor. Gärna även en karta över De Grå Hallarna :-)
Kontinenten är ritad om än inte fylld med detaljer. Den heter Argond som ni kanske minns. Öarna är så gott som klara förstås och så finns som alltså en karta över Tricilve som bara ska ritas lite snyggare. Fontra Cilor har jag och Mattias gjort ett förstadium till, medan HOXOH bara finns som koncept. Den kommande romanen har ganska många kapitel i Tricilve och Fontra Cilor så de kartorna blir nog av medan handlingen kommer till HOXOH först i nästa bok (vilket förstås inte hindrar att en karta görs redan nu, men ni ser prioriteringen för min del).

De Grå Hallarna kan du glömma för de är definitionsmässigt obegripliga ;-)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 14:06

De Grå Hallarna kan du glömma för de är definitionsmässigt obegripliga ;-)
Påtal om obegripliga. Finns det inte risk att detta till viss del stämmer in även på HOXOH? Som jag förstått det på tidigare texter så förändras staden och dess gatsystem hela tiden pga alla illusioner?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 14:11

Påtal om obegripliga. Finns det inte risk att detta till viss del stämmer in även på HOXOH? Som jag förstått det på tidigare texter så förändras staden och dess gatsystem hela tiden pga alla illusioner?
Så är det. Skillnaden är att illusionisterna gärna tillhandahåller kartor och dessutom gärna ger sig in i diskussioner om varför just deras kartor egentligen stämmer fast det ser ut som att de inte alls gör det. Vet någon hur De Grå Hallarna ser ut så tycks de inte vara intresserade av att mångla kartor.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 14:40

Kartor är livsnerven i fantasyrollspel. Otroligt mysiga och otroligt viktiga för känslan.

Hoppas verkligen kartor får den centrala roll i er produkt de förtjänar! :)
 
Bengt Petter
Topic Author
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 14:50

Märker att två kartgenrer genast blir tydliga i diskussionen - kartor över städer och över länder. De är ganska vanliga i fantasyrollspel. Men jag kan också tänka mig andra karttyper som hela spelgruppen kan ta del av. Kanske en karta över en skog eller ett träsk (vad vore Marsklandet utan kartan till?). Faktiskt är ju karttyper ganska starkt bundna till en viss typ av spel: man går till platser som kartan visar.

Jag vet inte hur det här spelet förhåller sig till fishtank-modellen, men jag tänker mig att den bör ha en kartografisk koppling.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Fantastiska kartor

Wed 13 Apr 2011, 15:05

(vad vore Marsklandet utan kartan till?)
Spelar ju faktiskt en variant på Marsklandet-modulen just nu men har valt att skippa kartan. Jag tycker på något vis det känns bättre att spelarna inte skall kunna navigera sig så bra i träskmark. Men visst, för känslan är det ju oslagbart med karta :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests