Krönikören
Topic Author

Errata fråga: Artefakter Automatkarbin vs. Jaktgevär

Sun 20 Apr 2014, 11:25

Nu är jag i farten igen.. :)

Automatkarbinen har fått prylbonus +3 men jaktgeväret endast +2. Detta innebär att precisionen är bättre med det förra.. Borde det inte vara tvärtom? Särskilt med tanke på att jaktgeväret är avbildat med ett kikarsikte (och väldigt sällan förekommer utan ett sådant). Automatkarbinen har ju dessutom Automateld som fördel att balansera upp med.

Ännu en fråga: skrotpistol och skrotgevär har båda vapenskada 2. I verkligheten åstadkommer ju dock gevär något mer otyg dels pga grövre kaliber och dels genom högre utgångshastighet. Har ni trots detta likställt vapenskadan medvetet?

Jag vet att M:0 inte fokuserar på simulator realism så jag vill inte husregeländra något som ni speltestat er fram till att funka bäst. Tror ni det skulle fungera att höja vapenskadan för gevär till 3 eller blir det fullständigt blodbad då?

TheSpaceMan

Re: Errata fråga: Artefakter Automatkarbin vs. Jaktgevär

Sun 20 Apr 2014, 11:33

Nu är jag i farten igen.. :)

Automatkarbinen har fått prylbonus +3 men jaktgeväret endast +2. Detta innebär att precisionen är bättre med det förra.. Borde det inte vara tvärtom? Särskilt med tanke på att jaktgeväret är avbildat med ett kikarsikte (och väldigt sällan förekommer utan ett sådant). Automatkarbinen har ju dessutom Automateld som fördel att balansera upp med.

Ännu en fråga: skrotpistol och skrotgevär har båda vapenskada 2. I verkligheten åstadkommer ju dock gevär något mer otyg dels pga grövre kaliber och dels genom högre utgångshastighet. Har ni trots detta likställt vapenskadan medvetet?

Jag vet att M:0 inte fokuserar på simulator realism så jag vill inte husregeländra något som ni speltestat er fram till att funka bäst. Tror ni det skulle fungera att höja vapenskadan för gevär till 3 eller blir det fullständigt blodbad då?

Vad det gäller skrotgevär och pistol så har jag antagit att i det fallet så stoppar man in samma hemmabyggda hylsor i båda då man vet hur man producerar hylsor, men tanken runt skild kaliber är för komplicerad i förhållande till effekten man får ut. Är inte utgångshastigheten åter igen då påverkat till kalibern i detta fall då? Jag har ingen koll personligen.

Krönikören
Topic Author

Sun 20 Apr 2014, 12:32

Ingen expert jag heller men vet att kalibern påverkar utgångshastighet till stor del (mängden krut i patronen, tyngd och form på kulan osv..), men piplängd gör en hel del (framförallt räfflad pipa vilket skrotbyggena förmodligen saknar)

Tänkte på det först nu att med tanke på att man kan höja både skada och prylbonus ett snäpp när man bygger skrotvapen så är det ju enkelt att förklara att pistol och gevär har samma värden i listan. Skrotgeväret med 2 i skada går helt enkelt på samma kaliber (resp. Pistol med 3 laddas med gevärskaliber/magnum).

Kvarstår dock frågan om Automatkarbin vs. Jaktgeväret!

TheSpaceMan

Sun 20 Apr 2014, 12:38

Kanske är automatkarbiner, som är av militär standard, byggda att stå ut katastrofen och tiden bättre än vanliga jaktgevär. Automatkarbinen blir träffsäkrare för att den är i snitt bättre skick?

Simpla tanken där är ju att jaktvapen bland annat produceras i mycket trädetaljer.

Gråskägg

Sun 20 Apr 2014, 13:53

Kanske är automatkarbiner, som är av militär standard, byggda att stå ut katastrofen och tiden bättre än vanliga jaktgevär. Automatkarbinen blir träffsäkrare för att den är i snitt bättre skick?

Simpla tanken där är ju att jaktvapen bland annat produceras i mycket trädetaljer.
Både ja och nej, skulle jag vilja påstå. Ett civilt jaktvapen ställer högre krav på precision än ett helautomatiskt militärt vapen. Militära vapen är också i högre grad massproducerade. Å andra sidan kräver militära vapen mindre underhåll och är mer stryktåliga. En annan fråga är vilken typ av vapen som man har störst chans att hitta i zonen, civila eller militära? Särskilt i Skandinavien där det har rått mer restriktiva vapenlagar före katastrofen.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!

Tomas
Site Admin

Sun 20 Apr 2014, 15:51

Hej!

Så här i efterhand kunde de två vapnen mycket väl ha haft samma prylbonus. Skälet till skillnaden är nog mer på en metanivå - att undvika att vapnen blir för lika, och att göra automatkarbinen till en riktigt mäktig (och åtråvärd) pjäs. Men det går absolut att tänka sig riktigt välgjorda jaktgevär med prylbonus +3 och sämre automatkarbiner med +2.
Fria Ligan

Krönikören
Topic Author

Errata fråga: Artefakter Automatkarbin vs. Jaktgevär

Mon 21 Apr 2014, 02:13

Ok! Vi får se om vi byter plats eller kanske ger dem båda +3. Karbinen har ju samtidigt andra fördelar som gör det lättare att få in en träff på kortare avstånd..

Spelade första passet idag och vi hade sjukt roligt! Ni har verkligen lyckats fånga den rätta känslan med reglerna. Så enkelt men ändå så heltäckande och träffsäkert. Spelarna var aldrig i närheten av så här stressade när vi körde Wastelands förr i tiden! :)