Evelina
Topic Author

Hantverkare

Sat 09 May 2026, 01:22

Som tur är har vårt bibliotek köpt in böckerna, vilket innebär att vi för tillfället själva slipper stå för den kostnaden tills dess att vi vet om detta är ett bra spel eller inte. Vi är en liten spelgrupp bestående av tre spelare och en spelledare, och vi har spelat tillsammans i cirka 12–15 år. Trots denna erfarenhet upplever vi att detta spel känns något annorlunda och, i vissa avseenden, svårtolkat.

En av spelarna har exempelvis skapat en hantverkare med inriktning på läderarbete. Det framstår dock som att det saknas varelser med tillräckligt skydd eller användbara egenskaper för att det ska vara meningsfullt att tillverka rustningar av deras material. Detta väcker frågan om huruvida det är avsiktligt att denna typ av karaktär ska ha en mer begränsad praktisk funktion, eller om vi möjligen har missförstått hur systemet är tänkt att användas.

Spelaren som använder denna karaktär uppskattar i vanliga fall att skapa och bygga föremål, och brukar ofta välja sådana inriktningar i olika spel. I just detta system upplever hon dock att dessa mekaniker inte fungerar särskilt väl, vilket gör att spelupplevelsen blir mindre tillfredsställande i jämförelse med andra spel.

demon0376

Re: Hantverkare

Sat 09 May 2026, 08:59

Hej Evelina!
Jag håller med om att garverimästarens hjälteförmåga är något oanvändbar utifrån beskrivningen. Varelser med skydd som går att tillverka rustningar från är sällsynta (i grundreglerna endast de två som fått namnge spelet) och blir inte mycket bättre än den vanliga förekommande nitläderrustningen. Jag tänker att det är rimligt att anta att det, likt de andra hantverksförmågorna, går att använda förmågan till att tillverka utrustning från utrustningslistan på samma sätt dvs VP mot kostnad i listan, men då inriktning läder- och skinnföremål.

Om halva rustningsvärdet är lågt (vilket det ofta kan upplevs som) så strunta i halveringen av varelsens grundskydd vid tillverkningen så att rustningsvärdet motsvarar varelsens ursprungsvärde.

sialivi

Thu 14 May 2026, 01:35

Spelaren som använder denna karaktär uppskattar i vanliga fall att skapa och bygga föremål, och brukar ofta välja sådana inriktningar i olika spel. I just detta system upplever hon dock att dessa mekaniker inte fungerar särskilt väl, vilket gör att spelupplevelsen blir mindre tillfredsställande i jämförelse med andra spel.

En väg spelaren skulle kunna välja är att försöka lära sig magiskolan Förtrollning, som introduceras i magiboken som snart släpps. Förtrollning kräver att man är kunnig i hantverk. Det tar lite tid att nå dit om man inte börjat spelet som magiker, då det kräver att hen lyckas skaffa sig hjälteförmågan Magisk Talang och sedan hitta någon som kan lära ut Förtrollning, men det långsiktiga målet kan vara ett intressant frö att växa ett äventyr från.

Evelina
Topic Author

Fri 15 May 2026, 10:52

Får väl se om vårt bibliotek vill köpa in magiboken - lite osäker på detta systemet och vill inte köpa på oss en massa böcker om vi inte tycker om det.
Men än så länge känns det mer som ett intro spel till att börja spela andra mer komplicerade spel - då mycket av reglerna känns som om de var skrivna för barn

sialivi

Sat 16 May 2026, 20:40

Men än så länge känns det mer som ett intro spel till att börja spela andra mer komplicerade spel - då mycket av reglerna känns som om de var skrivna för barn
Vad kan jag säga; en del av oss "barn" gillar att då och då maximera vår tid till att rollspela våra karaktärer utan att begravas i regler. Om det är högre prioritet att spendera tiden på spelkomplexitet än att rollspela så kan jag rekommendera något i stil med Rolemaster, som vi spelade på 80/90-talet, för det finns inget "vuxnare" än att behöva konsultera reglerna varje gång någon vill använda ens den mest grundläggande färdighet.

Evelina
Topic Author

Wed 20 May 2026, 01:51

Vad kan jag säga; en del av oss "barn" gillar att då och då maximera vår tid till att rollspela våra karaktärer utan att begravas i regler. Om det är högre prioritet att spendera tiden på spelkomplexitet än att rollspela så kan jag rekommendera något i stil med Rolemaster, som vi spelade på 80/90-talet, för det finns inget "vuxnare" än att behöva konsultera reglerna varje gång någon vill använda ens den mest grundläggande färdighet.
Vi har spelat Ars Magica, Traveller och Blue Planet i snart 15 år och vi behöver inte slå i böcker. Men Drakar och Demoner har bara en känsla, som till exempel Dungeons and Dragons 4th edition att det är skrivet för att den yngre generationen ska ha det som ett introduktions spel. Finns mycket lite publicerat för att det ska vara något annat än en dungeoncrawl med ingen till liten möjlighet för spelarna att kunna göra något utanför den raka vägen till slutmålet. Allting känns färdigskrivet med ytterst lite agens för spelarna, då vad de än gör, så vet SLP nästan alltid allting de gör (särskilt i Ärans Väg och i Drakkejsaren).

