Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Mon 23 Feb 2015, 23:09

DEIZEL

Den väldiga motormutanten släpps i land på ön. Med ett tiotal skjutvapen riktade mot sig vandrar han lugnt och självsäkert in genom palissadens portöppning. Sakta sänker han sina sex armar och tar av sig sin gasmask, medan han går Mattis och Ann-Ika tillmötes inne på reningsverkets område. “Inget fuffens! Då är du död!”, morrar Ann-Ika bakom sin snabel.

“Skulle aldrig komma på tanken”, svarar motormarodören med ett brett leende. Jag är här för förhandla med er. Mitt namn är Deizel. Jag är skickad för att föra vår ledare Ilonas talan. Vi, liksom ni, har besvärats av zongastarnas närvaro i zonen. Vi är här för att diskutera ett eventuellt samarbete mot dem. Så vi kan rensa ut dessa vederstyggelser en gång för alla. Vi måste sluta döda varandra. Vi mutanter måste hålla ihop mot de usla människorna! Vi vet att ni färdats längs vår väg och att ni har dödat flera av oss motormutanter. Men vi är beredda att lägga det åt sidan, ifall vi kan sluta döda varandra och istället komma överens. Vi kan även låta er färdas på vår väg, börja handla med er och bli era vänner. Bara vi får bort de jävla gastarna från zonen!”

Vad nu? Funderar Mattis. Vet motorfolket om våra möten med skeppgastarna? Och varför vill plötsligt alla samarbeta med oss? Chansen att motorfolket är att lita på är närmast obefintlig. Här gäller det att vara på sin vakt. Vad känner de till om oss och vår allians med den mutantälskande falangen skeppsgastar? Vet de något om Fenix kupp och att skepssgastarna splittrats i två fraktioner som hatar varann? Vi måste vara försiktiga med vad vi säger nu. Synd att vi inte hunnit diskutera detta scenario med varandra tidigare. Vi bör försöka förklara att vi gärna fortsätter förhandla i morgon, så vi hinner överlägga saker.

Innan Mattis hinner fundera längre hör han hur Ann-Ika kommer till svar: “Samarbete, säger du. Klockan är sen och vi måste överlägga ert förslag innan vi kan tala vidare med er. Mycket att ta in i ert erbjudande”. “Låt gå!”, genmäler Deizel. “Dryfta ni vårt förslag med varandra i kväll, så kan vi språka vidare i morgon. Vi slår läger här utanför så länge, över natten. Så kommer jag tillbaka i morgon kring lunch för att förhandla med er kring ert beslut och kanske hur vi vidare kan kooperera för att få bort gastarna ur zonen. Jag hoppas ni är kloka nog att tacka ja. Vi kan bli en stark allierad och en god vän. Och betänk att vi är av samma starka ras som er! Vill ni inte ingå i ett samarbete kan konflikten mellan oss komma att blossa upp. Jag vill det inte, men jag har vänner som gärna hämnas de kamrater som ni kallblodigt mördade längs motorvägen. Ett samarbete oss emellan skulle få dem att förlåta er!”

Trots sitt avslutande hot tillåts Deizel att lämna reningsverket och kan vada tillbaka mot sitt folk på andra sidan sjön. När han kommit utom hörhåll, dyker Galt upp och säger: “Motorfolket har spridit ut sig kring sjön. Som om de tänkte genomföra en belägring”. Mattis spanar ut kring sjön och nickar. “Så det är deras plan. Att belägra oss tills vi kommer gå med på deras erbjudande”, säger han fundersamt. "Och om vi inte gör det. Finns det risk att de anfaller?" "Jag fruktar så", menar Ann-Ika. "Och med tanke på vårt ytterst magra förråd med patroner, tror jag det kan bli svårt att stå emot ett anfall. Trots sjön och palissaden. Vi kommer nog behöva bultarnas hjälp" "Det var det jag var rädd för", suckar Mattis. "Men vi måste nog slå oss samman med Mads och hans anhang". "Skeppsgastarna och mardrömssekten kanske också kan hjälpa oss? Då blir vi ganska många som försvarar".

“Med all säkerhet försöker motorfolket i alla fall att lura oss, för att komma åt reningsverket med så lite strid som möjligt. Vi kanske borde tacka ja, och sedan bedra dem innan de bedrar oss, när de som minst anar det”, föreslår Ann-Ika med en slug blick och sitt karaktäristiska sneda leende. “Är vi riktigt skickliga kan vi spela ut dem mot mutanthatarna också. Låta motorfolket belägra oss och hoppas på att Fenix anhang anfaller i natt. Båda parter lär bli chockade när de upptäcker varandra. Vi bör under tiden försöka rusta upp vårt försvar så gott vi hinner".

Mattis svarar: "Jag tycker att när vi träffar Deizel i morgon, säger vi att vi går med på hans förslag om att vi ska sluta döda varandra, och att vi tillsammans ska försöka rensa zonen från gastar. Innan dess måste vi prata med skeppsgastarnas drottning om motorfolkets erbjudande och berätta att vi ska försöka få motorfolket att slåss mot mutanthatarna på något vis. När tillfälle ges så förråder vi motorfolket och försöker bilda ett nytt samhälle tillsammans med mutantälskarna. Vad kan gå fel?”

