Atahan
Topic Author

Regelfrågor

Sat 06 Jun 2026, 15:01

Hej!

Jag tänkte både spela och spelleda Drakar i år och jag har en del regelfrågor som jag inte hittar svaret på i böcker, nätet eller errata:

Strid
1. Får man nackdel om man skjuter på en motståndare på mer än 2 meters avstånd men en annan motståndare står bredvid en? Är det målet som är för nära som stör ens skott eller att motståndare står intill en?

2. Kan man göra paradförflyttning på monster som man fått parera en attack på? Det står på tex knuffa att det inte går på monster, men det står inte på paradförflyttning. Bortglömd kommentar pga monsterattacker normalt sett inte går att parera, eller avsiktligt för att parera ska ha fler fördelar?

3. Hitta glipa står enbart under närstrid: ska man tolka det som att man inte kan hitta glipa med pilar då även det är stickvapen? Bara för närstrid ändå för att inte göra avståndsvapen för bra?

Erfarenhet
4. Utforska ny plats: räcker en del av en äventyrsplats eller är det samma plats tills man flytta till något nytt på stora kartan? Om man får poäng för varje ny del i en grotta tex så blir det fler poäng om man spelar långsamt än snabbt för samma område?

5. Besegra farliga fiender: menar man monster eller i princip allt, eftersom även vanliga skelett med armborst kan döda en med en kritisk träff tex. Om det bara gäller monster får man det här ganska sällan.

6. Övervann hinder utan våld: räknas mindre saker som dyrka istället för att slå sönder en dörr? Annars gäller det bara enstaka gånger när man övertalar SLPer till fredlig lösning?

7. Ge efter för svaghet: gäller internt i gruppen eller ska den vara extern och avgörande för berättelsen? Vad är lagom då vissa svagheter dyker mer sällan upp än andra annars?

8. Lärare: kan RP lära av varandra om del som lär ut har 15+ i en färdighet? Står inget förbud alls, men det är väl väldigt effektivt?

Hjälteförmågor
9. Tvillingpil kombineras med drakdräpare, får man bonusskada på en eller båda pilar? Om man lyckas med tvillingpil, vad köper en drakdräpare för 3 VP: 1d8 extra på en eller båda och om bara får bonus på en, kan man köpa drakdräpare två gånger för 6 VP och få bonus på båda?

10. Dubbelhugg: 2 fiender inom 2 meter från dig eller från varandra? Borde vara att motståndarna är högst 2 meter från varandra, annars finns ingen fördel med två vapen?

Tacksam för svar! :-)