Eller att allting ska vara så jämlikt stör en hel del. Att en Rese, halvlängdsman, vätte och en råttman kan alla vara lika starka - Men det är väl dagens mentalitet och om det hade skrivits att olika raser hade lika förutsättningar så skulle det säkert vara många som skulle klaga på jämlikhet och att alla är lika mycket värda.

Men men - alla har väl sina åsikter och detta är de vi har kommit fram till i min grupp. Jag säger inte att du har fel, bara att vi känner det på detta sättet

girlguideevoker

Wed 27 May 2026, 09:58

Men det är dagens synsätt, och om det hade skrivits att olika raser hade lika förutsättningar skulle det säkert finnas många som skulle klaga på jämlikhet och hävda att alla har samma värde.

Mr_Confused

Wed 27 May 2026, 11:30

Vi har spelat Ars Magica, Traveller och Blue Planet i snart 15 år och vi behöver inte slå i böcker. Men Drakar och Demoner har bara en känsla, som till exempel Dungeons and Dragons 4th edition att det är skrivet för att den yngre generationen ska ha det som ett introduktions spel. Finns mycket lite publicerat för att det ska vara något annat än en dungeoncrawl med ingen till liten möjlighet för spelarna att kunna göra något utanför den raka vägen till slutmålet. Allting känns färdigskrivet med ytterst lite agens för spelarna, då vad de än gör, så vet SLP nästan alltid allting de gör (särskilt i Ärans Väg och i Drakkejsaren).

Eller att allting ska vara så jämlikt stör en hel del. Att en Rese, halvlängdsman, vätte och en råttman kan alla vara lika starka - Men det är väl dagens mentalitet och om det hade skrivits att olika raser hade lika förutsättningar så skulle det säkert vara många som skulle klaga på jämlikhet och att alla är lika mycket värda.

Men men - alla har väl sina åsikter och detta är de vi har kommit fram till i min grupp. Jag säger inte att du har fel, bara att vi känner det på detta sättet
Om man gillar rollspel med hög komplexitet och djup i reglerna så är DoD väl inte det ideala. Även om jag personligen inte är helt såld på alla regelsystem i DoD uppskattar jag att de ligger på nivån "enkelt men fungerande", gillar man inte det ingår man kanske inte i målgruppen. Dock får jag säga att du ger ett för mig anmärkningsvärt exempel när du nämner D&D 4E som ett introduktionsspel för barn; det är ett i mitt tycke välgjort system som lyckas vara konsekvent sammanhållet och entydigt, men komplexiteten i stridsreglerna (vilka ju utgör 90% av spelets selling point) gör att jag inte skulle välja det som ett sätt att introducera barn till rollspel. Där skulle jag säga att t ex D&D 5E är klart mer anpassat till yngre och/eller oerfarna spelare.

Jag förstår inte riktigt hur du menar att SLP:s eventuella vetskap om vad spelarna gör, gör att spelarna har ytterst lite agens men det kan väl vara. Jag skulle verkligen inte säga att Drakkejsarens Hemlighet skulle vara "raka vägen till slutmålet" utan att det finns valmöjligheter på vägen, men det är ju inte skrivet som en sandbox vilket det låter som att du föredrar. Det finns ju inte jättemånga officiellt utgivna äventyr till Fria Ligans DoD alls och jag förstår det som att den kommande Arkand-boken är avsedd att vara något mer åt sandbox-hållet, men de du nämner är helt klart skrivna i en tradition där det finns ett bestämt mål/syfte med kampanjen.

Gällande mer "jämlika" folkslag så är det ju många som stör sig på det. Själv stör jag mig inte så värst men hade gärna sett fler skillnader mellan folkslagen, inte nödvändigtvis rena grundegenskapsjusteringar dock. Men ja, tycke och smak.

Sammantaget, du och din spelgrupp gillar sandboxupplägg, att kunna fokusera på att skapa och bygga saker, komplexa regelsystem och att olika folkslag ska vara tydligt "ojämställda" gentemot varandra. Fria Ligans DoD är ett spel med fokus på klassiskt fantasyäventyrande, med ett relativt enkelt regelsystem och där folkslag inte påverkar grundegenskaper. För mig framstår du lite som en vegetarian som vill hitta något att äta i köttbutiken; det är ju inte konstigare än att du går över till en annan butik istället, folk gillar olika saker och det är okej. Däremot tycker jag att det är en tröttsam och ganska snobbig attityd att avfärda rollspel som inte passar din spelstil genom att beskriva dem som introduktionsspel för barn.