Bluescotch
Topic Author

Tråd med felstavningar, felskrivningar och dylikt

Fri 29 May 2026, 16:58

Hej,

Har upptäckt en del korrekturfel i Drakkejsarens hemlighet, och Tomas H uppmuntrade mig att rapportera vad jag hittat här på forumet. Tänkte använda den här tråden för att rapportera löpande om jag hittar fler. Menar verkligen inte att framstå som språkpolis, utan vill bara hjälpa till att polera bort de sista missarna.

S.51 Regler. Överflödigt ”med” i tabellen.
S.64 Regler - Omaka typsnitt under ”Krav” (design eller misstag?)
S.44 Äventyr - ”bilder” ska vara ”bildar”
S.77 Äventyr - "Hon bär ögonbindel då att hon sett kultisten i rum #2 falla ner som död..."
Uttrycket "då att" blir fel i det här sammanhanget. Det borde stå antingen "då hon sett" eller "för att hon sett".
S.79 Äventyr - "Apelns frukter bestod aldrig av riktigt guld, men mångtaliga och så mättande...". Här saknas ett verb, förslagsvis "var", för att meningen ska bli komplett.
S.80 Äventyr - I slumptabellen. ”Apelborg” ska vara ”Apelsborg”.
S.82 Äventyr - "Den som granskar trädet på nära håll och lyckas med ett slag mot VILDMARKSVANA konstaterar är apeln är uttorkad". ”är” bör ersättas med ”att”.
S.83 Äventyr - "hon låser dörren bakom om sig". Överflödigt ”om” efter bakom.
S.83 Äventyr - "Nej, släpp mig [mummel] Om ni". ”Om” bör inte inledas med versal.
S.84 Äventyr - "Gömd däri ligger ett litet silvermynt". Bör vara ”Gömt” då ordet silvermynt är ett neutrumord (ett mynt).
S.84 Äventyr - "de båda tillsammans är svår utmaning i strid" saknas ”en”.
S.88 Äventyr - ”anka men en bok i händerna.” ”men” ska vara ”med”.
S.88 Äventyr - "Ankan vid barriären är den lärde Canutus Boetii, kan berätta att...". Här saknas ett relativpronomen. Det borde stå "...Canutus Boetii, som kan berätta att..."
S.88 Äventyr - "En enkel väl leder fram till byn..." ska vara ”väg”

Ha en underbart helg! <3