Fenhorn
Moderator

Re: Regelfrågor

Sun 07 Jun 2026, 22:09

1. Får man nackdel om man skjuter på en motståndare på mer än 2 meters avstånd men en annan motståndare står bredvid en? Är det målet som är för nära som stör ens skott eller att motståndare står intill en?
Du får en nackdel om du skjuter på en motståndare som är 2 meter (eller kortare) ifrån dig. Vilka som i övrigt står 2 meter eller kortare ifrån dig spelar ingen roll förutom om de står i vägen då får du en nackdel tack vare skymd sikt.
2. Kan man göra paradförflyttning på monster som man fått parera en attack på? Det står på tex knuffa att det inte går på monster, men det står inte på paradförflyttning. Bortglömd kommentar pga monsterattacker normalt sett inte går att parera, eller avsiktligt för att parera ska ha fler fördelar?
Paradförflyttning är inte baserat på rå-styrka som Knuffa är så såvida inte SL tycker att det finns andra hinder så går det att flytta på monster.
3. Hitta glipa står enbart under närstrid: ska man tolka det som att man inte kan hitta glipa med pilar då även det är stickvapen? Bara för närstrid ändå för att inte göra avståndsvapen för bra?
Hitta glipa är en specialattack för närstrid ja.
4. Utforska ny plats: räcker en del av en äventyrsplats eller är det samma plats tills man flytta till något nytt på stora kartan? Om man får poäng för varje ny del i en grotta tex så blir det fler poäng om man spelar långsamt än snabbt för samma område?
Man får ett förbättringsslag om man har utforskat en ny plats, inte för att man håller på att utforska en ny plats (det skulle ju kunna exploateras kan man tänka). Detta kan ju dock vara en sak för SL att bedöma då vissa äventyrsplatser kanske är väldigt stora.
5. Besegra farliga fiender: menar man monster eller i princip allt, eftersom även vanliga skelett med armborst kan döda en med en kritisk träff tex. Om det bara gäller monster får man det här ganska sällan.
Vad menas med farliga fiender varierar från spelmöte till spelmöte, från spelgrupp till spelgrupp och kommer att ändras allt eftersom RP får erfarenhet. Vad som är farliga fiender i början utav en kampanj och som då ger förbättringsslag kanske inte bör ge förbättringsslag senare i kampanjen då den typen utav fiender kanske inte längre är något större hot.
6. Övervann hinder utan våld: räknas mindre saker som dyrka istället för att slå sönder en dörr? Annars gäller det bara enstaka gånger när man övertalar SLPer till fredlig lösning?
Egentligen samma svar som ovan men hinder istället för fiender. Vad som man kan betrakta som hinder för en nya RP kanske inte är mycket till hinder för en erfaren grupp RP. Men hinder böra dock vara något större än att just lyckas med att dyrka upp en dörr. Men det är upp till varje SL att bedöma.
7. Ge efter för svaghet: gäller internt i gruppen eller ska den vara extern och avgörande för berättelsen? Vad är lagom då vissa svagheter dyker mer sällan upp än andra annars?
För att få ett förbättringsslag för att man har gett efter för sin svaghet så måste det ju ha betytt något i spelet. Idén är att det ska vara en utmaning att ge efter för en svaghet, inte något man bara bockar av i förbifarten. Vissa svagheter är lättare att spela än andra. Personligen så gillar jag inte svagheter så som det är skrivet så jag planerar att i min nästa kampanj att dela ut ett förbättringsskryss för att man har spelat sin rollperson, dess yrke, bakgrund, släkte, på ett bra sätt, men det är jag det.
8. Lärare: kan RP lära av varandra om del som lär ut har 15+ i en färdighet? Står inget förbud alls, men det är väl väldigt effektivt?
Tomas har sagt att man får det. Personligen så tycker jag att det är lite för billigt. Dock så ska man tänka på att när man tränar så måste man ju ha plats, utrustning eller annat för att träna så det kommer ju begränsa det något. Det är ju svårt att träna simma utan vatten.
9. Tvillingpil kombineras med drakdräpare, får man bonusskada på en eller båda pilar? Om man lyckas med tvillingpil, vad köper en drakdräpare för 3 VP: 1d8 extra på en eller båda och om bara får bonus på en, kan man köpa drakdräpare två gånger för 6 VP och få bonus på båda?
Det är tekniskt sett två anfall, även om man bara slår ett anfallsslag och man måste då betala VP för drakdräpare för varje anfall. Att kombinera vissa hjälteförmågor kan vara grymt effektivt och även grymt dyrt.
10. Dubbelhugg: 2 fiender inom 2 meter från dig eller från varandra? Borde vara att motståndarna är högst 2 meter från varandra, annars finns ingen fördel med två vapen?
Har för mig att detta har frågats förut men att det sipprat förbi obsvarat. Men som jag läser det så måste bägge fienderna för dubbelhugg stå högst 2 meter ifrån varandra. Dels tematiskt, dels för att ev. fiender måste från början stå 2 meter ifrån dig för att bli anfallna och hade det varit ifrån dig så hade denna begränsning bara gällt långa vapen.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Atahan
Topic Author

Mon 08 Jun 2026, 11:58

För att få ett förbättringsslag för att man har gett efter för sin svaghet så måste det ju ha betytt något i spelet. Idén är att det ska vara en utmaning att ge efter för en svaghet, inte något man bara bockar av i förbifarten. Vissa svagheter är lättare att spela än andra. Personligen så gillar jag inte svagheter så som det är skrivet så jag planerar att i min nästa kampanj att dela ut ett förbättringsskryss för att man har spelat sin rollperson, dess yrke, bakgrund, släkte, på ett bra sätt, men det är jag det.
Tack för alla svar Fenhorn! Väldigt tydligt och logiskt också om hur allt fungerar.

Framförallt gillar jag idén när det gäller frågan om svaghet och rollspel som du nämnde. Gillar din lösning; kanske kör den istället i min kampanj!

Mr_Confused

Wed 01 Jul 2026, 16:02

Tomas har sagt att man får det. Personligen så tycker jag att det är lite för billigt. Dock så ska man tänka på att när man tränar så måste man ju ha plats, utrustning eller annat för att träna så det kommer ju begränsa det något. Det är ju svårt att träna simma utan vatten.
I en grupp som jag spelar i har vi sagt att man endast får lära ut till andra i gruppen om man har 18 i en färdighet och får ett förbättringskryss i den, dvs krysset används då för att ge ett förbättringsslag för någon annan istället. Jag gillar det eftersom det både begränsar hur mycket man kan lära ut till varandra i gruppen och ger ett användningsområde till förbättringskryss för färdigheter man har 18 i.