anaril
Topic Author
Posts: 13
Joined: Tue 29 Jul 2014, 13:40

Bossens färdighet kommendera

Thu 31 Jul 2014, 09:28

Hej alla!

Jag är lite fundersam hur denna färdighet ter sig praktiskt när bossen använder sitt gäng i strid.
är bossen automatiskt med och slåss, eller kan han ta skydd tex och skicka sina boys in och slåss.?
 
Ond bråd död
Posts: 38
Joined: Tue 18 Jun 2013, 13:53

Re: Bossens färdighet kommendera

Thu 31 Jul 2014, 11:28

Det är en rätt skum färdighet. Det ger en uppfattning om att arkens absolut mest odugliga personer har slutit sig samman under en normalbegåvad boss. Iaf som jag har tolkat färdigheten. Dvs. att det bara är en bonus som man får när man själv är med och slåss. Var för sig är förvisso medlemmarna kompetenta, så de kanske bara har problem att arbeta i grupp. :)

När vi körde en strid där ett gäng angrep två RP så tog det tvärstopp när RP vann initiativet och grillade bossen som första handling. Jag rulade att gänget flydde när ledaren blev dräpt, mest för att det skulle bli så extremt konstigt och dödligt om de istället förvandlades till kompetenta individer när ledaren dör. Möjligt att jag missat nån regel dock.
 
anaril
Topic Author
Posts: 13
Joined: Tue 29 Jul 2014, 13:40

Re: Bossens färdighet kommendera

Thu 31 Jul 2014, 15:24

Ja, det är lite knepigt att klura ut..

Jag tänker mig iaf, om bossen vill utnyttja sitt gäng och själv ligga och trycka, skulle det resultera i att han får slå negativt slag för kommendera varje gång, för att inte gänget skall revoltera.
Men jag har tolkat det som att gänget ger helt enkelt en buff till bossen i slåss/skjuta , och det är bossen som måste deltaga aktivt... dvs utsätta sig för risk..

Men finns här någon som har det rätta svaret är jag tacksam =) vi skall spela första gången imorgon.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bossens färdighet kommendera

Thu 31 Jul 2014, 15:32

Angående Ond Bråd Döds lite antiklimaktiska strid: SLPs använder aldrig reglerna för gäng (se ruta på s.71) istället behandlas de som enskilda SLPs som kan användas var för sig eller med gruppreglerna på s. 54.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Bossens färdighet kommendera

Thu 31 Jul 2014, 16:29

Precis, som Nils säger: Att gänget ger bonus gäller bara RP som är bossar, inte SLP-bossars gäng. De räknas alltid som individuella SLP.

När det gäller RP-bossar ger gänget en bonus i strid, i stället för att hantera varje gängmedlem individuellt. Detta är en avsiktlig abstraktion, med två syften:
*Att göra strid med gäng praktiskt hanterbart.
*Att undvika att bossen blir totalt OP jämfört med andra RP.
Det gäller alltså att suspenda sitt disbelief lite, för flytets och storyns skull. :)

Sen KAN bossen även skicka gängmedlemmar på enskilda uppdrag, även i grupp. Då fungerar gängmedlemmarn som SLP under SL:s kontroll. Detta förklaras i regelboken.

När ett RP-gäng möter ett SLP-gäng görs av avvägning av respektive gängs storlek innan någon sida får bonus. Även detta förklaras i regelboken.

Jag hoppas att detta besvarar frågan något!
Fria Ligan
 
anaril
Topic Author
Posts: 13
Joined: Tue 29 Jul 2014, 13:40

Re: Bossens färdighet kommendera

Thu 31 Jul 2014, 18:50

tack för svar, absolut lite klarare :)
det jag fortfarande funderar på är vad som kan uppstå när min spelare försöker använda gänget som skydd...alltså försöker använda gänget som en sköld.. som jag tolkat det är det inte möjligt att göra såna game breakers, eftersom det inte är andemeningen med reglerna för kommendera :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4484
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Bossens färdighet kommendera

Thu 31 Jul 2014, 18:59

Om en boss nu försöker använda gängmedlemmar som skydd så faller det väl in under:
<>Sen KAN bossen även skicka gängmedlemmar på enskilda uppdrag, även i grupp. Då fungerar gängmedlemmarn som SLP under SL:s kontroll. Detta förklaras i regelboken.<>
Nu kanske inte en enskild gängmedlem vill agera mänsklig* sköld, men detta kan ju lösas med lite manipulation kanske.