“Ganska mycket skulle jag säga”, påpekar Galt cyniskt och fortsätter spana bort mot motorfolkets läger, trots att deras fordon knappt syns i det antågande kvällsmörkret. Ann-Ika håller med zonstrykaren: “Ja, risken att motorfolket vet att vi är vänner med skeppsgastar är ganska stor. De lär kunna lista ut att vi i slutänden vill dupera dem”. “Då gäller det alltså att vara först med att hugga den andra i ryggen. Eftersom det troligen kommer vara våra bådas avsikt i slutänden", säger Mattis med en djup pust. "Nåväl. Vi måste samla alla medborgare och diskutera detta noggrant. Vilka vi bör göra till medborgare och hur vi bör tackla Deizels förslag. Det kan vi hålla råd om redan i kväll. I ett fristyre måste alla få säga sitt, hur omständligt det än kan tyckas vara. Men vi träffas tyst, inne i sovcisternen… Nu!”
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Tue 24 Feb 2015, 23:13

Till nästa möte har jag ritat upp ett spelbräde med hexagonrutor över reningsverket med omnejd, och tänkte med den köra ett enkelt brädspels/figurspels-scenario med alla som kommer blandas in i den stundande och väldigt avgörande striden om reningsverket. Som truppenheter kommer nog använda typ Axis and Allies-soldater. Stridsvagnar får symbolisera fordon etc. Kommer ha olika färg för respektive fraktion. Striderna kommer skötas efter gängse MÅ0-regler, med vissa små modifieringar för att förenkla till exempel förflyttning, vapens räckvidd, terrängmodifikationer, höjdbonusar, +/- om man slåss på natten, tålighet och styrka hos försvarsverk o.s.v.

Blir förstås rollspelande under striden och mycket diplomati. Oheliga allianser kan bildas, vissa kommer kanske vilja dra sig ur och vissa falanger kanske går “all out war” mot varandra. Allt beroende på hur de olika fraktionerna kommer anmärka på de andras närvaro och hur rollpersonerna sköter diplomatin.

Men motorfolket, mutanthatarna och Ölandsbrons bossar kommer vilja besitta reningsverket på ett eller annat vis, och rollpersonerna lär försöka hålla det med sina sammanlagda truppstyrkor. Kan de hålla reningsverket ser framtiden ljusare ut. Kan de inte det, så får vi se vad som händer. De olika fraktionerna kommer placeras ut på lämpliga ställen när vi börjar. Motorfolket har belägrat reningsverket, medan de andra kommer från var sin front.

Allt kommer braka loss när de mutanthatande skeppsgastarna kommer på natten och ofrivilligt råkar störa motorfolket i deras belägring av reningsverket. På morgonen kommer Ölandsbrons bossar och jag funderar på att skicka några uppretade kvinnor från sjukhus-Arken. Rollpersonernas brist på patroner lär blir jobbig, om de inte lyckas spela ut falanger mot varandra. Kartan kommer nog att användas fler gånger också. Lär bli fler anfall om RP lyckas hålla det, och tappar de reningsverket kanske de kommer försöka ta det tillbaka.

Spelplanen blev kanske inte så snygg, men jag tror den fyller sitt syfte. Den är A4x9 stor. Det som är vitt på kartan ska egentligen vara brunt. Orkade inte färglägga allt. Funderar på att klistra den på något hårdare så inte gubbarna åker av.
Attachments
hexkarta (450x800).jpg
hexkarta (450x800).jpg (254.5 KiB) Viewed 3791 times
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 04 Mar 2015, 21:37

I väntan på nästa möte postar jag en länk till en bild på några av rollpersonerna när de lämnar Ölandsbron för sista gången. Beställningsjobb av Reine Rosenberg.

http://imgi.se/image.php?di=ORSX
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 04 Mar 2015, 21:42

Coolt! Det är alltså er spelgrupp på bilden?
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 04 Mar 2015, 22:01

Japp! Vissa av dem i alla fall. Två av dessa är döda och andra har tillkommit.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Ölandsbron (spoilers)

Thu 05 Mar 2015, 00:58

Reine är kunglig!

För övrigt är min profilbild även den ett beställningsjobb föreställande Jurij 1138 bakom disken på Mekans Mekaniska i Hindenburg.
Edit: Målad av John Barkestedt.
________________________
Meka Extraordinaire
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sat 07 Mar 2015, 11:45

Nu har jag rekryterat tre utomstående spelare, som ska komma in och överraska det ordinarie spelargänget mitt under nästa spelmöte. Gästspelarna ska spela motorfolk, Ölandsbrons bossar respektive Fenix anhang under striden om reningsverket.

Ser fram emot intressanta konflikter och förhandlingar spelarna emellan. Och reningsverkets öde ligger i otäck dager. Har sagt till gästspelarna att de verkligen ska försöka komma åt reningsverket och spela så strategiskt smart de förmår, samt gett dem rikligt med motiv att vilja besätta reningsverket. Jag har ingen aning om oddsen, och det känns som vad som helst kan hända. Kanske har jag tagit vatten över huvudet? Men om man inte spänner bågen... :-D
 
henriklundbäck
Posts: 44
Joined: Tue 22 Jul 2014, 16:29

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sun 08 Mar 2015, 13:28

Häftigt!
 
User avatar
SEB
Posts: 26
Joined: Mon 18 Aug 2014, 23:16

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sun 08 Mar 2015, 21:11

I väntan på nästa möte postar jag en länk till en bild på några av rollpersonerna när de lämnar Ölandsbron för sista gången. Beställningsjobb av Reine Rosenberg.

http://imgi.se/image.php?di=ORSX
Schysst! Kul att han gör såna jobb!
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sun 08 Mar 2015, 21:51

Schysst! Kul att han gör såna jobb!
Kanske ska förtydliga att det är till E-bokens framsida. Men riktigt kul och en stämningshöjare att få rollpersonerna avbildade av Reine Rosenberg.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests