Vi börjar så sakteliga komma ikapp nutiden, emedan jag med denna anteckning ämnar sammanfatta vårt fjärde spelmöte! Ett observandum är att just denna text innehåller en sorts SPOILER.
Midnatt råder: Tyst det är i arken.
Iskalla höstvindar drar genom de rostiga hålen i Ullevis plåtmurar likt ett sista väsande ur döende lungor. Mutanten Joni, vars lya blott är lite presenning mitt på läktaren, väcks plötsligt av att någon springer tvärs över honom. Genom sina grumliga ögon och det disiga mörkret får han syn på en tanig gestalt som bär på ett stort cylinderformat föremål.
Joni skickar sin trogna hund att följa efter och smyger själv med en bit bakom. Strax därpå ser han från skuggorna hur den lilla råttliknande mutanten blir greppad av en rejäl krossare som sliter objektet till sig och kastar sitt offer åt sidan. Krossaren går sedan nöjd tillbaka in i sitt tält och somnar med sin nyvunna artefakt vid sin sida, medan råttmutanten springer in och gömmer sig i gryningsvalvet (därav är denna troligtvis medlem i bossens Gustins falang, eftersom de är de enda som släpps in dit för tillfället).
Joni lyckas under mycket stor försiktighet att smyga fram till tältet och stjäla föremålet från krossaren och beger sig därpå till sin kamrat Ingo i arkens gamla omklädningsrum. Hela deras lilla grupp samlas strax, efter att ha lagt märke till att arken nu söks av med strålkastarljus och grupper av Vips krossare som patrullerar och förhör slumpvis utvalda om de vet vad som hänt med krossaren Lenny. Denne visar sig vara tidigare nämnda som stal objektet och det framgår strax att det enda spår som är kvar av honom nu är en bränd fläck där hans tält nyss stod.
Med viss svårighet förstår sig gänget på att cylindern är en behållare för en stjärnkikare som ligger i småbitar och de finner där även en gammal stjärnkarta.
Under kommande morgon ger sig gänget ut på en färd mot den sektor där det sägs finnas en storslagen forntida byggnad kallad katedromen som de hört talas om. På vägen dit blir de dock överfallna av en skrädesvråk som häckar i en stor galleria. Med andan i halsen och fjädrar i luften flyr de mot stadens gamla centrum där de sedan slår läger i en mäktig gammal stenbyggnad.
Under natten väcks de av ett brak och då de undersöker ljudets källa finner de att en hög med bröte just fallit över en mutant som de inte känner igen. Mutanten tycks alltså inte komma från deras ark och frågan väcks om denne är en av de som gav sig av när de var små, eller om det finns helt andra bosättningar häromkring. Dessvärre har mutanten tappat minnet tack vare fällan som nyss slog denne medvetslös. Dock framträder efterhand disiga minnen hos denne av gungande mark och salta vindar.
När sällskapet lämnar museet möts de av en mystisk kvinna i kåpa ur vilken det sticker fram två reptiliska händer. Hon säger att hon vill hjälpa till, överlämnar ett urladdat batteri, ber gänget ladda upp detta på nytt och dematerialiseras sedan framför deras ögon.
Med batteriet i högsta hugg vandrar gänget på nytt mot laddningsstationen de tidigare funnit nära flygplansvraket. På vägen dit övernattar de i ett bostadsområde där de ser en armé med zongastar marschera förbi och släpa på två tunga artilleripjäser.
Laddningsstationen visar sig denna gång vara fyllt av en stor hopvikt maskinvarelse i svart glänsande metall. Efter att under stor rädsla och tveksamhet ha laddat upp batteriet springer gänget därifrån, följda hack i häl av en robot med strålvapen och huggande liar.
När de undkommit faran och åter tagit sig in i arken kopplar de in batteriet till kassettradion de funnit tidigare och lyckas efter ett tag ratta in en radiosignal där en fornmänniska med märklig dialekt läser upp ett meddelande om att alla med särskild säkerhetsklass skall bege sig till följande ledningsplatser. Ett antal sådana och deras koordinater räknas därefter upp.
Det sista som inträffar under spelmötet är att stjärnkartan de fann under mötets början jämförs med natthimlen, varvid man tydligt ser att det är betydligt fler ting som blinkar och rör sig på himlavalvet nu än vad fornkartan har angivit.