nifelfang
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Resurer

Fri 30 Aug 2013, 15:36

Hej!

Jag håller på att skapa och spåna på skuggmakter och resurser åt dessa.
Men tycker resurserna är svåra att komma på och blir lätt återupprepade.
Och sen dyker frågan upp vad som räknas som en resurs?
Är att vara väldigt vacker en resurs? I guess so, går ju att utnyttja i många tillfällen..

Hur gör ni?
Vad använder ni för resurser åt era skuggmakter?
Har ni förslag på resurser?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Resurer

Fri 30 Aug 2013, 18:12

Tycker det beror mycket på vilken typ av skuggbräde man har tänkt sig. Man skulle säkert kunna använda sig av såpass abstrakta resurser som personliga egenskaper, men personligen hade jag nog valt fysiska resurser i första hand. Vacker hänger ju t.ex. ihop med Skuggmakten och blir konstig att använda om Skuggmakten skulle råka dö.

Typiska skuggmakter finns det goda exempel på i boken tror jag men precis som jag skriver ovan beror det helt på vad man har tänkt sig för scenario. Återkom gärna med de tankarna så blir det lättare att spåna.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Resurer

Sat 31 Aug 2013, 09:26

Jag är också ny på detta med skuggmakter och resurser. Här är ett konkret exempel på skuggmakter:
http://frialigan.se/forum/viewtopic.php ... t=30#p6226

Det är svårt att komma med förslag utan att veta vad det är för skuggmakter vi pratar om. I exemplet ovan utgick jag helt enkelt från personbeskrivningar, så det kändes aldrig svårt att komma på resurser.
 
nifelfang
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Re: Resurer

Mon 02 Sep 2013, 12:49

Tack Baldyr för länken!

Faktum är att jag använder mig av Svavelvinters reglesystem (iaf skuggspelet) för att sätta ihop intriger och äventyrsramar i ett annat rollspel, Neogames Eon.
Jag älskar Erik Granströms romaner, och Svavelvinter rollspelet, men tycker det är en svår värld att sätta sig in i, så därför föredrar jag något mer bekant som Eon.

Hur som helst, så skriver jag ner skuggmakterna nedan, även om de inte relaterar till spelvärlden Svavelvinter. Dock relaterar de till reglerna, så jag hoppas ni kan finna allt relevant iaf :).

Huvudidén för äventyret är att en gammal Baron dör och lämnar efter sig både borg och gods, som eftertraktas av flera parter. Samt att ett dagbrott som finns inom förläningen konfiskerats av dvärgar som kommit från djupet och tagit dagbrottet som sitt. Det sägs att de hittat guld där och bevakar dagbrottet med sin dvärghär. Samtidigt strövar tiraker (orcher) runt i trakterna.

Det hela är väldigt WIP, därav otydliga inflytandesfärer i vissa av skuggmakterna.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skuggmakt: Baronessan/borgfrun.
Strategiskt mål: Försäkra att hennes omyndige son får sitt arv och titel efter sin döende far baronen, så att hon kan bli sonens förmyndare.
Resurser:
Borgvakt 1
Spioner 1
Adliga kontakter 1

Inflytande:
Borg 2
Byn 1
Kvarnen 1
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skuggmakt: Barongranne.
Strategiskt mål: Ta tillbaka sitt bortgivna gods som han anser rättmättigt tillhör honom.
Resurser:
Riddare och knektar 1
Spioner 1
Hållhakar 1

Inflytande:
Herrgård 2
Byn 1
Torp nrX 1
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skuggmakt: Oäkting till döende Baronen.
Strategiskt mål: Få ärva sin fars titel och ämbete, samt grunda sin ordens huvudsäte för området.
Resurser:
Ordensbörder (krigare) 1
Hemligheter 1
Rikedom 1

Inflytande:
Gamla tornet 2
Byn 1
Kyrkan 1
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skuggmakt: Tirakhövding
Strategiskt mål: Plunda, bränna, våldta och sätta skräck i både människor, dvärgar, alver och tiraker.
Resurser:
Tirakhär 1
Schaman 1
Gisslan 1

Inflytande:
Bergen 2
Gruvgångar 1
Skog 1
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skuggmakt: Borgare/handelsman
Strategiskt mål: Att få byn att växa sig till en stad så att den kan få stadsprevilegier och han bli dess borgmästare.
Resurser:
Handelskontakter 1
Pengar 1
Lönnmördare 1

Inflytande:
Byn 2
Kvarnen 1
Kyrkan 1
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skuggmakt: Dvärgkung (utbrytarstat från ett större dvärgrike)
Strategiskt mål: Grunda sitt eget kungarike och ta över gruvor.
Resurer:
Dvärghär 1
Execptionella smideskunskaper 1
Rikedom 1


Inflytande:
Gruvan 2
Gruvgångar 1
Skogen 1
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mitt problem är då att jag vet inte om vissa av resurserna verkligen är resurser och kan användas som sådana.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Resurer

Mon 02 Sep 2013, 15:19

Det viktiga tycker jag är att man ställer sig frågorna. "Kan resursen på något enkelt sätt skapa inflytande i en annan sfär?" "Kan den på något sätt eliminera någon annan typ av resurs?" och "Skulle den kunna eliminera en annan skuggmakt?"

I de allra flesta fall (allt utom Gisslan och Smideskunskaper skulle jag vilja säga) så är svaret ett givet ja. Gisslan kräver nog lite mer fundering. T.ex. Motiveringen: Gisslan kan t.ex. ge inflytande i Kyrkan för prästnovisen är en av de tillfångatagna och det ger ett hotfullt inflytande. Gisslan kanske även kan sabotera andra resurser genom att tvinga folk att ställa till det för dessa resurser. Gisslan kan slutligen eliminera andra skuggmakter genom att kräva att skuggmakten försvinner från platsen eller tar sitt liv för att skydda den tillfångatagne.

Smideskunskaperna vet jag inte riktigt hur man skall få in. Lämpligare först och främst om det är Smeder istället då det är svårt att angripa abstrakta resurser (även om det säkert går). Sen skall man nog inte krångla till för mycket heller så spelarna inte vet hur de skall använda resursen. Är man inte erfaren på skuggspel så hade jag nog valt enkla fysiska resurser till att börja med för att alla skall greppa spelmekaniken.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
nifelfang
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Re: Resurer

Mon 09 Sep 2013, 14:11

Tack Henke för svaret!

Jag ska följa ditt tips och göra resurserna till fysiska element istället för så abstrakta!

Smideskunskaper blir lätt att göra om till "smeder" istället. Resursen gisslan blir lite svårare att göra om rakt av. Får tänka om där.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Resurer

Mon 09 Sep 2013, 15:51

Du är givetvis välkommen att spåna vidare. Jag är gärna bollplank om det behövs. Skriv gärna en rad efter att ni spelat så vi får höra hur det gick för er. Att ni spelar med EON som setting spelar nog ingen som helst roll. Känner inte till varken världen eller spelmekaniken men det är alltid kul med ett metaspel.

Min egen spelgrupp har gjort en liknande konvertering av skuggspelet till MUA-varianten Version Noll där vi just nu skuggspelar i gangsterstaden Pirit. Än så länge så har det funkat hur bra som helst.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Resurer

Mon 09 Sep 2013, 16:07

Bra tips av Henke och övriga, tack för det!

Det man möjligen kan lägga till är att resurser ska vara något som kan elimineras - en fientlig skuggmakts resurser kan ju slå ut dina resurser. Så det bör inte vara egenskaper eller kunskaper, utan snarare något mer konkret och externt. Alltså smeder snarare än smideskonst, precis som Henke skriver. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests