Efter en diskussion på Discord så tänkte jag flytta den hit och hoppas på något officiellt svar. Vad gäller reglerna som de är skrivna så är de ju i stort sett strikt för att begränsa magiker från att använda magi i kombination med den bästa utrustningen i spelet. Även sedan tidigare utgåvor, förmodar jag.
Frågan är väl rent krasst om det är tänkt att där tar det slut, att magiker inte kan använda metallvapen eller metallrustning? För hela "metall är anti-magisk" känns som det borde applicera på mer än bara vapnen. Om någon sätter handklovar på en magiker exempelvis, eller virar in dem i kedjor av metall.
För mig känns "bristen" på sådana exempel mer som om de vore överflödiga då det tydligt står att magin stoppas av metall, och därför inte skrivs med. Den andra parten menar på att något så viktigt skulle ju sådana fall skrivits ut. Jag är inte nödvändigtvis ute efter att "ha rätt", utan snarare att jag vill veta lite hur tanken gick med magi.
Så kortfattat; är magi+metall endast begränsat till utrustning eller är det ett mer övergripande tema?