* hmm, mutantig?
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
MutantSedan1987
Posts: 5
Joined: Mon 05 May 2014, 13:57

Re: Bossens färdighet kommendera

Tue 19 Aug 2014, 12:42

Hej,

Själv är jag mer fundersam över att kommendera används som en catch-all-färdighet.

Så förutom att bonusen gör att du potentiellt slåss bättre än en krossare - så kan man använda färdigheten till att ill att skaffa krubb, vatten, patroner, slåss, bygga på projekt, plus att man har en bunch of henchmen man kan skicka på separata uppdrag. Ex Mucka kan du använda till en(1!) sak, och en sak only.

I regelboken står det att man bara kan utpressa en gång per spelmöte, men det är den enda begränsning jag hittar. Vilket gör att en driftig spelare så kan gänget göra väldigt mycket enligt RAW.

Hur skall man tolka den begränsingen mot de andra aktiviteterna? Om man utpressar under spelmötet, kan man använda gänget till att bygga på arkens projekt under samma spelmöte? Kan man dessutom skicka de 10 olika medlemmarna på separata uppdrag under samma möte. Är slåss-bonusen temporärt förlorad under den tiden man använder gänget för att bygga eller kan man verkligen göra allting samtidigt?
 
User avatar
Nattvandrare
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Bossens färdighet kommendera

Tue 19 Aug 2014, 14:51

Man kanske kan delegera gänget? Om man utövar "beskyddarverksamhet" och har kommendera 5, så använder man en bonus på 2 för just den handlingen. Då har man bara en bonus på 3 under resten av spelmötet till allt annat?

Vi har nu till slut fått en RP som valt boss i gruppen, och vi alla tyckte den färdigheten verkade rätt mäktig. Å andra sidan har flera gubbar dött ute i zonen i snabb följd, men det tycker bossen är skönt för då slipper han ge dem mat å vatten.

Jag tror dock jag kommer bedöma att för att återbörda en tappad bonus så måste bossen betala 1 patron, 1 vatten å 1 mat. Känns rimligt att de vill ha "lön" för att bli rekryterade.
 
cogitare
Posts: 3
Joined: Tue 19 Aug 2014, 15:10

Re: Bossens färdighet kommendera

Tue 19 Aug 2014, 15:18

Tjena,

Kommendera är mäktigt så länge man är i Arken och ganska lätt har tillgång till sitt gäng. Ute i zonen blir det skitdyrt att ha med sig gängmedlemmarna så det är i stort sett omöjligt (i varje fall när vi har spelat). Bara att ta med ett FV av sitt Kommendera dubblar kostnaden för mat och vatten från 1 -> 2 per dag vilket snabbt äter upp resurserna. Alltså är det (eller har inte varit när vi har spelat) inte sannolikt att man har med gänget där.

Så här har jag tolkat reglerna för Kommendera:
-Man kan använda sitt gäng en (1) gång per spelmöte för Beskyddarverksamhet (detta uppehåller gänget i ungefär en dag i spelet)
-Man kan använda sitt gäng en (1) gång per spelmöte för Folkets Projekt (detta uppehåller gänget i några timmar).
-Man kan använda sitt gäng oändligt antal ggr per spelmöte för att boosta Manipulera eller Slåss så länge man har tillgång till gänget (dvs. inte när de är upptagna med Beskyddarverksamhet eller Folkets Projekt eller av annan anledning inte är tillgängliga (som att man inte har dem med sig ute i zonen för att det kostar skjortan)).

Vad som händer med tillgängliga gängmedlemmar när man skickar ut dem på enskilda uppdrag är dock inte tydligt. Jag hade reglerat att om man bara skickar iväg en (1) gängmedlem så kan man använda gänget till fullo annars tar man bort 1 FV i Kommendera per 2-3 gängmedlemmar som man skickat ut på uppdrag.

Cog.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest