När vi börjar spelet har Arken nätt och jämnt överlevt vintern, maten börjar tryta och vattnet i cisternen håller på att ta slut.
God kväll mina vänner, slå er ner så ska jag berätta vad vi varit med om de senaste dagarna. Jag vet att ni alla undrar över vattnet så jag börjar där. Den gode Marlotte har rätt, nivån i cisternen sjunker. Hon skickade Vorhan att söka sanningen bakom zonstrykarnas rykten om Renverket, och som ni kanske anat så kommer han inte tillbaka.
För två dagar sedan bad Marlotte oss att söka efter Vorhan, och vi lämnade Arken innan gryningen igår för att se vart det blivit av våra vänner.
Skarpsynta Tula ledde oss snabbt och säkert genom ruinerna, smoggen låg tät så vi var förskonade ovälkomna möten, även om vi hörde gnisslet från maskinvarelser och såg skuggor mot morgonhimlen som jag är väldigt glad att vi inte blev närmre bekanta med.
Jag vet inte hur hon klarade det, men när solen stod högst på himlen började smoggen skingras och vi såg ut över det – Renverket.
Blunda för en sekund och tänk er – i en sjö av träck ligger en ö, och på ön klara bassänger till brädden fyllda med rötfritt vatten. Vi vadade ut, store Grobb först såklart med yxan i högsta hugg. Tänk vad rädda våra vänner blev när han plötsligt stormar in i deras skjul, för se det första vi råkade på var vattenletarna. Fast… var fanns Vorhan själv? Glädjen blev till is, kalla kårar kröp för våra ryggar när våra vänner berättade om sitt öde; belägrade av zongastar i dagar, och Vorhan blev plockad av en mäktig fågelbest.
Då förstod vi snabbt vart han kunde vara. Mitt på ön finns en skorsten, och högst upp på skorstenen en underlig mängde bråte som lite liknar ett rede. Är det någonstans en fågelbest skulle släppt av honom vore det väl där. Grobb satte självsäkert av uppför stegen, utan att se sig för. Som tur var fanns vi andra kvar på marken, och Zumba såg det först – besten var på väg tillbaka. Ingen av oss hade sett något liknande innan, och jag hoppas jag slipper se något liknande igen.
Tula drog upp bågen utan tillstymmelse till tvekan, siktade, och sen gjorde hon något som jag aldrig sett förr. Den enorma fågeln var hundratals steg bort, högt upp i luften – en prick på himlen bara. Och den rörde sig snabbare än någon av oss kan springa. Men det rörde inte Tula, hon bara andades in… andades ut… och släppte. Pilen flög, högt. Rakt in i synen på kräket!
Aldrig har jag sett ett sådant skott från en båge, och aldrig hade jag trott att jag skulle få se något liknande igen. Men jag kommer till det.
När Grobb till sist kom ner från redet kånkade han på en välbekant börda; krubb! Vi öppnade varsin burk och överlade om nästa steg. Det visade sig snabbt att Marlotte inte valt sina skarpaste knivar; varför skickade hon ut dem på ett så farligt uppdrag själva om inte för att bli av med stackarna?
I vilket fall, som jag nämnde tidigare vart de belägrade av zongastar. Men som Tula påpekade, zongastar är visserligen farliga men de är också fega kräk. Det är bättre att sätta respekt i dem än att springa, vilket hon snart skulle visa.
Vi ryckte fram mot bassängerna, starke Grobb först såklart med bister uppsyn, på ömse sidor hade han skärpta Zumba med skrotgeväret redo och Tula med en pil på bågsträngen. Ja och så vi andra efter, man går tryggt bakom en sådan skara.
Zongastarna uppenbarade sig, minst ett dussin och beväpnade till tänderna. Men vid åsynen av oss så tvekade de – Tula tog tillfället i akt att tala med dem på zonstrykares vis, och vi slöt ett avtal. De hade trasiga artefakter som Zumba meckade ihop åt dem medan vi fyllde på vatten i vad tomma flaskor och burkar vi hade. På något sätt micklade han ihop en kärra och en tunna också, tack vare det fick ännu mer vatten med oss tillbaka.
Vorhans grupp försökte förresten lägga beslag på kärran innan vi rullade in här, de påstod att allt vårt vatten tillhör Marlottes gäng. Pyttsan säger jag, vattnet i cisternen är väl en sak men det här bytet skedde var tack vare Tula och Zumba och min mening är att det tillhör hela Arken. Som tur var lyssnade de på sunt förnuft, jag vill inte tänka på hur det skulle slutat annars.
Vägen hem vart svårare, vatten till Folket är en kär börda att släpa på men vi behövde en lättare väg. Men lättare för oss betyder ju också lättare för … andra. Vi kom inte långt den dagen, skymningen började falla och vi tvingades leta efter någonstans att övernatta ute i zonen.
Turen, och smoggen, vart med oss. Vi var nära det svarta huset, jag tror zonstrykarna här vet vilket jag menar. Det är övergivet nu, och det enda som rörde sig i kvarteret förutom oss var en gigantisk ödla som Grobb raskt slog huvudet av. Någon som kan laga ödla förresten? Jag provade men det blev bara en bränd sörja som vi kastade ut.
Kanske var det därför natten var lugn? Jag lagade alltså något så illa att till och med ute i zonen lämnades det orört.
I gryningen beslutade vi att ta oss raka vägen hem. Så Tula ledde oss … rakt mot den största raggbest jag någonsin sett!
Jag var rädd så knäna skakade och undrade stilla vad det här var för stolleprov. Grobb, vår klippa, tvekade såklart inte utan gjorde sig beredd med yxan. Raggbesten lunkade framför oss, den var en bra bit bort och ännu hade den inte vädrat oss. Vi andra började se oss om efter någonstans att springa.
Eller nästan alla, Tula frågade vänligt om hon kunde få prova Zumbas skrotgevär innan han sprang. Hon ställde sig mitt på vägen bredvid Grobb, och nu såg jag till min fasa att raggbesten stannat och stirrade stint mot oss. Skulle vi springa? Skulle vi stå stilla? Skulle vi…
Raggbesten hann kura ihop sig och ta ett första språng framåt när skottet kom. Det small så det ekade mellan de brutna husväggarna, och raggbesten tog aldrig ett andra språng. Jag fattar inte att hon kunde träffa på sådant avstånd men när vi väl kom fram till den såg jag att kulan satt rakt mellan ögonen.
Så varför ledde hon oss dit? Jo förstår ni, det berättade hon också. Den snabbaste vägen genom zonen är rakt genom en raggbests jaktmark, för den håller allting annat borta.
Och nu är vi hemma, inte bara med vatten utan vi har också funnit en plats där vi kan byta till oss mer vatten, kanske också mat. Våren har kommit till Arken och det ljusnar även för Folket!