User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 11:47

Den här lite stökiga tråden fick mig att tänka. Finns det ett intresse hos er där ute för ett BRP-hack till M0, inklusive konverteringsregler?

Vi tycker att M0:s regelsystem är överlägset BRP på de flesta sätt, men vi inser också att alla inte håller med oss - och vi tycker att det är himla trist om själva regelsystemet ska hålla någon borta från Mutants underbara värld. :)

Jag tänker mig en ganska kort och koncis PDF. Vad säger ni?
Fria Ligan
 
Ond bråd död
Posts: 38
Joined: Tue 18 Jun 2013, 13:53

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 12:00

Nja. Även om jag gillar BRP så känns det bättre att lägga krutet på något annat. Några rejäla äventyr kanske.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 12:06

Fair enough - rejäla äventyr har vi dock på gång ändå!
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 12:08

Håller med OBD - ni bör fokusera på kärnspelet. Däremot kan vi ju hålla den här tråden öppen för att spåna fram en fan-version? Kan ju också vara ett test för hur mycket intresse det finns.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 12:46

Har inte testat era regler i spel än men känns inte som jag har något behov av konventeringsregler även om jag tidigare spelat BRP och gillat de reglerna. Om det visar sig vara någorlunda stort intresse kan ni ju kanske ha det som perks/stretchgoal till någon av dom kommande boxarna.

Kan tänka mig att när man spelat upplägget i boxarna med arker, zoner och motsvarande i kommande boxar så kanske avsluta med en större kampanj?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 14:22

Kan tänka mig att när man spelat upplägget i boxarna med arker, zoner och motsvarande i kommande boxar så kanske avsluta med en större kampanj?
Faktum är att vi har funderingar i precis de banorna - alltså en större kampanjmodul när alla fyra klasser har introducerats i settingen. Den kommer i så fall att innehålla en ny, fet metaplot som kan införlivas i M0:s modulära upplägg med Arken och sektorer, osv. Mer info om detta kommer!

Vill dock påpeka att en rätt rejäl kampanj till spelet redan finns: Vägen till Eden, vars backstory och final beskrivs i kapitel 8 i Bok: Zonen. Tillsammans med de 25 hoten mot Arken som finns i kapitel 2, och de totalt 13 särskilda zonsektorer som finns i kapitel 7 samt de både Zonkompendierna, så vill jag påstå att det finns material redan nu till en maffig kampanj. Kampanjens backstory går ju att väva in i zonsektorerna på många olika sätt (vill inte säga mer här, för att undvika spoilers).
Visserligen inte en klassiskt uppbyggd linjär kampanj, men ändå! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 15:39

Den här lite stökiga tråden fick mig att tänka. Finns det ett intresse hos er där ute för ett BRP-hack till M0, inklusive konverteringsregler?

Vi tycker att M0:s regelsystem är överlägset BRP på de flesta sätt, men vi inser också att alla inte håller med oss - och vi tycker att det är himla trist om själva regelsystemet ska hålla någon borta från Mutants underbara värld. :)

Jag tänker mig en ganska kort och koncis PDF. Vad säger ni?
Jag kan personligen inte tänka mig att det är fler än två personer som vore intresserade! :)

Konverteringsregler innebär ju dock att de skulle fungera tvärtom också, därmed kan jag tänka mig att intresset ökar om någon vill spela äventyr skrivna till de äldre utgåvorna!
 
User avatar
talgboll
Posts: 95
Joined: Fri 25 Apr 2014, 11:24
Location: malmö
Contact:

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 17:56

Stand your ground och stå fast vid ert regelsystem som ni utvecklat att passa just det här spelet. Vill fans göra BRP-husegler kan ni ju ha synpunkter men lägg ingen tid/kraft på att själva utveckla. Typ alla som spelar tweakar ju ändå på nåt sätt. Can't please 'em all och gruppen som inte spelar M0 pga reglerna är nog mer högljudda än många. Klart man ska lyssna och ta till sig men inte kompromissa med integriteten.
Rollspelskollektivet www.facebook.com/rollspelskollektivet
Gratis rollspelsmaterial på https://rollspelskollektivet.se
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 18:25

Bra skrivet. Du har givetvis rätt. Vi kommer inte att kompromissa med vårt regelsystem, som vi tycker funkar mycket bra. Hur vi än gör kommer vårt nuvarande regelsystem att fortsätta vara normen.

Enda skälet att göra ett BRP-hack skulle vara sänka tröskeln för spelare som väldigt starkt förknippar BRP med Mutant, och kanske inte har spelat annat än BRP.

Vi får se!
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 20:06

Enda skälet att göra ett BRP-hack skulle vara sänka tröskeln för spelare som väldigt starkt förknippar BRP med Mutant, och kanske inte har spelat annat än BRP.
Jag kan se en viss nytta i detta, om det inte stjäl någon direkt tid från FL´s andra projekt. Det är väl aldrig fel med fler inkörsportar till ett spel och ser man till M0 i sin helhet så har ni ju faktiskt redan tweakat spelet mot sina föregångare när in omarbetade arketyperna till sysselsättningar.

Själv är jag däremot väldigt nöjd med befintligt regelsystem :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests