Koncentration: "Effekten upphör om du utför en annan handling[...]".
Menar regelförfattaren detta bokstavligen eller är det sin handling på sin tur man inte får använda till annat. Dvs behåller man koncentrationen om man använder t.ex. Hal som en ål för att undvika en attack eller förlorar man den då?
Och kan man bibehålla koncentrationen om man är oförmögen att ta några handlingar, exempelvis pga den nekromantiska besvärjelsen Lamslå?
Jag började fundera över detta när jag öppnade Magiboken, som just landat på trappan, och började titta på harmonistiska besvärjelser, som i de flesta fall, kräver koncentration.
En sak till slog mig just. Som reglerna är skrivna så behöver väl en magiker bara använda sin rekvisit när denne lägger besvärjelsen? Men inte för att behålla koncentrationen. Så en harmonist behöver i så fall bara "ta ton" när hen kastar sin besvärjelse men är inte bunden till att föra vidare oväsen för att uppehålla effekten under senare rundor, när dessa kräver koncentration. (Jag kan dock tänka mig att de flesta harmonister är så pass förtjusta i att höra sina egna framföranden att de insisterar på att de måste fortsätta spela eller sjunga för att magin ska fortsätta fungera.)